25.10.2025

Moottori 100 vuotta: Moottorin aikalaisuutinen ensimmäisestä Suomeen tuodusta Hyundaista ei varsinaisesti tihku odotuksia menestyksestä – 6/1987

Kuva Moottorin arkisto, Hyundai
Uudempi Hyundai Pony

Uutisartikkeli vuodelta 1987 antaa hyvän kuvan siitä, millaisista lähtökohdista Hyundai nelisen vuosikymmentä sitten ponnisti maailmanvalloitukseensa.

Ihka ensimmäinen tuhansista ja taas tuhansista Hyundai-autosta, jotka Suomeen on tuotu, rekisteröitiin Suomen kilpiin vuonna 1986, siis pian 40 vuotta sitten. Tuo yksilö oli näytekappale, joka tuotiin maahan harkittaessa maahantuonnin aloitusta.

Pieni lupauksen siemen mahdollisesta pärjäämisestä Suomen markkinoilla sai pontta Hyundain orastavasta menestyksestä Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoilla.

Eteläkorealainen autotehdas Hyundai on parin viime vuoden aikana kirjannut menestyksiä ensisijaisesti Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Viime vuonna [1986] myynti jenkeissä oli 160 000 autoa. Tällä määrällä se oli 7. sijalla tuontimerkeistä. Täksi vuodeksi [1987] Hyundai laskee yhä lisäävänsä vauhtia ja nousevansa Toyotan, Nissanin ja Hondan jälkeen neljänneksi.

Aikalaiskuvaus ei voisi paljon enempää poiketa siitä käsityksestä, joka meillä nyt lähes neljä vuosikymmentä myöhemmin on Hyundaista ja ylipäätään Etelä-Koreasta maana, joka nykyisin tunnetaan länteen tiiviisti kuuluvana huipputeollisuusmaana, jonka pop-kulttuuri on noussut ilmiöksi meillä asti.

Menestys Pohjois-Amerikassa perustuu kehitysmaaetuihin, joiden ansiosta Hyundai saa vahvaa hintaetua. Muissa länsimaissa menestystä ei ole ollut.

Jakautuneesta Koreasta nimenomaan Etelä-Korean pohjoisnaapuri tunnetaan sinä eristäytyneenä ja eristettynä diktatuurina, mutta tämän uutisen julkaisun aikaan myös Etelä-Koreassa elettiin vielä autoritaarisen sotilashallinnon kautta. Samaan aikaan maa kuitenkin teollistui, mutta varsinaiset läpimurtonsa monenlaisessa teknologiassa Etelä-Korea on tehnyt vasta nykyisenä demokratian aikakautenaan.

Tässä välivaiheessa Etelä-Korean autoteollisuus pääsi syntymään lähinnä ulkomaalaisten toimijoiden avustamana. Hyundain nousuun vaikuttivat selvimmin Ford ja Mitsubishi.

Nyt tehdas pyrkii läpimurtoon Japanin markkinoille. Mitsubishi omistaa 7,5 prosenttia Hyundain osakkeista, millä on ollut vaikutusta. Mitsubishi Motors Corp. on näet tehnyt päätöksen Hyundain ottamisesta myyntiin Japanissa. Tulos on kuitenkin epävarma, sillä japanilaiset eivät tunne erityisemmän lämpimiä tunteita eteläkorealaisia kohtaan yleensä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Yrittää Suomeen?"

Moottorissa 6/1987 julkaistu uutisartikkeli kertoo, että tämä eteläkorealainen vaihtoehtomerkki voisi kenties jollain aikataululla ehkä mahdollisesti koittaa onneaan Suomen automarkkinoilla. Avainsanana yrityksen onnistumiselle kirjoittaja pitää hintaneuvottelujen onnistumista.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yksi Hyundai Stellar. Kaikesta päättäen kyseessä on vakavaa harkintaa merkin Suomeen tuomisen alkamiseksi. Tiettävästi ovat hintaneuvottelut edelleen tiukassa jumissa. Ilman hyvin edullista hintaa on uuden automerkin uittaminen Suomen markkinoille todellisten tuskien takana.

Saattaa käydä niin, että Hyundain ja Mitsubishin tehdasyhteydet vaikuttavat myös täällä saakka.

Ensimmäinen Suomeen tuotu Hyundai-yksilö edusti Stellar-mallia.

Entä mitä Hyundailla oli tuohon aikaan tarjota?

Ei, 1980-luvun Hyundait eivät olleet alan arvostetuimpia palkintoja voittavia, itsenäisesti kehitettyjä tuotteita, joita valmistetaan maailman suurimmassa autotehtaassa ja joita jopa Lamborghini on käynyt vertailuanalysoimassa. Tuohon aikaan tarjolla oli hieman vaatimattomampaa tavaraa.

Mainittu Stellar oli tuotteista suurempi. Se oli keskikokoinen sedan, joka perustui Ford Cortinaan, jota Hyundain tehdas oli aiemmin valmistanut Koreassa lisenssillä. Takavetoisen Stellarin sai joko Mitsubishin 1,6-litraisella moottorilla, joka tuotti 76 hevosvoimaa tai pienemmällä 1,4-litraisella moottorilla, joka tuotti 68 hevosvoimaa.

Uudempi Hyundai Pony

Stellarin ohella tarjolla olisi ollut pienempi hatchback-malli Pony. Se ei ollut sama Pony, kuin joka oli Hyundain ja koko Etelä-Korean ensimmäinen vientiautomalli. Sen sijaan Ponyn nimellä tuotiin Eurooppaan Hyundai Exceliä, joka oli uudempi, alkuperäisestä poiketen etuvetorakenteinen auto. Sen olisi saanut 1,2-litraisella bensiinimoottorilla.

Näin huomaamme, miksi tätä 38 vuoden takaista artikkelia on hauska lukea nyt, aika monta Suomeen tuotua Hyundaita myöhemmin.

Lähde: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat