25.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Moottorin aikalaisuutinen ensimmäisestä Suomeen tuodusta Hyundaista ei varsinaisesti tihku odotuksia menestyksestä – 6/1987 Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Hyundai Uudempi Hyundai Pony Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uutisartikkeli vuodelta 1987 antaa hyvän kuvan siitä, millaisista lähtökohdista Hyundai nelisen vuosikymmentä sitten ponnisti maailmanvalloitukseensa. Ihka ensimmäinen tuhansista ja taas tuhansista Hyundai-autosta, jotka Suomeen on tuotu, rekisteröitiin Suomen kilpiin vuonna 1986, siis pian 40 vuotta sitten. Tuo yksilö oli näytekappale, joka tuotiin maahan harkittaessa maahantuonnin aloitusta. Pieni lupauksen siemen mahdollisesta pärjäämisestä Suomen markkinoilla sai pontta Hyundain orastavasta menestyksestä Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoilla. Eteläkorealainen autotehdas Hyundai on parin viime vuoden aikana kirjannut menestyksiä ensisijaisesti Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Viime vuonna [1986] myynti jenkeissä oli 160 000 autoa. Tällä määrällä se oli 7. sijalla tuontimerkeistä. Täksi vuodeksi [1987] Hyundai laskee yhä lisäävänsä vauhtia ja nousevansa Toyotan, Nissanin ja Hondan jälkeen neljänneksi. Aikalaiskuvaus ei voisi paljon enempää poiketa siitä käsityksestä, joka meillä nyt lähes neljä vuosikymmentä myöhemmin on Hyundaista ja ylipäätään Etelä-Koreasta maana, joka nykyisin tunnetaan länteen tiiviisti kuuluvana huipputeollisuusmaana, jonka pop-kulttuuri on noussut ilmiöksi meillä asti. Menestys Pohjois-Amerikassa perustuu kehitysmaaetuihin, joiden ansiosta Hyundai saa vahvaa hintaetua. Muissa länsimaissa menestystä ei ole ollut. Jakautuneesta Koreasta nimenomaan Etelä-Korean pohjoisnaapuri tunnetaan sinä eristäytyneenä ja eristettynä diktatuurina, mutta tämän uutisen julkaisun aikaan myös Etelä-Koreassa elettiin vielä autoritaarisen sotilashallinnon kautta. Samaan aikaan maa kuitenkin teollistui, mutta varsinaiset läpimurtonsa monenlaisessa teknologiassa Etelä-Korea on tehnyt vasta nykyisenä demokratian aikakautenaan. Tässä välivaiheessa Etelä-Korean autoteollisuus pääsi syntymään lähinnä ulkomaalaisten toimijoiden avustamana. Hyundain nousuun vaikuttivat selvimmin Ford ja Mitsubishi. Nyt tehdas pyrkii läpimurtoon Japanin markkinoille. Mitsubishi omistaa 7,5 prosenttia Hyundain osakkeista, millä on ollut vaikutusta. Mitsubishi Motors Corp. on näet tehnyt päätöksen Hyundain ottamisesta myyntiin Japanissa. Tulos on kuitenkin epävarma, sillä japanilaiset eivät tunne erityisemmän lämpimiä tunteita eteläkorealaisia kohtaan yleensä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Yrittää Suomeen?" Moottorissa 6/1987 julkaistu uutisartikkeli kertoo, että tämä eteläkorealainen vaihtoehtomerkki voisi kenties jollain aikataululla ehkä mahdollisesti koittaa onneaan Suomen automarkkinoilla. Avainsanana yrityksen onnistumiselle kirjoittaja pitää hintaneuvottelujen onnistumista. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yksi Hyundai Stellar. Kaikesta päättäen kyseessä on vakavaa harkintaa merkin Suomeen tuomisen alkamiseksi. Tiettävästi ovat hintaneuvottelut edelleen tiukassa jumissa. Ilman hyvin edullista hintaa on uuden automerkin uittaminen Suomen markkinoille todellisten tuskien takana. Saattaa käydä niin, että Hyundain ja Mitsubishin tehdasyhteydet vaikuttavat myös täällä saakka. Ensimmäinen Suomeen tuotu Hyundai-yksilö edusti Stellar-mallia. Entä mitä Hyundailla oli tuohon aikaan tarjota? Ei, 1980-luvun Hyundait eivät olleet alan arvostetuimpia palkintoja voittavia, itsenäisesti kehitettyjä tuotteita, joita valmistetaan maailman suurimmassa autotehtaassa ja joita jopa Lamborghini on käynyt vertailuanalysoimassa. Tuohon aikaan tarjolla oli hieman vaatimattomampaa tavaraa. Mainittu Stellar oli tuotteista suurempi. Se oli keskikokoinen sedan, joka perustui Ford Cortinaan, jota Hyundain tehdas oli aiemmin valmistanut Koreassa lisenssillä. Takavetoisen Stellarin sai joko Mitsubishin 1,6-litraisella moottorilla, joka tuotti 76 hevosvoimaa tai pienemmällä 1,4-litraisella moottorilla, joka tuotti 68 hevosvoimaa. Uudempi Hyundai Pony Stellarin ohella tarjolla olisi ollut pienempi hatchback-malli Pony. Se ei ollut sama Pony, kuin joka oli Hyundain ja koko Etelä-Korean ensimmäinen vientiautomalli. Sen sijaan Ponyn nimellä tuotiin Eurooppaan Hyundai Exceliä, joka oli uudempi, alkuperäisestä poiketen etuvetorakenteinen auto. Sen olisi saanut 1,2-litraisella bensiinimoottorilla. Näin huomaamme, miksi tätä 38 vuoden takaista artikkelia on hauska lukea nyt, aika monta Suomeen tuotua Hyundaita myöhemmin. Lähde: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Hyundai loi yhdessä somepersoonien kanssa somepersoonallisen Ioniq 9:n 25.10.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Ioniq 9 – iso mallinumero tarkoittaa isoja ominaisuuksia 15.10.2025 Euro NCAP Taas tulee sanomista – jättikoosteessa kesän ja syksyn Euro NCAP -tulokset 6.10.2025 Kuluttajat Yli puolen vuoden odotus sovitusta – kuluttajariitalautakunta linjasi autokaupan maksamaan sähköauton toimituksen viivästyksestä kuluttajalle 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena… 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan