3.1.2020 Ajoneuvot Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla hakevat kulutussäästöä erilaisin tekniikoin. Tuleva parivertailumme paljastaa, kumpi viistoperistä on etevämpi. Oi niitä 2000-luvun alun aikoja, kun suomalaisten suosimien perheautojen voimalinjat olivat kuin toistensa kopioita: vapaasti hengittäviä perinteisiä bensakoneita, jotka luovuttivat antimensa tiehen viisiportaisen manuaalilaatikon välityksellä.Noista ajoista on jo nyt menty paljon eteenpäin, ja tekninen kehitys jatkuu uudelle vuosikymmenelle käännyttäessä yhä huimempana. Mielenkiintoisinta on ennen kaikkea se, miten erilaisilla keinoilla autonvalmistajat tavoittelevat nykyisin tärkeintä päämäärää: entistä parempaa taloudellisuutta, joka olisi myös päästörajoitusten laatijien mieleen.Siksi myös sinänsä tavallisten perheautojen, kuten Mazda 3:n ja Toyota Corollan, välinen vertailu kääntyy tänä päivänä kuin itsestään tekniseksi painiksi vähäruokaisimman mallin tittelistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkivihreät mallitMazdan ja Toyotan kompaktit perhemallit ovat olleet erottamaton osa suomalaista katukuvaa jo vuosikymmenten ajan. Mazda käytti pitkään mallinumeroa 323 ja Toyota nimeä Corolla, kunnes 2000-luvun alussa ensin mainittu lyheni 3:ksi ja jälkimmäisessä viistoperämalli nimettiin Aurikseksi.Seuraavassa mallipolvessa Auris levisi myös farmarikorin nimeksi, ja Corolla-merkit koristivat enää neliovisen sedanin peräpeiliä. Sitten, viime vuonna esitellyn uusimman mallisukupolven myötä palattiin perinteisiin, sillä Auris sai luvan väistyä, ja koko mallisto kantaa jälleen perinteistä Corolla-brändiä.Auris tuntuu silti jääneen nimenä elämään; ainakin testiryhmä tuppasi unohtamaan ”uuden” Corolla-nimen jatkuvasti mustaa vertailuautoamme kutsuessaan…Tekniikan uudet linjatAutovuoden 2019 satoa oli myös Mazda 3:n uudistuminen; vanhasta sukupolvesta tuntui jääneen jäljelle vain mallinumero. Entistä menevämmän muotoilun ohella huomio kiinnittyi tulevaan, lähes vallankumoukselliseksi maalailtuun puristussytytteiseen bensiinimoottoriin, jonka luvattiin yhdistävät bensa- ja dieselkoneiden parhaat puolet.Niinpä kun tuo moottori on nyt täällä tänään, keskitymme juuri siihen alussa mainittuun taloudellisuuteen. Ytimenä vertailussa onkin se, miten Mazdan tekniikka pystyy vastaamaan Toyotan tunnettuun hybridivoimalinjaan, joka luonnollisesti liikuttaa myös mittelöön osallistuvaa uutta Corollaa.Täydellinen vertailujuttu julkaistaan 8.1. ilmestyvässä Moottorin numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa