11.9.2018 Ajoneuvot Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin osakkeenomistajat syyttävät autokonsernia tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta sen kerrottua dieseleiden päästöhuijauksista vasta viranomaisten jälkeen. Vaikka Volkswagen-ryhmän dieselskandaalin suurimmat seuraamukset ovat pääosin rajoittuneet Yhdysvaltoihin, ei Euroopassakaan ole vielä tyydytty tilanteeseen.Nyt Volkswagenin osakkeenomistajat ovat nostaneet Saksassa peräti 1 670 kannetta, joissa vaaditaan yhteensä yli 9,2 miljardin euron edestä kompensaatiota osakkeen kokemasta arvonalenemasta dieselgate-päästöhuijausskandaalin yhteydessä. Samalla sijoittajat näpäyttävät Volkswagenia siitä, että yhtiö ei kertonut dieselongelmistaan aikaisemmin.Kantajien mukaan Volkswagen laiminlöi tiedonantovelvollisuuttaan koskien dieselskandaalin taloudellisia vaikutuksia. Skandaali tuli julki vasta 18. syyskuuta 2015, kun Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA tiedotti Volkswagenin dieselmoottoreita koskevista havainnoistaan. Kantajien mukaan suursijoittajat olisivat ongelmista tietäessään voineet myydä osakkeita aiemmin tai jättää ne jopa ostamatta, välttäen tappioita. Volkswagenin osakekurssi putosi 37 prosenttia dieselskandaalin paljastumisen jälkeisinä päivinä.Volkswagen on toistuvasti tunnustanut menetelleensä väärin dieseleiden moottorinohjausohjelmistojen kanssa, mutta kiistää rikkoneensa arvopaperimarkkinoiden lainsäädäntöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikeudenkäynnin alkusäveletKanteiden käsittely alkoi maanantaina Brunswickin ylemmän alueoikeuden tuomarin alkuhuomautuksilla sekä oikeudenkäynnin aikataulun ja tapausten tärkeysjärjestyksen sopimisella. Tuomioistuin ilmoitti aluksi, että osa 1 670 kanteesta on vanhentuneita, sillä niissä on vaadittu Volkswagenin tiedonantoa dieselhuijauksista vuosien 2007 ja alkuvuoden 2012 välillä.Volkswagenin kannalta huolestuttavampaa on, että oikeuden mukaan nyt täytyy selvittää, olisiko Volkswagenin pitänyt kertoa dieselongelmista sijoittajille jo toukokuussa 2014. Ajankohta perustuu Yhdysvalloissa tehtyyn tutkimukseen, jonka mukaan Volkswagenin dieseleiden päästöt olivat selvästi sallittuen rajojen yläpuolella.Nyt Volkswagen joutuu todistamaan, että sen johtajat eivät ole sortuneet merkittäviin laiminlyönteihin erityisesti tiedonantovelvollisuuteen liittyen. Samalla päätetään, tekikö Volkswagen oikein pidättäessään tietoa suojatakseen itseään viranomaisneuvotteluissa.Tarkasteltavana on myös onko VW:llä ollut velvollisuus kertoa sijoittajille dieselhuijauksesta heinäkuun 2012 ja toukokuun 2014 välisenä aikana. Tuolloin yhtiöllä ei ole ollut painetta ulkopuolisista tutkimuksista tai viranomaisneuvotteluista.Tuomari Christian Jaeden mukaan ratkaisevaa on nyt erityisesti alkuvuoden 2014 tapahtumat sekä se, kuka Volkswagenin sisällä tiesi dieselongelmista ja missä vaiheessa. Oikeuden täytyy myös ratkaista, millainen vaikutus dieselhuijaustiedolla olisi ollut osakkeen hintaan ja miten vahinkojen suuruus olisi pitänyt arvioida.Noin viiden miljardin edestä korvausvaatimuksia edustava asianajaja Andreas Tilp arvioi, että hänen tapauksistaan vahvoilla on noin kahden miljardin euron verran vaatimuksia. – Olemme luottavaisia, että päivän päätteeksi tässä on rahaa luvassa, Tilp kommentoi.– Tässä oikeudenkäynnissä on kyse pääasiassa siitä, noudattiko Volkswagen tiedonantovelvollisuuttaan osakkeenomistajia ja pääomamarkkinoita kohtaan. Olemme vakuuttuneita, että asia on näin, kommentoi VW:n asianajaja Markus Pfueller.Tähän mennessä Volkswagenin dieselpäästöihin liittyvä huijausskandaali on maksanut saksalaiskonsernille yli 27,4 miljardia euroa.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen Lue myös: Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai... Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet Audin uudeksi pomoksi yllätysnimi BMW:ltä – Stadler edelleen pidätettynä Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen