21.8.2023

Transpasifista sähköautoyhteistyötä – Acura ZDX on ensimmäinen Honda-konsernin tuote General Motorsin sähköarkkitehtuurilla

Yhteistyösopimuksen myötä Honda lainaa jatkossa GM:n modulaarisen Ultium-pohjarakenteen suurempia täyssähköautojaan varten. Kaikki alkaa tältä osin premiumkatumaasturi Acura ZDX:n toisesta sukupolvesta. Type S:stä puhuttaessa se on samalla tehokkain Acuran katumaasturimalli koskaan.

Acuralle itselleenkin tämä on historiallinen hetki. Japanilaisista luksussiivistä se kaikkein ensimmäinen tuli nimittäin julkistaneeksi 37-vuotisen historiansa ensimmäisen sähköautomallin.

ZDX:llä on vuosina 2009 - 2013 valmistettu täyskaima. Ensimmäisen polven ZDX oli mielipiteitä herättävän näköinen, viistokattoinen katumaasturi, joka perustui Honda Pilotiin ja kompastui muun muassa liiallisena pidettyyn hintaansa. Toisen yrityksen kuitenkin pitäisi ainakin paperilla osua suoraan kultasuoneen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lainaosat eivät ulospäin näy

ZDX-uutuudella on useita sukulaismalleja General Motorsin leirissä. GM:n ja Hondan yhteistyösopimuksen myötä japanilaisosapuoli (jonka suunnittelu, valmistus ja kaikki myynti tapahtuvat Pohjois-Amerikassa) on istutettu amerikkalaisosapuolen suunnittelemalle sähköautojen modulaariselle Ultium-perusrakenteelle.

Rakenteensa puolesta Acura ZDX on läheisintä sukua Cadillac Lyriqille, jonka kanssa se jakaa muun muassa millilleen saman akselivälin, mutta toki myös Chevrolet Blazer EV sekä paljon isommat mallit, kuten GMC Hummer EV sekä Cadillac Celestiq ja Escalade IQ jakavat asioita Acura-pelinavauksen kanssa.

ZDX hyödyntää Acuran nykymuotokieltä omalla tavallaan. Peruselementit ovat paikallaan, ja niihin tuo lisänsä "kelluva katto", joskin kylkilinjat ovat jopa keskimääräistä maltillisemmat. Tämä ei pidä paikkansa vanteissa, jotka ovat versiosta riippuen 20 - 22-tuumaiset. Kuitenkin esimerkiksi mainittuun Lyriqiin nähden ZDX on selvästi konservatiisemmin muotoiltu tuttavuus.

Kun jatketaan pinnoilta sinne Ultiumin uumeniin, törmätään 102 kilowattitunnin akustoon sekä taka- ja nelivetovaihtoehtoihin. A-Spec -malliversio takavedolla toimii lähtötason mallina 350 hevosvoimallaan. Suurin osa teknisistä tiedoista jää tässä vaiheessa puuttumaan välistä, mutta Type S (Acuran tapa sanoa Hondan Type R) tietää jo noin 500 hevosvoiman nelivetoista voimalinjaa, ja näin tehokkainta Acura-katumaasturia koskaan. Toimintamatkaa ZDX:lle luvataan parhaimmillaan reilut 520 kilometriä.

ZDX on yksi Monterey Car Week 2023:n uutuuksista.

Täyssähkö edelleen vain yhtenä vaihtoehtona

Osana Honda-konsernia Acura ottaa täyssähkövoimalinjan ZDX:n myötä ensi kertaa käyttöönsä. Se ei kuitenkaan ole koko totuus, sillä japanilaiskonserni on myös vahvasti sitoutunut muihinkin käyttövoimiin, päällimmäisenä polttomoottoriin sekä vetypolttokennoon.

Ensimmäinen Ultiumin käyttöönottava Hondan nimelle brändätty malli tulee olemaan ZDX:n sukulainen Honda Prologue, sekin vahvasti Pohjois-Amerikkaan suunnattu tuote. Meillä Euroopassa sen sijaan toista tiedetään, sillä avausmalli E:n jälkeen luvassa on katumaasturimalli e:Ny1, jolla on puolestaan kiinalaisjuuria.

Lähde ja kuvat: Acura Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat