9.5.2020

Tuntematon brittimerkki valmistamaan urheilusähköautoa 2022 – suuret suunnitelmat lähitulevaisuuteen

Apex sähköauto

Kovin monen korviin kiinalaisomisteisen brittiautonvalmistaja Apexin maine ei ole vielä päässyt kiirimään. Valmistaja kuitenkin aikoo saada muutamassa vuodessa niin paljon aikaan, että suunnitelmien toteutuessa nimi painuu varmasti ihmisten mieleen.

Maaliskuussa hong kongilais-omistuksessa oleva brittivalmistaja Apex julkaisi ensimmäiset kuvat ja tekniset tiedot täyssähköisestä Apex AP-0 -urheiluautosta jonka valmistuksen on tarkoitus alkaa vuoden 2022 loppupuolella. Aiempia malleja Apexilla on yksi, joka on polttomoottoritoiminen 400-hevosvoimainen ja 620 kilogrammaa painava Apex AP-1.

Valmistaja kertoo auton saaneen vaikutteita kilpa-autoilusta sen tieliikennekelpoisuudesta huolimatta. Ajoasento on jopa hieman formulamainen, eli jalat ojentuvat ylöspäin. Hiilikuitua on hyödynnetty monin paikoin auton rakenteissa.

Myös jousitusratkaisu on formuloista tuttu työntötankojousitus. Jousitusratkaisuun kuuluu myös automaattinen ajokorkeudensäätö. Vanteet ovat edessä 19-tuumaiset ja takana 20-tuumaiset. Jarrusatulat on edessä kuusimäntäiset ja takana nelimäntäiset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akku lähes puolet auton massasta

Pituutta ajoneuvolla on 4 380 millimetriä ja akseliväli on 2 650 mm. Leveydeksi ilmoitetaan 2 017 mm ja korkeudeksi ainoastaan 1 224 mm. Ylitystä on edessä 970 mm ja takana 760 mm.

Huolimatta suuresta, 90 kilowattitunnin kokoisesta ja 550 kg-painoisesta ajoakusta auton paino on saatu pidettyä varsin kohtuullisessa 1 200 kg:ssa. Huipputeho on 484 kilowattia (650 hevosvoimaa). Paikaltaan Apex AP-0:n luvataan kiihtyvän sadan kilometrin tuntinopeuteen 2,3 sekunnissa. Huippunopeus on noin 306 km/h ja WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 515 km.

CCS-pikalatauksella auton uhataan latautuvan tyhjästä 80 prosentin varaukseen alle 15 minuutissa. Valmistaja ei tosin kerro millä teholla tällainen latausnopeus on saavutettavissa. Type 2 -pistokkeesta vastaava lataaminen vie noin kahdeksan tuntia.

Apex AP-0:n lähtöhinnaksi uumoillaan noin 150 000 puntaa, eli noin 172 000 euroa, plus tietenkin paikalliset verot.

Suunnitelmissa oma kilparata, toinen tehdas ja pari automallia

Kiinalaisomistuksessa olevalla brittifirmalla on AP-0:n lisäksi muitakin suuria suunnitelmia. Yritys kertoo suunnittelevansa FIA-hyväksyttyä kilparataa ja kilpailuakatemiaa Greater Bay Arealle, lähelle Hong Kongia. Rataa on tarkoitus hyödyntää tutkimuksissa ja tulevien Apex-mallien testeissä.

Autocar kertoi vastikään Apexilla olevan suunnitteilla muitakin kuin urheiluautoja, vaikkei vielä valmiina ole edes tehdasta jossa AP-0:aa on tarkoitus ryhtyä valmistamaan. Tehtaan tuotantokapasiteetiksi kerrotaan noin 500 autoa vuodessa.

Toinen autonvalmistajan omistajaveljeksistä, Jason Yeung on Autocarin mukaan kertonut suunnittelevansa toisen tehtaan avaamista Kiinaan, missä on tarkoitus valmistaa AP-0:aa pienempää ja edullisempaa täyssähköistä urheiluautoa. Auto tulee käyttämään samaa pohjalevyä kuin AP-0, mutta sen hinnaksi lupaillaan alle 100 000 puntaa.

Lisäksi Yeungin veljekset ovat vihjailleet tuovansa markkinoille ennen vuotta 2030 myös nelipaikkaisia automalleja.

Lähteet: Apex Motors, Autocar Kuvat: Apex Motors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat