10.12.2020 Ajoneuvot Tuore rallin maailmanmestari Huttunen: ’’ensi kaudella ajetaan, mutten vielä tiedä mitä’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WRC3-luokan mestaruuteen ajanut Jari Huttunen suuntasi välittömästi Monzan MM-rallin jälkeen kotiin. Ensi kaudesta tuoreella mestarilla on tiedossa vain sen verran, että rallia on tarkoitus ajaa jollain tasolla. Rallivuosi 2020 jäi koronaviruksen vuoksi tyngäksi, mutta käänteitä ei tänäkään vuonna sarjasta puuttunut. Elfyn Evans näytti jo hetken olevan lähes varma maailmanmestari, kunnes hän liukasteli Toyota Yaris WRC:n rotkoon ja kuljettajien mestaruus lipui Ranskaan. Kauteen mahtui myös toisenlaisia käänteitä. Kiuruvetisen Jari Huttusen kilpailukalenteriin kuului aluksi vain Puolan mestaruussarja ja Ruotsin MM-ralli puolalaistalli B2Rallyn riveissä. Useampaa näytön paikkaa MM-ralleissa ei oltu luvattu, vain hieman vihjailtu Jyväskylään osallistumisesta. Suomen MM-rallia ei ajettu loppujen lopuksi lainkaan koronan vuoksi, mutta olemalla Ruotsissa kaikista R5-kuljettajista nopein ja WRC3-luokan voittamalla Huttuselle tarjoutui paikka ajaa MM-pisteistä Virossa, jossa hän sijoittui luokassaan toiseksi. Turkin ralliin Huttunen ei osallistunut, mutta otti Italian Sardinian rallista jälleen luokkavoiton. Viimeisenä ajettuun Monzan osakilpailuun Huttunen lähti kaksi pistettä luokkaa johtanutta Marco Bulaciaa perässä, mutta WRC3-luokassa lopullisiin pisteisiin laskettiin mukaan ainoastaan neljä parhaiten mennyttä rallia ja Huttusella oli allaan kolme kisaa, Bulacialla neljä. Puhtaalla suorituksella Huttunen varmisti itselleen kolmannen sijan Monzasta, joka tarkoitti luokkamestaruutta 13 pisteen erolla bolivialaiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotivisiitti rallien välissä Mestaruutta Huttunen ei jäänyt Italiaan sunnuntaina juhlimaan, vaan suunnisti kotiin, jossa hän ehti olemaan torstaihin saakka, jonka jälleen velvollisuudet Puolassa kutsuivat. – Ei tullut juhlittua yhtään, tulin kotiin niin nopeasti kuin mahdollista. Torstaina lähdetään Puolaan ajamaan vielä yksi noin 40 kilometrin pituinen rally show, Huttunen kertoi Moottorille keskiviikkona. Huttunen voitti kuluvana vuonna WRC3-luokan lisäksi Puolan kansallisen rallisarjan, eikä virheitä Suomen suurimmalle WRC:n ulkopuoliselle lupaukselle juurikaan tullut koko kauden aikana. Kysyttäessä tasaisuuden salaisuutta, ei kiuruvetinen osaa vastata. – Nii’in, sen kun tietäisi niin voisin ajaa jatkossakin samaan tapaan. Tuo rally show on vielä ajamatta, mutta 11 rallia joista ei tullut yhtään keskeytystä ja olin jokaisessa kisassa podiumilla on omastakin mielestä aika hyvästi. Tulevaisuus jälleen auki Huhuissa Huttuselle on povattu ensi kaudelle ainakin yhteen kisaan pääsyä Hyundain WRC-kalustoon, mutta omien sanojensa mukaan Huttunen ei tiedä asiasta vielä itsekään mitään varmaa. – En tiedä onko ensi kaudella yhtään rallia WRC-autolla. Ilmeisesti Marcuksella (Huttusen manageri Marcus Grönholm) on ollut jotain puhetta, mutta itselläni ei ole vielä henkilökohtaisesti mitään tietoa. Lisäksi Huttusen on uumoiltu ajavan ensi kaudella Hyundain riveissä WRC2-sarjaa, mutta varmuutta ei ole tästäkään. – Sen verran on tiedossa ensi kaudesta, että ajetaan, muttei tiedetä vielä mitä ajetaan ja minkä verran ajetaan. Vähän hankala tilanne, kun talleilla ei ole välttämättä tiedossa vielä ensi kauden budjetteja koronasta johtuen, joten suunnitelmien tekeminen ennakkoon on vaikeaa heillekin. Toivottavasti pääsisin ajamaan ensi kaudella WRC2-luokkaa, uskoisin näillä näytöillä olevan mahdollisuudet, mutta eihän sitä voi koskaan varmaksi tietää. Huttunen on päässyt myös testaamaan Hyundain i20 R5:n seuraajaa, i20 N Rally2 -autoa, jonka asiakastoimitusten on määrä alkaa ensi kesän tienoilla. Uutuus on vakuuttanut savolaisen jo ensituntumalla. – Mun mielestä se on erinomaisen tuntuinen laite jo näin testivaiheen alussa. Autossa taitaa olla vanha vaihteisto, mutta muuten suunnilleen kaikki on uutta. Kokonaisuudessa taisi olla noin 90-prosenttisesti täysin uusi auto. Ei lisätöitä tiedossa loppuvuodelle Erityisesti Huttuselle jäi kaudesta mieleen maailmanmestaruuden lisäksi Ruotsin ja Sardinian MM-rallit, etenkin näistä ensimmäinen on painunut mieleen erityisen hyvänä muistona. Puolan näytösrallin jälkeen Huttunen uskoo rallikauden olevan ohi. – Eiköhän tämä kausi ole sitten siinä. Ainakaan vielä ei ole ollut puhetta minkäänlaisista testihommista loppuvuodelle. Seuraava MM-rallikausi onkin jo melkein oven takana. Alustavan kalenterin mukaan maailmanmestaruuksista aletaan kilpailemaan Monte Carlossa 21.–24.1. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Lisää ralliautoja Keski-Suomesta – Toyota Yaris -ralliauto jatkossa myös yksityistiimeille Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan