10.12.2020 Ajoneuvot Tuore rallin maailmanmestari Huttunen: ’’ensi kaudella ajetaan, mutten vielä tiedä mitä’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WRC3-luokan mestaruuteen ajanut Jari Huttunen suuntasi välittömästi Monzan MM-rallin jälkeen kotiin. Ensi kaudesta tuoreella mestarilla on tiedossa vain sen verran, että rallia on tarkoitus ajaa jollain tasolla. Rallivuosi 2020 jäi koronaviruksen vuoksi tyngäksi, mutta käänteitä ei tänäkään vuonna sarjasta puuttunut. Elfyn Evans näytti jo hetken olevan lähes varma maailmanmestari, kunnes hän liukasteli Toyota Yaris WRC:n rotkoon ja kuljettajien mestaruus lipui Ranskaan.Kauteen mahtui myös toisenlaisia käänteitä. Kiuruvetisen Jari Huttusen kilpailukalenteriin kuului aluksi vain Puolan mestaruussarja ja Ruotsin MM-ralli puolalaistalli B2Rallyn riveissä. Useampaa näytön paikkaa MM-ralleissa ei oltu luvattu, vain hieman vihjailtu Jyväskylään osallistumisesta.Suomen MM-rallia ei ajettu loppujen lopuksi lainkaan koronan vuoksi, mutta olemalla Ruotsissa kaikista R5-kuljettajista nopein ja WRC3-luokan voittamalla Huttuselle tarjoutui paikka ajaa MM-pisteistä Virossa, jossa hän sijoittui luokassaan toiseksi. Turkin ralliin Huttunen ei osallistunut, mutta otti Italian Sardinian rallista jälleen luokkavoiton.Viimeisenä ajettuun Monzan osakilpailuun Huttunen lähti kaksi pistettä luokkaa johtanutta Marco Bulaciaa perässä, mutta WRC3-luokassa lopullisiin pisteisiin laskettiin mukaan ainoastaan neljä parhaiten mennyttä rallia ja Huttusella oli allaan kolme kisaa, Bulacialla neljä.Puhtaalla suorituksella Huttunen varmisti itselleen kolmannen sijan Monzasta, joka tarkoitti luokkamestaruutta 13 pisteen erolla bolivialaiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotivisiitti rallien välissäMestaruutta Huttunen ei jäänyt Italiaan sunnuntaina juhlimaan, vaan suunnisti kotiin, jossa hän ehti olemaan torstaihin saakka, jonka jälleen velvollisuudet Puolassa kutsuivat.– Ei tullut juhlittua yhtään, tulin kotiin niin nopeasti kuin mahdollista. Torstaina lähdetään Puolaan ajamaan vielä yksi noin 40 kilometrin pituinen rally show, Huttunen kertoi Moottorille keskiviikkona.Huttunen voitti kuluvana vuonna WRC3-luokan lisäksi Puolan kansallisen rallisarjan, eikä virheitä Suomen suurimmalle WRC:n ulkopuoliselle lupaukselle juurikaan tullut koko kauden aikana. Kysyttäessä tasaisuuden salaisuutta, ei kiuruvetinen osaa vastata.– Nii’in, sen kun tietäisi niin voisin ajaa jatkossakin samaan tapaan. Tuo rally show on vielä ajamatta, mutta 11 rallia joista ei tullut yhtään keskeytystä ja olin jokaisessa kisassa podiumilla on omastakin mielestä aika hyvästi.Tulevaisuus jälleen aukiHuhuissa Huttuselle on povattu ensi kaudelle ainakin yhteen kisaan pääsyä Hyundain WRC-kalustoon, mutta omien sanojensa mukaan Huttunen ei tiedä asiasta vielä itsekään mitään varmaa.– En tiedä onko ensi kaudella yhtään rallia WRC-autolla. Ilmeisesti Marcuksella (Huttusen manageri Marcus Grönholm) on ollut jotain puhetta, mutta itselläni ei ole vielä henkilökohtaisesti mitään tietoa.Lisäksi Huttusen on uumoiltu ajavan ensi kaudella Hyundain riveissä WRC2-sarjaa, mutta varmuutta ei ole tästäkään.– Sen verran on tiedossa ensi kaudesta, että ajetaan, muttei tiedetä vielä mitä ajetaan ja minkä verran ajetaan. Vähän hankala tilanne, kun talleilla ei ole välttämättä tiedossa vielä ensi kauden budjetteja koronasta johtuen, joten suunnitelmien tekeminen ennakkoon on vaikeaa heillekin. Toivottavasti pääsisin ajamaan ensi kaudella WRC2-luokkaa, uskoisin näillä näytöillä olevan mahdollisuudet, mutta eihän sitä voi koskaan varmaksi tietää.Huttunen on päässyt myös testaamaan Hyundain i20 R5:n seuraajaa, i20 N Rally2 -autoa, jonka asiakastoimitusten on määrä alkaa ensi kesän tienoilla. Uutuus on vakuuttanut savolaisen jo ensituntumalla.– Mun mielestä se on erinomaisen tuntuinen laite jo näin testivaiheen alussa. Autossa taitaa olla vanha vaihteisto, mutta muuten suunnilleen kaikki on uutta. Kokonaisuudessa taisi olla noin 90-prosenttisesti täysin uusi auto.Ei lisätöitä tiedossa loppuvuodelleErityisesti Huttuselle jäi kaudesta mieleen maailmanmestaruuden lisäksi Ruotsin ja Sardinian MM-rallit, etenkin näistä ensimmäinen on painunut mieleen erityisen hyvänä muistona. Puolan näytösrallin jälkeen Huttunen uskoo rallikauden olevan ohi.– Eiköhän tämä kausi ole sitten siinä. Ainakaan vielä ei ole ollut puhetta minkäänlaisista testihommista loppuvuodelle.Seuraava MM-rallikausi onkin jo melkein oven takana. Alustavan kalenterin mukaan maailmanmestaruuksista aletaan kilpailemaan Monte Carlossa 21.–24.1.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Jaanus Ree / Red Bull Content PoolMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Lisää ralliautoja Keski-Suomesta – Toyota Yaris -ralliauto jatkossa myös yksityistiimeille Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen