2.11.2023

Vuoden Auto Suomessa –äänestyksessä ennätysmäärä kiinalaisautoja

Vuoden Auto Suomessa valitaan tänä vuonna kymmenettä kertaa. Juhlavuoden kunniaksi listalta löytyy yhteensä yhdeksän kiinalaisautoa.

Kiinalaiset automallit ovat rynnänneet markkinoille ennätyksellistä vauhtia, vaikka joku voisikin tokaista kyseessä olevan vasta alkusoiton. Suomalaisittain maahantuontinsa on tänä vuonna aloittanut BYD, Voyah ja KGM. MG on myös rantautunut maahamme, mutta maahantuonnin virallistamista odotellaan vielä hetkinen.

Suomalaisittain tutuin merkki on Maxus, joka on myynnissä jo toista vuotta virallisia reittejä. Tänä vuonna Maxuksen mallistosta kilpailee VAS-äänestyksessä Mifa 9. Kyseessä on järkälemäinen vankkuri, jonka yli viisimetriseen varteen mahtuu istumapaikat kahdeksalle.

BYD, eli Build Your Dreams on mukana peräti neljällä mallilla. Vuoden Auto Suomessa -tittelistä kisaavat Atto 3, Dolphin, Han ja Tang. Nelikosta löytyy niin luksustuotteita, kuin hinnalla kilpailevia malleja. Halvinta laitaa edustaa Atto 3 ja malliston huippua kaksikko Han ja Tang, joista jälkimmäinen on katumaasturimallinen luksussähkäri.

BYD Atto3 koeajo

Kiinalaisomistukseen on päätynyt myös perinteikäs brittivalmistaja MG, joka on jo kunnioitettavan sadan vuoden ikään yltänyt merkki. Tätä nykyä MG on siis osa valtio-omisteista SAIC Motoria, joka on Kiinan suurin autovalmistaja. Ehdolla vuoden autoksi ovat MG 4, 5 ja Marvel R.

Kiinalaista Premiumia edustaa myös Voyah Free. Autossa on kaksi sähkömoottoria ja reippaasti tehoa. Vaikka auto painaa muhkeat 2300 kiloa, riittää lähes 500 hevosvoimaa ja 720 Nm viemään isoa sähkömörssäriä varsin ripeästi. Pääsemme ajamaan Voyahia piakkoin kotimaassa, kun auto on vihdoin saapunut kotimaahan virallisen maahantuojan reittejä pitkin.

Vuoden Auto Suomessa 2024 –äänestyksessä on siis vahva kiinalaisedustus, mutta se jää nähtäväksi kuinka varteenotettavana kandidaattina ”kiinakummajaiset” lopulta nähdään. Tuotteet ovat monin paikoin hyvin kunnossa ja automalleja löytyy jokaiseen hintaluokkaan.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottori

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat