30.8.2017 Ajoneuvot Koska maailma haluaa katumaastureita: tältä näyttää uusi Porsche Cayenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Runsas joukko hillittyjä muutoksia vievät Porsche Cayennen uuteen sukupolveen. Noin 760 000 valmistunutta Porsche Cayenne -katumaasturia myöhemmin on helppo todeta stuttgartilaisten tehneen oikean päätöksen, kun perinteikäs urheiluautomerkki laajensi vuonna 2002 katumaasturibisnekseen. Myynnin kasvusta kertoo paljon se, että nyt väistyvän toisen sukupolven osuus lukemasta on huimat 500 00 autoa. Uuteen sukupolveen kohdistuvatkin melkoiset odotukset. Moottori tutustui uutuuteen Porschen näyttävän museon tiloissa järjestetyssä ensi-illassa. Perustan uudelle Cayennelle antaa Audi Q7:n ja Bentley Bentaygan kanssa jaettu perusrakenne. Logonvaihdosta ei kuitenkaan ole kyse, vaan jaettujen peruspilarien päälle on rakennettu merkin nykypiirteiden mukainen auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohokohtana valoraita Parhaimmillaan peräti 65 kilogrammaa laihtunut Cayenne näyttää tutulta. Ulkoasu on yhdistelmä edeltäjän ja uuden Panameran muotokieltä: etulokasuojat kohoavat konepellin yläpuolelle, ajovaloja koristavat neljän ledin muodostamat päiväajovalot ja etupuskuria hallitsevat suuret ilmanottoaukot. Paraatipuoli on kuitenkin perä, jossa koko auton levyinen valoraita tuo ulkonäköön leveydentuntua. Porsche tuskin pahoittaa mieltään, jos valoraita samalla vie ajatukset vanhoihin 911-malleihin. Päämitat ovat muuttuneet vain vähän: akseliväli on ennallaan, mutta auto on venynyt 63 milliä ja tavaratilan kerrotaan venyneen peräti sadalla litralla 770 litraan. Sisätilat ovat uuden Panameran tyyliä maasturiteemaan muokattuna. Keskikonsolista kohoavat kookkaat tartuntakahvat ja pystyt ilmanottoaukot luovat tunnelmaa korkeasta autosta. Porsche-perinteitä vahvimmillaan edustaa mittariston keskelle asennettu kierroslukumittari, jota reunustavat nykypäivää olevat muokattavat näyttöruudut. Kojelautaa taas hallitsee 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee ajanmukaisia matkapuhelimen näytönpeilauksia ja verkkotoimintoja. Mittaristo on upea yhdistelmä uutta ja vanhaa. Lähtö kuutoskoneilla Alkuun Porsche Cayenne tarjotaan kahdella moottoriversiolla. Perusvaihtoehto on kolmilitrainen 340 hevosvoimainen turboahdettu V6-moottori. Se riittää satasen sprinttiin 6,2 sekunnissa (5,9 Sport Chrono -paketilla). Cayenne S taas liikkuu 2,9-litraisen tuplaturboahdetun painoksen 440 hevosvoiman turvin. Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 5,2 sekuntia, ja 4,9 sekuntia Sport Chrono -paketilla. Molemmat versiot hyödyntävät Porschen nelivetojärjestelmää. Vaihteistot ovat yllättävää kyllä Tiptronic S:ksi nimettyjä kahdeksanportaisia perinteisiä automaattivaihteistoja, eivät monissa muissa Porscheissa käytettyjä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoja. Myöhemmin malliston odotetaan laajenevan vieläkin tehokkaammilla moottorivaihtoehdoilla sekä tietysti ladattavalla hybridillä. Teknologiaa 911-urheiluautosta Cayennen alustaratkaisut luottavat Q7:n perustaan, mutta Porsche on muokannut kokonaisuudesta merkille sopivan. Pyöräntuennan peruskomponentit ovat samoja, mutta nelipyöräohjauksessa ohjelmisto hyödyntää 911-malliston teknologiaa. Porschen urheiluautojen tapaan myös Cayenne on nyt sekarengastettu, eli etu- ja taka-akseleilla käytetään erilevyisiä renkaita. Luonnollisesti autoon on saatavilla pitkä lista ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Perusauto toimitetaan kierrejousin ja tavallisin iskunvaimentimin, mutta nelipyöräohjauksen lisäksi lisävarustelistalta löytyy säätyvää PASM-iskunvaimennusta, kolmikammioista ilmajousitusta ja 48-voltin teknologialla toteutettua aktiivista kallistuksenvaimennusta. Porsche käyttää järjestelmästä edelleen PDCC-nimeä, mutta sähkötoimisena sen kerrotaan reagoivan tehokkaammin ja nopeammin kuin aiempi hydraulinen toteutustapa. Lisävarusteisella Sport Chrono -paketilla autoon saa myös PSM-ajonvakautuksen sallivamman Sport-tilan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pinnoitetut jarrulevyt Urheilulliseen ajoon mieltyneitä kiinnostavat myös uudet PSCB-jarrulevyt. Porsche Surface Coated Brake tarkoittaa volframikarbidipinnoitettua jarrulevyä. Perinteinen valurautainen jarrulevy päällystetään 50–100 mikrometriä paksulla pinnoituksella, joka parantaa levyn ja jarrupalan välistä kitkaa sekä laskee jarrujen kulumista ja pölyämistä. PSCB tarjotaan lisävarusteena 20–21 -tuumaisten vanteiden kanssa. Jarruvalikoiman huipulla ovat PCCB:ksi nimetyt hiilikuitukeraamiset pysäyttimet, jotka kymmenmäntäisine etusatuloineen lähestyvät jo teollista kokoluokkaa. Nykyaikaista perinteikkyyttä Kokonaisuutena Cayenne uudistuu valmistajan perinteiden mukaan. Automalli on juurilleen uskollinen, mutta pakataan täyteenn tuoreinta teknologiaa. Moottorin kokemukset muista perusrakenteen autoista ovat erittäin positiivisia, joten odotamme innolla ensikokemuksia Porschen näkemyksestä. Edeltäjien korkeiden myyntilukujen ansiosta uutuuteen kohdistuvat kovat odotukset – eikä sovi unohtaa, että Porsche tarvitsee Cayennen kaltaisia menestysmalleja myös rahoittaakseen urheiluautomalliston herkkupalojen kehitystä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku