30.8.2017 Ajoneuvot Koska maailma haluaa katumaastureita: tältä näyttää uusi Porsche Cayenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Runsas joukko hillittyjä muutoksia vievät Porsche Cayennen uuteen sukupolveen. Noin 760 000 valmistunutta Porsche Cayenne -katumaasturia myöhemmin on helppo todeta stuttgartilaisten tehneen oikean päätöksen, kun perinteikäs urheiluautomerkki laajensi vuonna 2002 katumaasturibisnekseen. Myynnin kasvusta kertoo paljon se, että nyt väistyvän toisen sukupolven osuus lukemasta on huimat 500 00 autoa. Uuteen sukupolveen kohdistuvatkin melkoiset odotukset.Moottori tutustui uutuuteen Porschen näyttävän museon tiloissa järjestetyssä ensi-illassa. Perustan uudelle Cayennelle antaa Audi Q7:n ja Bentley Bentaygan kanssa jaettu perusrakenne. Logonvaihdosta ei kuitenkaan ole kyse, vaan jaettujen peruspilarien päälle on rakennettu merkin nykypiirteiden mukainen auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana valoraitaParhaimmillaan peräti 65 kilogrammaa laihtunut Cayenne näyttää tutulta. Ulkoasu on yhdistelmä edeltäjän ja uuden Panameran muotokieltä: etulokasuojat kohoavat konepellin yläpuolelle, ajovaloja koristavat neljän ledin muodostamat päiväajovalot ja etupuskuria hallitsevat suuret ilmanottoaukot.Paraatipuoli on kuitenkin perä, jossa koko auton levyinen valoraita tuo ulkonäköön leveydentuntua.Porsche tuskin pahoittaa mieltään, jos valoraita samalla vie ajatukset vanhoihin 911-malleihin.Päämitat ovat muuttuneet vain vähän: akseliväli on ennallaan, mutta auto on venynyt 63 milliä ja tavaratilan kerrotaan venyneen peräti sadalla litralla 770 litraan. Sisätilat ovat uuden Panameran tyyliä maasturiteemaan muokattuna. Keskikonsolista kohoavat kookkaat tartuntakahvat ja pystyt ilmanottoaukot luovat tunnelmaa korkeasta autosta. Porsche-perinteitä vahvimmillaan edustaa mittariston keskelle asennettu kierroslukumittari, jota reunustavat nykypäivää olevat muokattavat näyttöruudut. Kojelautaa taas hallitsee 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee ajanmukaisia matkapuhelimen näytönpeilauksia ja verkkotoimintoja.Mittaristo on upea yhdistelmä uutta ja vanhaa.Lähtö kuutoskoneillaAlkuun Porsche Cayenne tarjotaan kahdella moottoriversiolla. Perusvaihtoehto on kolmilitrainen 340 hevosvoimainen turboahdettu V6-moottori. Se riittää satasen sprinttiin 6,2 sekunnissa (5,9 Sport Chrono -paketilla).Cayenne S taas liikkuu 2,9-litraisen tuplaturboahdetun painoksen 440 hevosvoiman turvin. Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 5,2 sekuntia, ja 4,9 sekuntia Sport Chrono -paketilla. Molemmat versiot hyödyntävät Porschen nelivetojärjestelmää. Vaihteistot ovat yllättävää kyllä Tiptronic S:ksi nimettyjä kahdeksanportaisia perinteisiä automaattivaihteistoja, eivät monissa muissa Porscheissa käytettyjä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoja. Myöhemmin malliston odotetaan laajenevan vieläkin tehokkaammilla moottorivaihtoehdoilla sekä tietysti ladattavalla hybridillä.Teknologiaa 911-urheiluautostaCayennen alustaratkaisut luottavat Q7:n perustaan, mutta Porsche on muokannut kokonaisuudesta merkille sopivan. Pyöräntuennan peruskomponentit ovat samoja, mutta nelipyöräohjauksessa ohjelmisto hyödyntää 911-malliston teknologiaa. Porschen urheiluautojen tapaan myös Cayenne on nyt sekarengastettu, eli etu- ja taka-akseleilla käytetään erilevyisiä renkaita.Luonnollisesti autoon on saatavilla pitkä lista ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Perusauto toimitetaan kierrejousin ja tavallisin iskunvaimentimin, mutta nelipyöräohjauksen lisäksi lisävarustelistalta löytyy säätyvää PASM-iskunvaimennusta, kolmikammioista ilmajousitusta ja 48-voltin teknologialla toteutettua aktiivista kallistuksenvaimennusta. Porsche käyttää järjestelmästä edelleen PDCC-nimeä, mutta sähkötoimisena sen kerrotaan reagoivan tehokkaammin ja nopeammin kuin aiempi hydraulinen toteutustapa. Lisävarusteisella Sport Chrono -paketilla autoon saa myös PSM-ajonvakautuksen sallivamman Sport-tilan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnoitetut jarrulevytUrheilulliseen ajoon mieltyneitä kiinnostavat myös uudet PSCB-jarrulevyt. Porsche Surface Coated Brake tarkoittaa volframikarbidipinnoitettua jarrulevyä. Perinteinen valurautainen jarrulevy päällystetään 50–100 mikrometriä paksulla pinnoituksella, joka parantaa levyn ja jarrupalan välistä kitkaa sekä laskee jarrujen kulumista ja pölyämistä. PSCB tarjotaan lisävarusteena 20–21 -tuumaisten vanteiden kanssa. Jarruvalikoiman huipulla ovat PCCB:ksi nimetyt hiilikuitukeraamiset pysäyttimet, jotka kymmenmäntäisine etusatuloineen lähestyvät jo teollista kokoluokkaa.Nykyaikaista perinteikkyyttäKokonaisuutena Cayenne uudistuu valmistajan perinteiden mukaan. Automalli on juurilleen uskollinen, mutta pakataan täyteenn tuoreinta teknologiaa. Moottorin kokemukset muista perusrakenteen autoista ovat erittäin positiivisia, joten odotamme innolla ensikokemuksia Porschen näkemyksestä.Edeltäjien korkeiden myyntilukujen ansiosta uutuuteen kohdistuvat kovat odotukset – eikä sovi unohtaa, että Porsche tarvitsee Cayennen kaltaisia menestysmalleja myös rahoittaakseen urheiluautomalliston herkkupalojen kehitystä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”