30.8.2017 Ajoneuvot Koska maailma haluaa katumaastureita: tältä näyttää uusi Porsche Cayenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Runsas joukko hillittyjä muutoksia vievät Porsche Cayennen uuteen sukupolveen. Noin 760 000 valmistunutta Porsche Cayenne -katumaasturia myöhemmin on helppo todeta stuttgartilaisten tehneen oikean päätöksen, kun perinteikäs urheiluautomerkki laajensi vuonna 2002 katumaasturibisnekseen. Myynnin kasvusta kertoo paljon se, että nyt väistyvän toisen sukupolven osuus lukemasta on huimat 500 00 autoa. Uuteen sukupolveen kohdistuvatkin melkoiset odotukset.Moottori tutustui uutuuteen Porschen näyttävän museon tiloissa järjestetyssä ensi-illassa. Perustan uudelle Cayennelle antaa Audi Q7:n ja Bentley Bentaygan kanssa jaettu perusrakenne. Logonvaihdosta ei kuitenkaan ole kyse, vaan jaettujen peruspilarien päälle on rakennettu merkin nykypiirteiden mukainen auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana valoraitaParhaimmillaan peräti 65 kilogrammaa laihtunut Cayenne näyttää tutulta. Ulkoasu on yhdistelmä edeltäjän ja uuden Panameran muotokieltä: etulokasuojat kohoavat konepellin yläpuolelle, ajovaloja koristavat neljän ledin muodostamat päiväajovalot ja etupuskuria hallitsevat suuret ilmanottoaukot.Paraatipuoli on kuitenkin perä, jossa koko auton levyinen valoraita tuo ulkonäköön leveydentuntua.Porsche tuskin pahoittaa mieltään, jos valoraita samalla vie ajatukset vanhoihin 911-malleihin.Päämitat ovat muuttuneet vain vähän: akseliväli on ennallaan, mutta auto on venynyt 63 milliä ja tavaratilan kerrotaan venyneen peräti sadalla litralla 770 litraan. Sisätilat ovat uuden Panameran tyyliä maasturiteemaan muokattuna. Keskikonsolista kohoavat kookkaat tartuntakahvat ja pystyt ilmanottoaukot luovat tunnelmaa korkeasta autosta. Porsche-perinteitä vahvimmillaan edustaa mittariston keskelle asennettu kierroslukumittari, jota reunustavat nykypäivää olevat muokattavat näyttöruudut. Kojelautaa taas hallitsee 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee ajanmukaisia matkapuhelimen näytönpeilauksia ja verkkotoimintoja.Mittaristo on upea yhdistelmä uutta ja vanhaa.Lähtö kuutoskoneillaAlkuun Porsche Cayenne tarjotaan kahdella moottoriversiolla. Perusvaihtoehto on kolmilitrainen 340 hevosvoimainen turboahdettu V6-moottori. Se riittää satasen sprinttiin 6,2 sekunnissa (5,9 Sport Chrono -paketilla).Cayenne S taas liikkuu 2,9-litraisen tuplaturboahdetun painoksen 440 hevosvoiman turvin. Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 5,2 sekuntia, ja 4,9 sekuntia Sport Chrono -paketilla. Molemmat versiot hyödyntävät Porschen nelivetojärjestelmää. Vaihteistot ovat yllättävää kyllä Tiptronic S:ksi nimettyjä kahdeksanportaisia perinteisiä automaattivaihteistoja, eivät monissa muissa Porscheissa käytettyjä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoja. Myöhemmin malliston odotetaan laajenevan vieläkin tehokkaammilla moottorivaihtoehdoilla sekä tietysti ladattavalla hybridillä.Teknologiaa 911-urheiluautostaCayennen alustaratkaisut luottavat Q7:n perustaan, mutta Porsche on muokannut kokonaisuudesta merkille sopivan. Pyöräntuennan peruskomponentit ovat samoja, mutta nelipyöräohjauksessa ohjelmisto hyödyntää 911-malliston teknologiaa. Porschen urheiluautojen tapaan myös Cayenne on nyt sekarengastettu, eli etu- ja taka-akseleilla käytetään erilevyisiä renkaita.Luonnollisesti autoon on saatavilla pitkä lista ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Perusauto toimitetaan kierrejousin ja tavallisin iskunvaimentimin, mutta nelipyöräohjauksen lisäksi lisävarustelistalta löytyy säätyvää PASM-iskunvaimennusta, kolmikammioista ilmajousitusta ja 48-voltin teknologialla toteutettua aktiivista kallistuksenvaimennusta. Porsche käyttää järjestelmästä edelleen PDCC-nimeä, mutta sähkötoimisena sen kerrotaan reagoivan tehokkaammin ja nopeammin kuin aiempi hydraulinen toteutustapa. Lisävarusteisella Sport Chrono -paketilla autoon saa myös PSM-ajonvakautuksen sallivamman Sport-tilan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnoitetut jarrulevytUrheilulliseen ajoon mieltyneitä kiinnostavat myös uudet PSCB-jarrulevyt. Porsche Surface Coated Brake tarkoittaa volframikarbidipinnoitettua jarrulevyä. Perinteinen valurautainen jarrulevy päällystetään 50–100 mikrometriä paksulla pinnoituksella, joka parantaa levyn ja jarrupalan välistä kitkaa sekä laskee jarrujen kulumista ja pölyämistä. PSCB tarjotaan lisävarusteena 20–21 -tuumaisten vanteiden kanssa. Jarruvalikoiman huipulla ovat PCCB:ksi nimetyt hiilikuitukeraamiset pysäyttimet, jotka kymmenmäntäisine etusatuloineen lähestyvät jo teollista kokoluokkaa.Nykyaikaista perinteikkyyttäKokonaisuutena Cayenne uudistuu valmistajan perinteiden mukaan. Automalli on juurilleen uskollinen, mutta pakataan täyteenn tuoreinta teknologiaa. Moottorin kokemukset muista perusrakenteen autoista ovat erittäin positiivisia, joten odotamme innolla ensikokemuksia Porschen näkemyksestä.Edeltäjien korkeiden myyntilukujen ansiosta uutuuteen kohdistuvat kovat odotukset – eikä sovi unohtaa, että Porsche tarvitsee Cayennen kaltaisia menestysmalleja myös rahoittaakseen urheiluautomalliston herkkupalojen kehitystä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?