19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Cadillacin piti luoda Eurooppaa varten oma mallinsa, kääntyi se luotettunsa Saabin puoleen. Trollhättanissa suunniteltu ja valmistettu lopputulos ei pysty peittämään Saab 9-3:lta perimiään geenejä. Eikä Fiatin dieselmoottoreita. Nykyisin koko jättimäinen General Motors -konserni ja sitä myöten myös sen lippulaivamerkki Cadillac ovat vetäytyneet Euroopasta. Vielä noin 10 - 15 vuotta sitten kuitenkin myös Cadillac yritti kärsivällisesti kerätä nostetta Vanhalla mantereella. Eräs yksinkertaiselta kuulostava keino oli tarjota Euroopassa suunniteltua, eurooppalaisen maun mukaista mallia. Virallisen selityksen mukaan BLS:n mallimerkintä juontuu sanoista "B-segment Luxury Sedan", mutta kuten kohta tullaan toteamaan, saattaa humoristinen liikanimi "Bit Like Saab" olla sittenkin kuvaavampi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saab näkyy kaikkialla Cadillac ei ollut Trollhättanissa siinä mielessä täysin vierailla vesillä, että Saabhan kuului tuolloin General Motorsiin ja käytti konserninsa perusrakenteita. Saab 9-3:ssa oli Pohjois-Amerikan GM:n Opelin ja Saabin yhteistyönä kehittämä Epsilon-pohjarakenne. Samaan perustuu myös muun muassa C-sukupolven Opel Vectra. Saab 9-3 valikoitui Euroopan-Cadillacin perustaksi, ja brändäyksestä huolimatta lopputulos oli enemmän Saab kuin mikään Cadillac. Lopputulos oli myös pienempi kuin mikään Cadillac ennen vuoden 2012 ATS:ää, joka oli BLS:ää hieman lyhyempi ja matalampi, tosin leveämpi. Kokonaan Ruotsin päässä tapahtunut suunnitteluprosessi oli siinä mielessä helppo, että käytännössä ainoastaan pintapellit -ja muovit vaativat suurempaa muokkausta. Tästäkin huolimatta kehityskustannuksia koitui yli miljardi Ruotsin kruunua eli noin 140 miljoonaa dollaria, missä kyllä tosin täytyy olla laskettuna mukaan kaikki tehtaan prässeistä autoliikkeiden hypistelyesitteisiin. Saab 9-3 taipui Saabin suunnittelijoiden käsissä Cadillacin Art and Science -muotoilufilosofiaa mukailevaksi. Erilaisista kuorista huolimatta 9-3:n hahmo näkyy selvästi BLS:ssä. Näin on etenkin farmarimallissa, mikä johtuu osittain myös siitä, että farmarimalliset Cadillacit ovat olleet 2000-luvulla hyvin harvinainen näky. Suoria samankaltaisuuksia on kaikkein eniten sisätiloissa, joissa esimerkiksi ohjauspyörä on prikulleen sama, ja eron tekevät lähinnä somisteet sekä keskinäytön ja -suutinten asettelu, joiden osalta Saabin kuljettajaan päin kaartuva ratkaisu korvattiin valtavirtaisemmalla, ja keskelle lisättiin analoginen kello tuomaan hieman Cadillac-arvokkuutta. Cadillac powered by Fiat Saab 9-3:n mukana Cadillac pääsi melko ainutlaatuisen kerran mukaan Fiatin ja Euroopan GM:n dieselmoottoriyhteistyöhön. Fiatin kehittämät 1,9-litraiset JTD-moottorit vauhdittivat vuosikausien ajan Fiat-konsernin omien merkkien lisäksi Opelin ja Saabin dieselautoja. BLS:ään tätä tarjottiin kahtena eri versiona, joista tehokkaampi tuplaturboahdettu tarjoili 180 hevosvoimaa. Bensiinipuolella tarjolla oli GM:n omat 2,0-litrainen rivi-4 sekä 2,8-litrainen V6. Automaattivaihteistojen lisäksi tarjolla oli myös käsivalintainen vaihteisto, mikä on suorastaan ennenkuulumatonta Cadillacissa, ainakin jos kyse ei ole CT5-V Blackwingin kaltaisesta supersedanista. Etuvetokaan ei ole ollut Cadillacille se omin juttu. Trollhättanin Saab-tehtaan lisäksi BLS:ää valmistettiin myös Venäjän Kaliningradissa, jossa GM:llä oli tuolloin tehdas. Tuotanto jatkui Ruotsissa vuodesta 2006 vuoteen 2009, ja Venäjällä vielä vähän pidempään. Valmistusmäärät jäivät erittäin vaatimattomiksi, vaikka BLS:ää myytiin myös laajasti Euroopan ulkopuolella, ei kuitenkaan koskaan Yhdysvalloissa eikä Kanadassa. Esimerkiksi vuonna 2007 Trollhättanissa valmistui 2 772 BLS:ää, kun sama tehdas tuotti samana vuonna samaa autoa Saab 9-3:n nimellä yli 64 300 kappaletta. Asiakkaita huonoista myyntiluvuista ei voi syyttää. Kyse on tavallaan samasta ilmiöstä kuin Aston Martin Cygnetissä. Autoa ei voinut millään mieltää aidoksi Cadillaciksi, ja Saabin hienouksien päälle ymmärtäneet valitsivat omansa tietenkin ilman muuta Saabina. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Saab Planet, GM Authority Kuvat: Cadillac, Saab Lisää aiheesta Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?