8.12.2021

Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max

Mazda BT-50

Mazdan viimeisin pickup näyttää Mazdalta sisältä ja ulkoa, vaikka pinnan alta löytyy ihan toinen tuote. Se toinen tuote ei ole enää Ford Ranger.

Mazda BT-50 ei ole pyöreästi vuosikymmeneen kuulunut merkin Euroopan tuontiohjelmaan, mutta Australian, Kaakkois-Aasian, Etelä-Afrikan ja Etelä-Amerikan markkinoilla se löytää asiakkaita tasaiseen tahtiin. Euroopassa BT-50 muistetaan Ford Rangerin sisarmallina vuodesta 2006 eteenpäin.

Mazda BT-50
Alkuperäinen BT-50 muistutti kovasti sisartaan Rangeria.

Nyttemmin ovat kuitenkin alkaneet uudet tuulet puhaltaa pickup -maailmassa, sillä Ford on muutenkin hyötyautopuolella lyöttäytynyt yhteen Volkswagenin kanssa, ja näin myös uusi Ranger on syntynyt seuraavan sukupolven Volkswagen Amarokin kanssa samoin reseptein. Nykyinen, kolmannen polven BT-50 esiteltiin vuonna 2020, jolloin uusien Rangerin ja Amarokin kehitystyö oli ilman muuta jo täydessä vauhdissa. Mazda siis putosi leikistä pois, mutta löysi uuden pickup -yhteistyökumppanin nimenomaan hyötyajoneuvoihin erikoistuneesta Isuzusta. Sopimus oli näiden valmistajien välillä solmittu jo vuonna 2016.

Mazda BT-50

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei sitä päällepäin huomaa

Kolmannen polven BT-50:n perustumista kolmannen polven D-Maxiin ei kyllä ennalta tietämätön huomaa ainakaan ensisilmäyksellä. Mazdan Kodo -muodot ovat löytäneet hyvin paikkansa jyhkeän auton keulasta, joka on tunnetusti yksi ainoita pickupin yksilöinnin keinoja. Tarkempi tutkiskelu paljastaa, että itse asiassa D-Maxistakin löytyy jo ikään kuin valmiiksi Kodo -elementtejä konepellin ja ajovalojen muodon sekä ajovalojen ja maskin tunnusomaisen yhteenliittymisen muodossa. BT-50:n sisältä löytyy myös Mazdan nykytyylin mukainen ohjauspyörä sekä muita pienempiä yksityiskohtia.

Mazda BT-50
Isuzun tehtaalla Thaimaassa valmistettava BT-50 on saatavilla kuvan Double Cabin lisäksi Single Cab -versiona sekä alustamallina.

Kuoren alta ei millään muotoa löydy Skyactivia. Siellä on D-Maxin tikapuurunko sekä isona moottorivalmistajana tunnetun Isuzun 3-litrainen dieselrivinelonen, tai vaihtoehtoisesti 1,9-litrainen versio. Mazda ei ole menestyksekkäänä Skyactiv-aikakautenaan montaakaan kertaa taipunut lainaamaan tekniikkaa muilta valmistajilta, mutta hyötyajoneuvot lukeutuvat kustannussyistä erityistapauksiin. Uuden mallipolven myötä BT-50 on saanut myös ison kasan uusia turva- ja mukavuusvarusteita. Väkivahvan Mazda-pickupin vetomassa yltää sisaren tavoin 3,5 tonniin.Lava kantaa tonnin kuorman, ja BT-50:llä on luokkansa johtava, 800 millimetrin kahluusyvyys.

Mazda BT-50
BT-50 Thunder

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Carguide Kuvat: Mazda

Luetuimmat