10.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: ylpeästi japanilainen Dodge Challenger Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aina badge engineeringin jälkiä ei suinkaan pyritä peittämään. Näin on, mikäli alkuperäispainos taustalla hyödyttää kloonin markkinointia, niin kuin oli Mitsubishin valmistaman vuoden 1978 Dodge Challengerin laita. Challenger kuuluu muskeliautojen kovimpiin nimiin, ja tässä sarjassa se on hankkinut kannuksensa ensin 60- ja 70-luvuilla, ja sittemmin viimeisen 15 vuoden aikana. Erityisen ajankohtaisen aiheesta tekee juuri nyt se, että nykypolven Challengerin jäähyväisiä vietettäneen vielä kuluvan vuoden aikana yli 900 hevosvoiman turvin.1970- ja 80-luvuilla oli kuitenkin vaihe, jolloin Challenger ei perustanut liiemmin hevosvoimista, kuutiotuumista, eikä muuten sen kummemmin amerikkalaisuudestaankaan. Tämänkertaista aihetta lähelle osuu Nimi muutetun eräs aiempi osa, joka kertoo Dodgen ja Mitsubishin yhteistyösportista 90-luvulta. Mitsubishi Galant Lambda Super TouringMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu timantti JapanistaTosin Mitsubishin timanttihan vaihtui Challengerissa tietenkin Dodgen nimeen, mutta muutoin auto oli hyvin pitkälle yhtä kuin vuoden 1978 Mitsubishi Galant Lambda.Dodgen näkemys tunnettiin vuoteen 1981 asti nimellä Dodge Colt Challenger, mutta viimeiset kolme vuotta mentiin pelkällä Challengerin nimellä. Auto ehti saada tuotantovuosiensa aikana useita muitakin nimiä riippuen markkina-alueesta. Näitä olivat Galant Lambdan lisäksi esimerkiksi Plymouth Sapporo, Mitsubishi Sapporo (Euroopassa) sekä Chrysler Scorpion. Joka ainoa valmistettiin Japanissa, kuulosti nimi sitten kuinka amerikkalaiselta tahansa.Dodge Challenger muuttui Mitsubishi-yhteistyön myötä suurikokoisesta muskeliautosta yhdessä yössä (neljässä vuodessa) japanilaiset mittastandardit täyttäväksi, älykkääksi urheilucoupéksi. Moottorit olivat rivinelosia, litratilavuuksien vaihdellessa 1,6 ja 2,6 litran välillä, mikä on noin viidesosa öljykriisiä edeltäneen Challengerin moottoritilavuuksista. Jatkeena oli joko käsivalintainen vaihteisto tai kolmipykäläinen automaatti.Jotain pysyvää: mallinimi lukee auton etusiivessä aivan samalla tavalla kuin edeltäjässäkin.Jos japanilaistunut Challenger ei voinut voittaa "edeltäjäänsä" koolla, kuutiotuumilla, kromin määrällä, eikä desibeleillä, teki se sen ainakin varustelullaan. 70-luvun lopun mittapuulla Galant Lambdassa / Colt Challengerissa oli tasokas varustelu. Siihen kuuluivat muun muassa ajotietokone, muistilliset istuimet, sisävalot, digitaalinen kello sekä tasokas äänentoisto. Auto oli vähän kuin KITT ennen aikaansa."From Japan to Dodge" ja "Dodge by Mitsubishi" olivat markkinointilauseita, joilla Colt Challengeria markkinoitiiin amerikkalaisyleisölle. Hieman oudolta kuulostavassa markkinointitavassa oli syynsä taustalla. Amerikkalaisautojen laatu ei 70-luvulla ollut niin hyvää kuin se olisi voinut olla, ja niin japanilaiset kuin eurooppalaisetkin kilpailijat alkoivat enenevässä määrin nostaa päätään. "Dodge by Mitsubishi" olikin tähän jonkinlainen hätäratkaisu. Se kannatti, sillä japanilaisesta Challengerista tuli hitti, ja jo ensimmäisenä vuonna tauluun lätkäistiin 83 000 kappaleen myyntiluvut.Amerikkaan laivatuissa autoissa sivupeilit sijaitsivat konepellin sijaan ovissa, valot olivat paikallisten säädösten mukaiset ja väri- ja verhoiluvaihtoehdot hieman erilaiset.Kuten jo alussa todettiin, Mitsubishin ja Dodgen (Chrysler-konsernin) monisyinen yhteistyö ei suinkaan loppunut tähän, ja vaikka laajempi yhteistyö on muun muassa konsernimuutosten takia loppunut, on Dodgella ja Mitsubishillä edelleen tänäkin päivänä yhteistyömalli Meksikossa. Dodge Attitude on nimittäin omaa sukua Mitsubishi Mirage eli meikäläisittäin Space Star sedan-mallisena. Myös Dodgesta irroitettu RAM Trucks on esitellyt Latinalaisen Amerikan markkinoille RAM 1200 -pickupin, joka on puolestaan yhtä kuin meikäläinen Fiat Fullback, ja sitä kautta Mitsubishi L200.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Macsmotorcitycarage.com, Motor Biscuit Kuvat: Dodge, MitsubishiLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dodge Journey on nyt kiinalainen, mutta mihin juontavatkaan Hornetin sukujuuret? Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?