28.2.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alpina D3 Bi-Turbo (E91) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2005 esitelty 3-sarjan sukupolvi toi merkittäviä uudistuksia. Alpina D3 Bi-Turbo (E91) on tältä pohjalta paranneltu farmarimalli. Saksassa yksi autonvalmistaja, ja autonvalmistajan titteli on tässä yhteydessä olennainen huomio, uskoo pystyvänsä parantamaan BMW:n tuotteita. Tarinan alku on kieltämättä vahva. Hieman modernimpi Alpina D3 Bi-Turbo (E91) on vain yksi esimerkki toteutuksesta.Alpina on jo pidemmän aikaa toiminut autonvalmistajana, joka on merkittävä askel viritysosista aloittaneelle pajalle.Alpina Burkard Bovensiepen GmbH aloitti 1960-luvulla valmistamalla virityosia BMW:n malleihin ja nousi suosioon moottoriradoilla saavutetun menestyksen mukana. Yrityksen päämaja sijaitsee Baijerissa, Münchenin länsipuolella.Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on jo vieraillut kaksi Alpinaa ja noissa yhteyksissä on tarkasteltu osin merkin historiaa. E30-sukupolven Alpina C2 2.7 keskittyy tarinassaan enemmän 3-sarjan suuntaan ja vuosimallin 2015 (F11) Alpina D5 kertoo johdannossaan kattavammin Alpinan taustoista.E91 tarkoittaa juuri kuvan mukaista 3-sarjan farmarikoria. Porrasperäinen Limousine tuntisi mallikoodin E90.Alkuvuodesta 2005 BMW esitteli Genevessä edeltäneen E46-sukupolven tilalle uuden 3-sarjan. Korimallin tunnisteena toimi tällä kertaa porrasperänä E90, farmarina E91, coupéna E92 ja avokattoisena E93. Muodoista vastasi aikanaan ristiriitaisia tunteita herättänyt Chris Bangle.Näistä ensimmäisenä esiteltiin porrasperäinen Limousine ja noin puolta vuotta myöhemmin farmarimallin Touring. Kului reilu vuosi ennen kuin Coupé ja Cabrio näkivät päivänvalon. Nämä jälkimmäiset poikkesivat edellistä sukupolvea enemmän muista korimalleista.Uusi malli uudisti myös kuljettajan oltavia suurella kädellä.Tuore sukupolvi toi muotojensa lisäksi myös muuta uutta BMW:n mallistoon. Ehkä jopa merkittävämpi uutuus oli iDrive-järjestelmä navigaattorin, ilmastoinnin, äänentoiston ja muiden ominaisuuksien hallintaan. Se on kantanut perusajatuksena tähän päivään saakka ja sitä on kopioitu myös muiden autonvalmistajien toimesta.Näitä E90-korimallin 3-sarjalaisia valmistettiin lopulta yli 3 miljoonaa kappaletta. Siihen nähden mikä tahansa Alpina on hyvin harvinainen.Vuosimallin 2012 Alpina D3 Bi-Turbo on Suomessa melkoinen harvinaisuus tavanomaisesta ulkonäöstään huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alpina D3 Bi-Turbo (E91)Koko merkki on Suomessa varsin harvinainen, mutta silti myynnistä löytyi vuosimallin 2012 Alpina D3 Bi-Turbo (E91). Käyttöönotto on kuitenkin merkitty tapahtuneeksi lokakuussa 2019, joka saattaisi viitata myöhempään maahantuontiin. Ulkokuori on kuitenkin tylsän harmaa saksalaisen virkamiehen vakavuudella. Myöskään vanteet eivät poikkea linjasta. Vain etupuskurin merkintä kertoo mistä on kyse, sillä muuta viestiä Alpinan läsnäolosta ei ole – edes tavaratilan mallimerkinnöissä.Ohjaamon puolella tilanne muuttuu hieman. Sekä Alpinan logolla varustettu ohjauspyörä että ikoninen sinitaustainen mittaristo kunnioittaa merkkiä läsnäolollaan. Ehkä vieläkin arvokkaampi on Alpinan numeroitu lätkä.Alpina merkitsee autonsa myös tällä tavoin.Sen sijaan sinivihreät värit ovat vähissä. Voimakkaalla sivuttaistuella varustetut osittain nahalla verhoillut etuistuimet ovat mustat. Varusteluun kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, navigaattori, lohkolämmitin, peruutustutka ja vakionopeudensäädin.Takapyörille voimaa välittävän automaattivaihteiston päässä on nelisylinterinen dieselmoottori, joka kyllä kuulostaa varsin väärältä Alpinan keulapellin alla. Komealta kalskahtava nimi, Alpina D3 Bi-Turbo (E91), tarkoittaa tässä tapauksesssa 157 kilowatin (214 hv) tehoja ja 450 newtonmetrin vääntöä.Sinitaustainen mittaristo on Alpinan tavaramerkki ja tässä tapauksessa nopeusmittarin numerot yltävät lukemaan "300" asti.Tuorein katsastus on kesäkuulta 2021 ja mittarilukemaksi ilmoitetaan 127 000 kilometriä. Ainakin kuvien perusteella auton kunto vaikuttaa yhä 10 vuoden iässä varsin siistiltä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle