4.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Crossland on uudesta keulailmeestä huolimatta tuttu itsensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland sai pienen päivityksen, joka näkyy eniten ulospäin. Hyvää: moottorin puhdikkuus, yksinkertaisuus, AGR-istuin. Huonoa: moottorin tärinät, alusta, ohjaus. Kun Opel esitteli vastikään uudet versiot Mokka- ja Corsa-malleistaan, aiemmin X-kirjainta nimessään kantanut nelisen vuotta vanha Opel Crossland sai tyytyä kasvojenkohotukseen. Siitäkin huolimatta, että sisarmalli Peugeot 2008 on uudistunut jo hieman isommin.Keskeisin muutos crossovermaisessa tila-autossa on keulan siirtyminen valmistajan uuden muodin mukaiseksi. Matala Vizor-keulamaski tuo Crosslandin keulaan tiettyä terävyyttä yhdessä uudelleen muotoillun puskurin ja alleajosuojan kanssa.Moottorivaihtoehdot ovat samat kuin aiemmin, mutta uutena ominaisuutena autoon on saatavilla Intelligrip-luistonestojärjestelmä, joka tarjoaa viisi erilaista ajotilaa: normaali, lumi, muta, hiekka ja pois päältä. Tätä ei kuitenkaan koeajoyksilössämme ollut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausta yritettyLisäksi Opel kertoo kehittäneensä Crosslandin jousitusta niin edessä kuin takanakin sekä ohjausta. Huikeaa muutosta ei kannata kuitenkaan odottaa, sillä alusta on yhä pintakova ja ohjaus tahmea. Innovation Plus -varusteluun kuuluva uudistettu kuljettajan AGR-sertifioitu istuin sen sijaan on luokan parhaimmistoa laajoine säätömahdollisuuksineen ja jatkettavine reisitukineen.96-kilowattinen (130 hv) bensiiniturbo vääntää miellyttävän puhdikkaasti, mutta automaattivaihteiston toiminta on kulmikasta etenkin liikkeellelähdöissä. Myös jarrupoljin tuntuu äkkinäiseltä. Lisäksi moottori värisyttää koria ikävästi lähes 1 800 r/min saakka – kaupungissa automaattivaihteisella autolla siis käytännössä jatkuvasti. Simppeli perusautoOhjaamo tuntuu siltä mitä se on eli sukupolven verran vanhentuneelta, mutta monin paikoin positiivisessa mielessä: esimerkiksi ilmastointia ja radion äänenvoimakkuuta säädetään fyysisillä kytkimillä. Muuten Crossland on pitkälti entisellään, siis saksalaisen simppeli perusauto hyvällä vakiovarustelulla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Opel Crossland Innovation Plus 130 Turbo A Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 532 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1–6,4 (yhd.) CO2-päästöt 137–143 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 840 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?