4.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Crossland on uudesta keulailmeestä huolimatta tuttu itsensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland sai pienen päivityksen, joka näkyy eniten ulospäin. Hyvää: moottorin puhdikkuus, yksinkertaisuus, AGR-istuin. Huonoa: moottorin tärinät, alusta, ohjaus. Kun Opel esitteli vastikään uudet versiot Mokka- ja Corsa-malleistaan, aiemmin X-kirjainta nimessään kantanut nelisen vuotta vanha Opel Crossland sai tyytyä kasvojenkohotukseen. Siitäkin huolimatta, että sisarmalli Peugeot 2008 on uudistunut jo hieman isommin.Keskeisin muutos crossovermaisessa tila-autossa on keulan siirtyminen valmistajan uuden muodin mukaiseksi. Matala Vizor-keulamaski tuo Crosslandin keulaan tiettyä terävyyttä yhdessä uudelleen muotoillun puskurin ja alleajosuojan kanssa.Moottorivaihtoehdot ovat samat kuin aiemmin, mutta uutena ominaisuutena autoon on saatavilla Intelligrip-luistonestojärjestelmä, joka tarjoaa viisi erilaista ajotilaa: normaali, lumi, muta, hiekka ja pois päältä. Tätä ei kuitenkaan koeajoyksilössämme ollut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausta yritettyLisäksi Opel kertoo kehittäneensä Crosslandin jousitusta niin edessä kuin takanakin sekä ohjausta. Huikeaa muutosta ei kannata kuitenkaan odottaa, sillä alusta on yhä pintakova ja ohjaus tahmea. Innovation Plus -varusteluun kuuluva uudistettu kuljettajan AGR-sertifioitu istuin sen sijaan on luokan parhaimmistoa laajoine säätömahdollisuuksineen ja jatkettavine reisitukineen.96-kilowattinen (130 hv) bensiiniturbo vääntää miellyttävän puhdikkaasti, mutta automaattivaihteiston toiminta on kulmikasta etenkin liikkeellelähdöissä. Myös jarrupoljin tuntuu äkkinäiseltä. Lisäksi moottori värisyttää koria ikävästi lähes 1 800 r/min saakka – kaupungissa automaattivaihteisella autolla siis käytännössä jatkuvasti. Simppeli perusautoOhjaamo tuntuu siltä mitä se on eli sukupolven verran vanhentuneelta, mutta monin paikoin positiivisessa mielessä: esimerkiksi ilmastointia ja radion äänenvoimakkuuta säädetään fyysisillä kytkimillä. Muuten Crossland on pitkälti entisellään, siis saksalaisen simppeli perusauto hyvällä vakiovarustelulla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Opel Crossland Innovation Plus 130 Turbo A Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 532 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1–6,4 (yhd.) CO2-päästöt 137–143 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 840 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin