9.11.2017 Matkailu Aurinkomatkat tutki – tässä on matkailun trendikärki vuonna 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lomailussa korostuu nyt helppous, uudet kokemukset, paikallisuus ja hyvinvointi. Yhteen lomaan saattaa mahtua useampikin teema. Aurinkomatkat julkisti tuoreen matkailututkimuksen päälinjat, jotka antavat viitteitä siitä, miten suomalaiset matkailevat vapaa-ajallaan ensi vuonna.Puitteet julkistukselle tarjosi Allas Sea Pool -merikylpylä, jossa uimakausi jatkuu ensimmäistä kertaa läpi talven.Suomalaisten lomanvietossa korostuu nyt aitous, helppous, kiinnostus uusiin kokemuksiin, paikallisuus ja hyvinvoinnin maksimointi.Päätelmän taustalla olevaa tutkimusta varten Kopla Helsinki nettihaastatteli 1002 suomalaista ja varmisti, että mukana on koko väestöä edustava otanta iän, asuinpaikan ja sukupuolen suhteen.Tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Pekka Antila kertoo Aurinkomatkojen asiakasmäärän kasvavan kolmatta vuotta peräkkäin.Aurinkomatkojen omat tilastot kertovat, että tulevana talvena suomalaiset suuntaavat lentäen tehtävillä lomilla Kanariansaarille, Thaimaahan ja Arabiemiraatteihin. Nosteessa on myös Meksiko ja Vietnam.Ensi kesän lomamyynti on etupainotteista. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on kymmenisen prosenttia. Aurinkomatkojen tilastojen perusteella kohteiden kärkikolmikko ei yllätä.– Kiinnostavimpia kohteita ovat Kreikka, Espanja ja Turkki, tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Pekka Antila kertoo.Suosiotaan kasvattavat myös Italia ja Kroatia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnline vai offline?Tutkimuksen mukaan suomalainen haluaa varsin todennäköisesti olla "online" lomallakin. Matkailulta haetaan helppoutta ja sitä tarjoavat osaltaan myös digitaaliset palvelut.Matkailutrendejä tutkineen Kopla Helsingin Johanna Järveläinen kertoi suomalaisten olevan "online" lomallakin.Esimerkiksi nostettiin lomasovellus, joka mahdollistaa tulevan matkakohteen täsmätarkastelun etukäteen.Parhaassa tapauksessa tunnelmaa nostatetaan pian virtuaalilasit päässä ja kuvia katsellaan kolmiulotteisesti. Loman jälkeen koettua puidaan vierailukohteesta taltioidun videon äärellä, jonka kuvaamisen lintuperspektiivista hoitaa drone.Reissussa lisätty todellisuus auttaa uusien ulottuvuuksien äärelle. Puhelimeen ladattu sovellus toimii parhaassa tapauksessa lähes matkaoppaan tavoin, eli tuo näytölle tietoja tarkasteltavana olevasta nähtävyydestä reaaliajassa.Oikeaa matkaopasta hyväkään sovellus tuskin koskaan korvaa, mutta omatoimiseikkailijaa se ilahduttaa taatusti.Suomalaiset hakevat hanakasti tietoa myös matkan aikana. Pelkästään kohdetietojen, eli ravintolasuositusten, kulttuuritapahtumien ja erilaisten aktiviteettien etsimiseen älypuhelintaan käyttää 60 prosenttia matkalaisista. Jatkuvasti netin äärellä, eli missä ja milloin vain, haluaa ehdottomasti olla jo lähes puolet suomalaisista.Tulevaisuudessa suositusten hakuskaala laventunee entisestään. Pelkän vaiston varassa edes ruokapaikkaa etsii pian vain harva.Helppouden kaipuusta kertoo myös se, että lomalaisten vaatimustaso on kasvussa ja omaa aikaa sekä vaivaa halutaan säästää. Tämä suuntaus sataa osin myös matkanjärjestäjien laariin.Tilaisuudessa esitellyn tutkimuksen mukaan suomalaisista reilu kolmannes kokee valmismatkan houkuttelevaksi juuri helppouden takia. Valmismatkan ostaneista puolestaan yli 80 prosenttia mainitsee helppouden yhdeksi tärkeäksi ostokriteeriksi.Lentojen ja hotellin lisäksi muun muassa valmiiksi paketoiduille aktiviteeteille ja kaupunkikohteen ja rantaloman yhdistämiselle on kysyntää.Osa arvostaa myös ihmiskontaktia lomaa ostaessaan ja lomaillessaan. Se voi tarkoittaa esimerkiksi suomenkielistä opasta ja asiakaspalvelua omatoimisen nettisurffailun sijaan. Lomalaisen mieltä askarruttaviin asioihin apua tarjotaan chat-muodossa vuorokauden ympäri.Aurinkomatkojen sovellusta käyttäville online-retkikauppa on matkajärjestäjän mukaan auki aina, myös kesken lomailun.Digioptimoidut matkahetket ovat lennokkaasta nimestään huolimatta jo arkipäivää. Sitä ei vain aina huomaa lomaillessaan. Aurinkomatkat räätälöi trendien mukaan Aurinkomatkat kertoo räätälöivänsä tarjontaansa trenditutkimuksen viitoittamalla tiellä. Eikä trendien mukainen matkailu ole pelkkää aikuisten hupia. Lomalla elämyksiä halutaan tarjota myös lapsille. Lapsiperheitä silmälläpitäen on rakennettu myös yksi matkajärjestäjän kuudesta motiivipohjaisesta lomateemasta. Tutkimuksen esiin nostamat trendit näkyvät myös valmismatkatarjonnassa, kertoo Aurinkomatka-brändistä vastaava johtaja Karita Taura Finnairilta.Lasten Aurinkoklubissa lapsivieraiden ohjelmasta vastaavat ohjaajat puhuvat suomea ja ovat Mannerheimin lastensuojeluliiton kouluttamia. Tällä tähdätään siihen, että perhelomailu sujuu myös lasten osalta. Tätä sujuvuutta arvostavat myös vanhemmat.Kokemukset kunniaanLomailu on yhä useammalle muutakin kuin rantahiekalla loikoilua tai nähtävyyksien kiertämistä. Pelkkä kokkikurssi on kulinarismimatkailusta kiinnostuneelle liian vähän, nyt halutaan päästä mukaan myös kalatorille, pellolle ja puutarhaan, eli paikallisia raaka-aineita hankkimaan.Paikallisten vinkit ovat arvossaan ja kokemukset paranevat, mitä aidommalta ne tuntuvat. Mitä harvinaisempi, sitä parempi, olipa kyseessä taekwondo-näytös, husky-koirien kanssa tehty erämaaseikkailu tai joogatunti. Aitous ja paikallisuus vetoavat vahvasti. 60 prosenttia suomalaisista haluaa tutustua lomallaan paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin.Eikä kaupunkilomailukaan kyllästytä. Tämän lomamuodon kelpuuttaisi peräti 58 prosenttia suomalaisista. Aurinkoloman ja kaupunkiseikkailun yhdistäminen kiinnostaa noin kolmannesta.Nousussa on myös "just for me"-ajattelu, eli mitä harvinaisempi kokemus, sitä parempi.Majapaikoista kiinnostusta herättävät suurten hotellien rinnalla pienemmät, paikallisten omistamat majoituskohteet, joissa tarjolla on jotain erityistä, olipa se sitten boutique-hotellin rajatulle vierasjoukolle tarjoamaa luksusta tai paluu pelkistettyjen perusasioiden äärelle.Tähän saumaan omaa tarjontaansa kertoo virittävänsä myös Aurinkomatkat. Suomessa suuren, mutta maailmanlaajuisesti tarkasteltuna vielä maltillisen kokoisen matkanjärjestäjän koko on tässä etu, sillä valikoimaan on mahdollista buukata majoituskohteista muitakin kuin jättimäisiä hotelleja.Reilun kaupan matkailu on niin ikään nosteessa. Lomamatkailijat ovat entistä tietoisempia matkustuksen vaikutuksista ympäristöön. Rahaa halutaan käyttää niin, että myös paikallinen yhteisö ja yritykset hyötyvät siitä.Trenditutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaisista valitsee mieluiten matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai hotellin, joka toimii vastuullisesti sekä ympäristön että ihmisten kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet taidot kiinnostavatOsaatko uida? Kiinnostaisiko opetella, tai kenties hioa vuosien saatossa omatoimisesti omaksuttuja taitoja virtaviivaisempaan suuntaan? Entäpä uusi ruokakulttuuri ja kokkikurssi tai jäätelönvalmistus? Jos vastaus on kyllä, et ole yksin tässäkään. 55 prosenttia suomalaisista haluaisi oppia lomallaan jotain uutta.Tutkimuksen mukaan yhä useampaa kiinnostaa myös aktiivinen lomailu ja omien harrastusten sekä elämäntavan yhdistäminen uuteen ympäristöön. Aurinkomatkojen tarjontaa on viritetty tältä osin paketoimalla perinteisen lomatarjonnan oheen erilaisia teemoja ja erityisaktiviteetteja.Rantaloman yhteydessä uimataidon hiominen asiantuntijan opein on kenties jo tuttua, mutta esimerkiksi viikon joogamatka saattaa olla monelle lajista kiinnostuneellekin uutta.Oma kohderyhmä on myös crossnature-lomille, joka tarkoittaa ryhmässä tehtävää kehonpainoharjoittelua ulkoilmassa. Osa aktiivisista valitsee lomaohjelmakseen esimerkiksi vaelluksen.Arjesta stressaantuneet matkailijat etsivät jatkuvan onlinen rinnalla myös totaalista offline-elämystä. Eli arjen täydellisesti katkaiseva lomavaihtoehto on niin ikään nouseva trendi. Silloin lomakohteen on oltava täysin rauhoittava ja urheilutermein myös palauttava. Tämä toteutuu esimerkiksi luontomatkailussa.Hyvinvointimatkailussa viehättää muun muassa mahdollisuus itsensä kehittämisestä ja kehon sekä mielen helliminen. Luksus-tasoa edustava spa korvautuu herkästi perinteisillä hoidoilla. Tutkitusti nouseva trendi tämäkin. Hyvinvointimatkailun kokee houkuttelevana peräti 40 prosenttia suomalaisista. Hemmottelu kiinnostaa puolestaan 48:aa prosenttia suomalaisista.Matkailijat ovat myös kiinnostuneita pihistelemään osan lomastaan panostaakseen tyyriimpään elämykseen tai majoitukseen. Osa lomasta saatetaan viettää askeettisemmin, osa taas luksusta hipoen.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue myös: Bibimbap – helpommin tehty kuin sanottu Herkuttele kuin paikallinen – merellinen annos todellista Soulia Tyrmäys päämajassa – taekwondo kohtaa teatterin Lumisen erämaan kutsu – huskyseikkailu Lapissa Erikoiset unet: Casa Ellul eli yö viinikauppiaan kodissa Päivän kuva: Vukov konak – satavuotias majatalo Bosnian vuorilla Rimini – helvetti sesongin ulkopuolella Erikoiset unet – Supertähtien sviitti Soulin huipulla Matka: Kumipuvussa vuoren uumeniin Villa San Luigi – kun mukavuudella ei ole rajoja Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa Šolta ja sen sisaret – saarihyppelyä kroatialaisittain Matka: Huimapäiden Kroatia Villi La Raña – Savanni keskellä Espanjaa Matka: Luontoretkelle ohiajettuun Espanjaan Matka: Maasturisafari turkkilaisittain – röykkyisiä vuoristoteitä, huikeita näkymiä ja idyllisiä kyliä Matka: turkkilaisessa hamamissa rentoutumassa Matka: Turkin Alanya ja seldžukkien vahva perintö Matka: Aasin kanssa hulluuden partaalle Matka: Jäätikkövaellus Ruotsin huipulla Matka: Sipulipiirakkaa ja sameaa viiniä Rüdesheimissa Matka: Yhden annoksen ravintola Matka: viinipääkaupunki Bordeaux Muinainen Petra – Indiana Jonesin ja nabatealaisten jäjillä Päivän kuva: Wadi Rum – Marsin korvike Erikoiset unet: Gozo – viiden tähden rauhaa Matka: Aurinkoinen Malta – omintakeinen ja ohittamaton Päivän kuva: Omul – kala jolla on porttikielto venäläiseen hotelliin Matka: Yö revontulien alla lasi-iglussa Matka: Unohtumaton pulahdus järveen nimeltä Kuollutmeri Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti