13.4.2022 Ajoneuvot DS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Dacia Jogger jatkaa merkin minimilinjalla Euro NCAP -törmäystestitulosten suhteen. Honda HR-V pärjäsi hyvin ja DS 4 sai kaksi tulosta varustelusta riippuen. Huhtikuun Euro NCAP -tulokset käsittävät kolme uutta automallia, joilla on yhteensä neljä eri tulosta. Uutuuksista ranskalaisen DS:n uutukainen numero 4 sai kaksi tulosta, sillä auto testattiin erikseen myös lisävarusteisella turvavarustepaketilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dacia Jogger – yksi tähti Dacia Jogger jakaa perusrakenteensa Sandero Stepwayn kanssa, joten kovin suuria yllätyksiä ei Euro NCAP -tuloksissa ollut lupaa odottaa. Seitsemänpaikkainen Jogger erottautuu kuitenkin myös joiltain osin pienemmästä sisarmallistaan. Dacia Joggerin kohdalla näkyy hyvin, miten elektronisten ajoavustimien puutteet painavat sekä kevyen liikenteen että kuljettaja-avustimien osa-aluepisteitä, ja siten yleisarvosanaa, verrattuna auton selkeästi parempiin kolariturvallisuustuloksiin. Aikuismatkustajien suojasta Dacia Jogger sai 70% pistemaksimista ja lasten kohdalla 69% pisteistä. Rintakehän suojaus on välttävää monissa törmäystilanteissa. Sivutörmäyksessä Joggerin istuimet eivät suojaa retkahdukselta lainkaan, antaen huonon tuloksen pään suojasta tällaisessa onnettomuudessa. Perätörmäyksessä takamatkustajien niskan tuenta on huonoa. Myös kojelaudan rakenteita moitittiin. Katon rajassa oleva verhoturvatyyny toimii hyvin, mutta se ei ulotu Joggerissa enää kolmannelle istuinriville. Lasten kohdalla moitteita tuli korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehän heikosta suojasta etutörmäyksessä. Myös lastenistuinten yhteensopivuudessa oli vielä selkiyttämisen varaa. Kevyen liikenteen suojasta Dacia Jogger sai 41% pisteistä. Törmäystilanteessa konepellin etureuna ja tuulilasin karmit antavat huonon suojan. Pisteitä jää saamatta paljon siitä, että Joggerin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi jalankulkijoihin eikä pyöräilijöihin. Turvavarusteista Dacia Jogger sai 39% pisteistä. Turvavyömuistutin ei kata kolmatta istuinriviä, sillä kolmannen rivin istuimet voi irrottaa autosta. Kuljettajaa avustetaan nopeusrajoittimella, mutta mitään kaistatoimintoja Joggerista ei löydy. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kaikissa ajoneuvo-onnettomuustilanteissa joko hyvin tai kohtuullisesti. DS 4 – neljä tähteä (viisi tähteä lisävarusteilla) Ranskalainen DS 4 jatkaa pitkästä aikaa Euro NCAP:in lähivuosien trendiä, jossa autolle annetaan turvavarustelusta riippuen kaksi eri tulosta. Perusvarusteltu DS 4 sai suorituksestaan neljä tähteä ja valinnaisella safety packilla auto sai täydet viisi tähteä. Vakiovarusteltu DS 4 sai aikuismatkustajien suojasta 85% ja lapsimatkustajien suojasta 86%. Kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin välttäväksi joissain titlanteissa, mutta muuten DS 4 selviytyi hyvin. Etumatkustajien välissä oleva turvatyyny esti kyytiläisten osumisen toisiinsa. Lasten kohdalla ainoaksi kauneusvirheeksi jäi korokeistuimella olevan 10-vuotiaan hyvää lievästi heikompi kaulasuoja, mutta auto ylsi alle puolen pisteen päähän maksimituloksesta. Takapenkin keskipaikan soveltuvuus vyötettävän lastenistuimen kanssa jäi epäselväksi, mutta muuten turvaistuimet toimivat autossa odotetusti. Kevyen liikenteen suojasta DS 4 sai 74% pisteistä. Tuulilasin karmit olivat törmäyssuojan heikoin kohta. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi useimmissa tilanteissa odotetusti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajan avustinjärjestelmistä auto sai 65% pisteistä, sillä AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin hiukan verkkaisesti, mutta muut järjestelmät toimivat hyvin. Valinnaisella turvavarustepaketilla DS 4:n kuljettajaa avustavien järjestelmien pisteet nousevat 82%:iin. Tuolloin ajoneuvo täydentää kamerapohjaista AEB-hätäjarrutusjärjestelmää tutkalla ja auto saa puhtaat paperit ajoneuvoihin liittyvistä hätäjarrutustilanteista. Honda HR-V – neljä tähteä Hondan uuden sukupolven HR-V selvitti Euro NCAP -testit perusvarmasti ja malli sai neljän tähden yleisarvosanan. Aikuisten suoja arvioitiin pisteytyksellä 82% ja lasten suoja 75% arvoiseksi. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja sekä sivutörmäyksessä sivuttaissuuntaisen retkahduksen suoja arvioitiin välttäviksi. Lasten kohdalla ainoa merkittävä heikkous oli sivusuuntaisessa törmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan päänsuoja, joka arvioitiin heikoksi. Joidenkin vyötettävien lastenistuinten kohdalla takapenkin keski-istuin osoittautui ongelmalliseksi asennuspaikaksi, mutta muuten lastenistuimista annettiin korkeat pisteet. Kevyen liikenteen osalta HR-V pisteytettiin tuloksella 72%. Tuulilasin reunojen lisäksi konepellin etureuna arvioitiin huonoiksi. Toisaalta automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi moitteetta niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Honda HR-V sai 78% pisteistä. AEB-järjestelmä toimi ajoneuvojen kanssa moitteetta ja auto tarjoaa myös hyvän tuen kaistalla pysymiseen. Kuljettajan vireystilaa ei kuitenkaan valvota. Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Dacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta – huono Euro NCAP -tulos Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe