13.4.2022 Ajoneuvot DS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Dacia Jogger jatkaa merkin minimilinjalla Euro NCAP -törmäystestitulosten suhteen. Honda HR-V pärjäsi hyvin ja DS 4 sai kaksi tulosta varustelusta riippuen. Huhtikuun Euro NCAP -tulokset käsittävät kolme uutta automallia, joilla on yhteensä neljä eri tulosta. Uutuuksista ranskalaisen DS:n uutukainen numero 4 sai kaksi tulosta, sillä auto testattiin erikseen myös lisävarusteisella turvavarustepaketilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia Jogger – yksi tähtiDacia Jogger jakaa perusrakenteensa Sandero Stepwayn kanssa, joten kovin suuria yllätyksiä ei Euro NCAP -tuloksissa ollut lupaa odottaa. Seitsemänpaikkainen Jogger erottautuu kuitenkin myös joiltain osin pienemmästä sisarmallistaan. Dacia Joggerin kohdalla näkyy hyvin, miten elektronisten ajoavustimien puutteet painavat sekä kevyen liikenteen että kuljettaja-avustimien osa-aluepisteitä, ja siten yleisarvosanaa, verrattuna auton selkeästi parempiin kolariturvallisuustuloksiin.Aikuismatkustajien suojasta Dacia Jogger sai 70% pistemaksimista ja lasten kohdalla 69% pisteistä. Rintakehän suojaus on välttävää monissa törmäystilanteissa. Sivutörmäyksessä Joggerin istuimet eivät suojaa retkahdukselta lainkaan, antaen huonon tuloksen pään suojasta tällaisessa onnettomuudessa. Perätörmäyksessä takamatkustajien niskan tuenta on huonoa. Myös kojelaudan rakenteita moitittiin. Katon rajassa oleva verhoturvatyyny toimii hyvin, mutta se ei ulotu Joggerissa enää kolmannelle istuinriville. Lasten kohdalla moitteita tuli korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehän heikosta suojasta etutörmäyksessä. Myös lastenistuinten yhteensopivuudessa oli vielä selkiyttämisen varaa.Kevyen liikenteen suojasta Dacia Jogger sai 41% pisteistä. Törmäystilanteessa konepellin etureuna ja tuulilasin karmit antavat huonon suojan. Pisteitä jää saamatta paljon siitä, että Joggerin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi jalankulkijoihin eikä pyöräilijöihin.Turvavarusteista Dacia Jogger sai 39% pisteistä. Turvavyömuistutin ei kata kolmatta istuinriviä, sillä kolmannen rivin istuimet voi irrottaa autosta. Kuljettajaa avustetaan nopeusrajoittimella, mutta mitään kaistatoimintoja Joggerista ei löydy. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kaikissa ajoneuvo-onnettomuustilanteissa joko hyvin tai kohtuullisesti.DS 4 – neljä tähteä (viisi tähteä lisävarusteilla)Ranskalainen DS 4 jatkaa pitkästä aikaa Euro NCAP:in lähivuosien trendiä, jossa autolle annetaan turvavarustelusta riippuen kaksi eri tulosta. Perusvarusteltu DS 4 sai suorituksestaan neljä tähteä ja valinnaisella safety packilla auto sai täydet viisi tähteä.Vakiovarusteltu DS 4 sai aikuismatkustajien suojasta 85% ja lapsimatkustajien suojasta 86%. Kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin välttäväksi joissain titlanteissa, mutta muuten DS 4 selviytyi hyvin. Etumatkustajien välissä oleva turvatyyny esti kyytiläisten osumisen toisiinsa. Lasten kohdalla ainoaksi kauneusvirheeksi jäi korokeistuimella olevan 10-vuotiaan hyvää lievästi heikompi kaulasuoja, mutta auto ylsi alle puolen pisteen päähän maksimituloksesta. Takapenkin keskipaikan soveltuvuus vyötettävän lastenistuimen kanssa jäi epäselväksi, mutta muuten turvaistuimet toimivat autossa odotetusti.Kevyen liikenteen suojasta DS 4 sai 74% pisteistä. Tuulilasin karmit olivat törmäyssuojan heikoin kohta. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi useimmissa tilanteissa odotetusti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajan avustinjärjestelmistä auto sai 65% pisteistä, sillä AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin hiukan verkkaisesti, mutta muut järjestelmät toimivat hyvin.Valinnaisella turvavarustepaketilla DS 4:n kuljettajaa avustavien järjestelmien pisteet nousevat 82%:iin. Tuolloin ajoneuvo täydentää kamerapohjaista AEB-hätäjarrutusjärjestelmää tutkalla ja auto saa puhtaat paperit ajoneuvoihin liittyvistä hätäjarrutustilanteista.Honda HR-V – neljä tähteäHondan uuden sukupolven HR-V selvitti Euro NCAP -testit perusvarmasti ja malli sai neljän tähden yleisarvosanan.Aikuisten suoja arvioitiin pisteytyksellä 82% ja lasten suoja 75% arvoiseksi. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja sekä sivutörmäyksessä sivuttaissuuntaisen retkahduksen suoja arvioitiin välttäviksi. Lasten kohdalla ainoa merkittävä heikkous oli sivusuuntaisessa törmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan päänsuoja, joka arvioitiin heikoksi. Joidenkin vyötettävien lastenistuinten kohdalla takapenkin keski-istuin osoittautui ongelmalliseksi asennuspaikaksi, mutta muuten lastenistuimista annettiin korkeat pisteet.Kevyen liikenteen osalta HR-V pisteytettiin tuloksella 72%. Tuulilasin reunojen lisäksi konepellin etureuna arvioitiin huonoiksi. Toisaalta automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi moitteetta niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Honda HR-V sai 78% pisteistä. AEB-järjestelmä toimi ajoneuvojen kanssa moitteetta ja auto tarjoaa myös hyvän tuen kaistalla pysymiseen. Kuljettajan vireystilaa ei kuitenkaan valvota.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaDacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta – huono Euro NCAP -tulos Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon