11.2.2017 Ajoneuvot Edustuskyytiä 1920-luvulta – nämä veneet veivät presidentit vesille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kultaranta I ja II ovat edustusveneitä, jotka tarjosivat kyytiä satavuotiaan maan ensimmäisille presidenteille. Näissä veneissä näkyy myös suomalainen veneenrakennustaito ja entisöintiosaaminen. Vene 17 Båt -messujen tarjonta täyttää Helsingin Messukeskuksen kymmenen päivän ajan. Vene- ja tarvikepuolen uuuksien ja viimeisimpien villitysten rinnalla tapahtuman suojissa on kuultavissa myös historian siipien havinaa. Suurimman näyttelyhallin takakulmassa esillä on venekaksikko, jota ei ole syytä ohittaa. Kultaranta I ja Kultaranta II veneiden juuret juontavat aina 1920-luvulle saakka. Nyt satavuotias Suomi oli tuolloin itsenäisenä valtiona tuore, mutta edustustyylin päälle ymmärrettiin jo silloin. Maan presidentin viettäessä kesäkaudella aikaa Naantalin Kultarannassa, oli valtionpäämiehen vieraineen päästävä myös vesille. Vesille oli lähdettävä myös siitä syystä, että saaressa sijaitsevaan kesäpaikkaan ei ollut tuohon aikaan vielä tieyhteyttä. Yhteysalukseksi ja edustustehtäviä varten hankittiin vene. Eikä mitään markettimallia, vaan tilauksesta toiveiden mukaan Suomessa tehty. Vene 17 Båt -näyttelyssä esillä olevia veneitä ovat käyttäneet näyttelytietojen mukaan Suomen ensimmäisistä presidenteistä Kaarlo Juho Ståhlberg, Lauri Kristian Relander, Pehr Evind Svinhufvud ja Kyösti Kallio. Kultaranta -nimeä kantaneita edustus ja huvialuksia on tähän mennessä laskettu edustusvesille kaikkiaan kahdeksan. Niistä tuorein on Kultaranta VIII, joka luovutettiin vuonna 2008 presidentti Tarja Halosen käyttöön. Matkan varrella edustusveneille on sattunut ja tapahtunut. Niistä kaksi tuhoutui Kultarannan venevajan tulipalossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kultaranta I – tästä alkoi edustusveneily Suomessa Kultaranta I on nimensä mukaisesti maan edustusveneistä ensimmäinen. Se tilattiin turkulaiselta Oy Andrée & Rosenqvist Ab:ltä vuonna 1921. Andros 22 -veneen patarautaa ja alumiinia oleva nelitahtinen moottori on saman yrityksen valmistama. Nyt näyttävään kuntoon saatettu vene oli viimeksi vesillä Velkualla ja löytyi muutama vuosi sitten rantavajasta. Vuodet ja kova käyttö olivat tehneet tehtävänsä ja vene oli varsin heikossa kunnossa. Löytö oli osin yllätys, sillä historiallisesti merkittävän veneen olemassaolosta ei pidetty suurempaa meteliä. Veneen kattavasta entisöinnistä on kiittäminen nykyistä omistajaa Ismo Postareffiä. Kultaranta I Virkavuosiensa jälkeen vene oli kokenut melkoisia muutoksia ja muun muassa alkuperäinen potkurikin oli hukassa. Kuin ihmeen kaupalla tämäkin arvo-osa löytyi ja pääsi takaisin alkuperäiselle paikalleen. Historiallisesti merkittävän veneen kunnostustyö vei noin kaksi vuotta ja jälki on upeaa katseltavaa. Vesille tätä menopeliä ei kuitenkaan enää tulla laskemaan. Kultaranta I -veneen vaiheista ja entisöinnistä on kertonyt muun muassa Kippari-lehti tuoreimmassa messunumerossaan 2/2017. Kultaranta II – edustusveneilyn seruaava sukupolvi Kultaranta II on puolestaan porvoolaisen Borgå Båtvarvin vuonna 1929 toteuttama vene. Kymmenelle mitoitettu vene on edeltäjäänsä suurempi. Tilausta tehtäessä kiinnitettiin myös huomiota käytännöllisyyteen. Presidentinkanslian tilauksen yhteydessä toimittamia ohjeita kuvaillaan "pikkutarkoiksi". Veneen materiaaleina on käytetty muun muassa mahonkia, terästä, tammea ja kuusta. Pituutta sillä on yhdeksän metriä ja leveyttäkin lähes kaksi metriä. Merkikelpoisuuden kohentamiseksi veneen pohja on yhdistelmä v-muotoa ja pyöreyttä. Istuintyynyjen verhoilu on puhvelinnahkaa ja verhot samettia. Erikoisin lisävaruste lienee sähköllä toimiva sikarinsytytin. Epäilemättä edistyksellinen varuste jo aikanaan. Myös veneen valot toimivat sähköllä. Ensimmäisen moottorin kerrotaan olleen kuusisylinterinen Schripps F-6 Junior Gold Cup. Nykyinen on Fordin V8. Tämän veneen kerrotaan tarjonneen kyytiä myös presidentti Urho Kaleva Kekkoselle. Nykyiseen kuntoon Kultaranta II:n on kunnostanut porvoolainen Nils Anderssonin veistämö Sanoma-konsernin edesmenneen suuromistajan, ministeri Aatos Erkon tilauksesta. Vene kuuluu nykyään Suomen Merimuseon Kotkan kokoelmiin. Ensi kesänä nämä edustusveneet saavat seurakseen Kultaranta VII:n Merikeskus Forum Marinumiin Turkuun. Myös muista presidenttien virallisista veneistä on luvassa näyttelymateriaalia. Vene 17 Båt -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.-19.2. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisää Vene17 messutarjonnasta: Vene17: Messujen suurin vene – jättimalli Nord Star 47 SCY Vene17: Euroopan paras perhevene – Sargo 33 Maailman tehokkain sarjavalmisteinen perämoottori – 2.6 litraa ja 400 hevosvoimaa Vene17: Kymmenmetrinen Buster Phantom – tilaa kahdelletoista Vene17: Jalka lisää – Grandezza 28 DC Vene17: Mullistava muotoilu – Aquador 35 AQ Edustuskyytiä 1920-luvulta – nämä veneet veivät presidentit vesille Vene17: Merten Land Rover – Targa 30.1 Hyviä uutisia venealalta – vienti vetää ja kotimainen myynti pitää pintansa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?