11.2.2017 Ajoneuvot Edustuskyytiä 1920-luvulta – nämä veneet veivät presidentit vesille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kultaranta I ja II ovat edustusveneitä, jotka tarjosivat kyytiä satavuotiaan maan ensimmäisille presidenteille. Näissä veneissä näkyy myös suomalainen veneenrakennustaito ja entisöintiosaaminen. Vene 17 Båt -messujen tarjonta täyttää Helsingin Messukeskuksen kymmenen päivän ajan. Vene- ja tarvikepuolen uuuksien ja viimeisimpien villitysten rinnalla tapahtuman suojissa on kuultavissa myös historian siipien havinaa. Suurimman näyttelyhallin takakulmassa esillä on venekaksikko, jota ei ole syytä ohittaa.Kultaranta I ja Kultaranta II veneiden juuret juontavat aina 1920-luvulle saakka. Nyt satavuotias Suomi oli tuolloin itsenäisenä valtiona tuore, mutta edustustyylin päälle ymmärrettiin jo silloin. Maan presidentin viettäessä kesäkaudella aikaa Naantalin Kultarannassa, oli valtionpäämiehen vieraineen päästävä myös vesille.Vesille oli lähdettävä myös siitä syystä, että saaressa sijaitsevaan kesäpaikkaan ei ollut tuohon aikaan vielä tieyhteyttä.Yhteysalukseksi ja edustustehtäviä varten hankittiin vene. Eikä mitään markettimallia, vaan tilauksesta toiveiden mukaan Suomessa tehty.Vene 17 Båt -näyttelyssä esillä olevia veneitä ovat käyttäneet näyttelytietojen mukaan Suomen ensimmäisistä presidenteistä Kaarlo Juho Ståhlberg, Lauri Kristian Relander, Pehr Evind Svinhufvud ja Kyösti Kallio.Kultaranta -nimeä kantaneita edustus ja huvialuksia on tähän mennessä laskettu edustusvesille kaikkiaan kahdeksan. Niistä tuorein on Kultaranta VIII, joka luovutettiin vuonna 2008 presidentti Tarja Halosen käyttöön. Matkan varrella edustusveneille on sattunut ja tapahtunut. Niistä kaksi tuhoutui Kultarannan venevajan tulipalossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKultaranta I – tästä alkoi edustusveneily SuomessaKultaranta I on nimensä mukaisesti maan edustusveneistä ensimmäinen. Se tilattiin turkulaiselta Oy Andrée & Rosenqvist Ab:ltä vuonna 1921. Andros 22 -veneen patarautaa ja alumiinia oleva nelitahtinen moottori on saman yrityksen valmistama.Nyt näyttävään kuntoon saatettu vene oli viimeksi vesillä Velkualla ja löytyi muutama vuosi sitten rantavajasta. Vuodet ja kova käyttö olivat tehneet tehtävänsä ja vene oli varsin heikossa kunnossa. Löytö oli osin yllätys, sillä historiallisesti merkittävän veneen olemassaolosta ei pidetty suurempaa meteliä.Veneen kattavasta entisöinnistä on kiittäminen nykyistä omistajaa Ismo Postareffiä.Kultaranta IVirkavuosiensa jälkeen vene oli kokenut melkoisia muutoksia ja muun muassa alkuperäinen potkurikin oli hukassa. Kuin ihmeen kaupalla tämäkin arvo-osa löytyi ja pääsi takaisin alkuperäiselle paikalleen.Historiallisesti merkittävän veneen kunnostustyö vei noin kaksi vuotta ja jälki on upeaa katseltavaa. Vesille tätä menopeliä ei kuitenkaan enää tulla laskemaan.Kultaranta I -veneen vaiheista ja entisöinnistä on kertonyt muun muassa Kippari-lehti tuoreimmassa messunumerossaan 2/2017.Kultaranta II – edustusveneilyn seruaava sukupolviKultaranta II on puolestaan porvoolaisen Borgå Båtvarvin vuonna 1929 toteuttama vene. Kymmenelle mitoitettu vene on edeltäjäänsä suurempi. Tilausta tehtäessä kiinnitettiin myös huomiota käytännöllisyyteen. Presidentinkanslian tilauksen yhteydessä toimittamia ohjeita kuvaillaan "pikkutarkoiksi".Veneen materiaaleina on käytetty muun muassa mahonkia, terästä, tammea ja kuusta. Pituutta sillä on yhdeksän metriä ja leveyttäkin lähes kaksi metriä.Merkikelpoisuuden kohentamiseksi veneen pohja on yhdistelmä v-muotoa ja pyöreyttä. Istuintyynyjen verhoilu on puhvelinnahkaa ja verhot samettia.Erikoisin lisävaruste lienee sähköllä toimiva sikarinsytytin. Epäilemättä edistyksellinen varuste jo aikanaan. Myös veneen valot toimivat sähköllä. Ensimmäisen moottorin kerrotaan olleen kuusisylinterinen Schripps F-6 Junior Gold Cup. Nykyinen on Fordin V8.Tämän veneen kerrotaan tarjonneen kyytiä myös presidentti Urho Kaleva Kekkoselle.Nykyiseen kuntoon Kultaranta II:n on kunnostanut porvoolainen Nils Anderssonin veistämö Sanoma-konsernin edesmenneen suuromistajan, ministeri Aatos Erkon tilauksesta. Vene kuuluu nykyään Suomen Merimuseon Kotkan kokoelmiin.Ensi kesänä nämä edustusveneet saavat seurakseen Kultaranta VII:n Merikeskus Forum Marinumiin Turkuun. Myös muista presidenttien virallisista veneistä on luvassa näyttelymateriaalia.Vene 17 Båt -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.-19.2.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisää Vene17 messutarjonnasta: Vene17: Messujen suurin vene – jättimalli Nord Star 47 SCY Vene17: Euroopan paras perhevene – Sargo 33 Maailman tehokkain sarjavalmisteinen perämoottori – 2.6 litraa ja 400 hevosvoimaa Vene17: Kymmenmetrinen Buster Phantom – tilaa kahdelletoista Vene17: Jalka lisää – Grandezza 28 DC Vene17: Mullistava muotoilu – Aquador 35 AQ Edustuskyytiä 1920-luvulta – nämä veneet veivät presidentit vesille Vene17: Merten Land Rover – Targa 30.1 Hyviä uutisia venealalta – vienti vetää ja kotimainen myynti pitää pintansa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle