2.3.2019 Ajoneuvot Kestopinnoitteen kestotesti – Nanolex Si3D HD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kestopinnoite lupaa paljon, mutta mitä mikin lunastaa. Nanolex Si3D HD suoritti kestotestiä lähes kaksi vuotta ja 75 000 kilometriä. Kestopinnoite on eräs kuumimpia autonhoidon trendejä jo muutaman vuoden ajalta. Erityisesti silikapohjaiset tuotteet, joita usein kvartsipinnoitteina markkinoidaan, ovat tuoneet uuden ulottuvuuden autonhoitoon. Nanolex Si3D HD on yksi tunnetuista ammattipuolen pinnoitteista.Kotimainen Korrek haastaa Nanolexin toistaiseksi vain ammattilaisille myytävällä Korrek Pro Ceramic TFC Cure -kestopinnoitteella. Muita pinnoitevalmistajia ovat muun muassa Britemax, Carpro, Gtechnic, Gyeon, Optimum ja Sonax. Näiden lisäksi kansainvälisistä verkkokaupoista saa tilattua erittäinkin halvalla tuntemattomampien valmistajien kestopinnoitteita.Kestotesti aloitettiin huhtikuussa 2017, kun Nanolex Si3D HD -pinnoite asennettiin uuteen autoon.Lupaukset kestosta ovat toisinaan aivan mitä sattuvat. Kestopinnoitteen asennuttaminen maksaa todella paljon rahaa, joten näistä syistä on järkevää selvittää etukäteen kestopinnoitteen toimivuus. Pelkästään tuotetta myyvään tahoon kun ei ole aina luottaminen.Kirjoitimme itse Nanolexin pinnoitteesta jo kestopinnoitteen asennusta käsittelevässä jutussa ja keston kannalta onkin kriittistä kuinka hyvin pohjatyöt ja asennus on tehty. Se on tärkeää ottaa huomioon tämänkin kestotestin yhteydessä, sillä suoritimme itse pinnoitteen asennuksen. Pienikin virhe ennen asennusta tai sen aikana saattaa pilata pinnoitteen tarttumisen ja vaikuttaa kestoon.Jos kestopinnoite on aihealueena hieman vieras, suosittelemme lukemaan Moottorin autonhoitojuttusarjan aiemmasta osasta yleisemmin kestopinnoitteista maalipinnan suojatuotteina. Tällä kertaa keskitymme kokemuksiin ja jaamme lupaamamme kestotestin tulokset.Kestotestin lopussakin Nanolex Si3D HD –pinnoitetun maalipinnan kunto on hyvä, vaikka jonkin verran mikronaarmua ja käytön jälkeä on jo näkyvissä. Tämä kertoo todellisuudessa enemmän auton pidosta kuin pinnoitteen ominaisuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNanolex Si3D HDNanolex Si3D HD on Saksassa kehitetty, testattu ja valmistettu kestopinnoite. Se on keraamien ja polymeerien sekoitus, joka muodostaa lopulta vettähylkivän ja pinnan kovuutta kasvattavan matriisin. Kuluttajan ei tarvitse tästä jargoniasta niin välittää, sillä riittää että pinnoite hoitaa tehtävänsä luvatusti.Nanolex lupaa Si3D HD pinnoitteelle 50 000 kilometriä tai 3 vuotta riippuen siitä kumpi ensin täyttyy. Tässä vaiheessa on tärkeää kertoa huonot uutiset. Si3D HD ei ole myynnissä suoraan kaikille kuluttajille. Nanolex tosin kouluttaa myös yksityishenkilöitä, maksullisilla kursseilla, tämän käyttöön.Tuotteesta on olemassa myös muutama erilainen kuluttajille suunnattu versio. Näistä Nanolex Si3D on alkuperäinen resepti, jolle luvataan 30 000 kilometriä tai 2 vuotta. Lisäksi nykyään on saatavilla levitykseltään vielä helpommaksi tarkoitettu Nanolex SiShield, jonka mainitsimme jo vuoden 2018 uutuustuotteiden yhteydessä.Käyttötestin aikana autoa pestiin useimmin huuhtaisemalla se tehokkaalla vahaturvallisella esipesuaineella, maalipintaan muuten koskematta. Näitä pesukertoja täydennettiin toisinaan käsinpesuilla.Peseminen osa kestotestiäAuton pintaa tarkkailtiin useaan otteeseen kestotestin aikana. Nanolexin kestoksi lupaaman 50 000 kilometrin jälkeen pinnoite jaksoi vielä hyvin. Veden valuminen oli hidastunut sekä auton perässä että helmoissa, mutta suojaa oli selvästi vielä jäljellä sielläkin.Kestotestin aikana autoa huuhtaistiin puhtaammaksi todella usein Bilt Hamber Auto-foamia esipesuaineena käyttäen ja painepesurilla perään huuhdellen, mutta tämänkaltaisen huuhtelupesun jälkeen autoa ei tietenkään edes kuivattu. Käsinpesua suoritettiin harvakseltaan vahaturvallisella, vahaa sisältämättömällä, shampoolla. Testin aikana ei luonnollisestikaan käytetty kertaakaan mitään pinnoitetta elvyttävää tai sen toimintaa edesauttavaa tuotetta.Ennen pinnoitteen tilan arvioimista pesimme pinnan useassa vaiheessa, muun muassa raudanpoistoaineella, jotta kaikki pinttynyt lika saatiin irti pinnasta.Selvästi vahvempia pesuaineita olisi voinut käyttää ja käsinpesua suorittaa hieman useammin. Näiden avulla pinta olisi varmaankin pysynyt parempana pidempään. Tämä siitäkin huolimatta että mekaaninen kosketus kuluttaa, sillä pintaa pitää puhdistaa estääkseen likaa pinttymästä kiinni ja tukkimasta suojan lianhylkimiskykyä.Pesimme pinnan huolella puhtaaksi ennen lopullista kontrollia. Autolle suoritettiin Pien- ja suolakuran poisto, raudanpoisto, esipesu tavallista vahvemmalla tuotteella sekä käsinpesu tavallisella autoshampoolla. Tämän jälkeen oli hyvä tilaisuus arvioida pinnoitteen kuntoa.Vesi kerääntyy tietyillä pienillä alueilla laataksi eli valuu pois hyvin hitaasti. Tästä tietää että pinnoitteen ominaisuudet ovat niiltä osin hävinneet.Kahden vuoden jälkeenTarkka kestotestin ajanjakso on 1 vuosi ja 10 kuukautta, sillä asennus suoritettiin huhtikuun loppupuolella 2017. Tässä ajassa autolla ajettiin 73 000 kilometriä. Matkaan mahtui kaksi talvea, runsaasti ajoa pääkaupunkiseudun kehäteillä, moottoritieajoa sekä myös ulkomaanmatkailua.Tietyt alueet auton takaosassa, pyöränkaarien alalaidoissa ja helmoissa ovat menettäneet suurimman osan kyvyistään. On aivan rajamailla onko pinnoitteesta näillä alueilla jäljellä enää mitään. Ne helmeilevät vesisadetta eri tavalla kuin käsittelemätön pinta, mutta painepesuri jättää tasaisen kalvon pitkäksi aikaa.Puhdistuksen jälkeen vesi helmeilee upeasti pystypintojen ylälaidassa. Tämä on hyvä suoritus yli 70 000 ajokilometrin jälkeen.Sen sijaan eritoten kyljissä yläosat hylkivät edelleen vettä upeasti ja muutenkin auton vaakapinnat kohtalaisesti. Näillä alueilla pinnoite on kiistatta yhä jäljellä. Aiemmin mainittujen hiekkasumusuihkusta kärsivien alueiden vedenkäytöksen pohjalta allekirjoittanut tuomitsisi kuitenkin tässä kohti pinnoitteen keston jo loppuneen.Nanolex Si3D HD piti lupauksensa, sillä 50 000 kilometrin jälkeen se pärjäsi vielä varsin hyvin. Noin kaksi vuotta ja hieman vajaa 75 000 kilometriä oli meidän arvosteluasteikollamme tämän pinnoitteen kesto, vaikka monen tavallisen kuluttajan mielestä pinnoite vaikuttaisi toimivan vielä hienosti. Kestotestin lopputulos on saksalaisvalmistajalle erinomainen ja tätä pinnoitetta voi siten suositella.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen