8.12.2017

Kun i kohtasi X:n – BMW iX3 viitoittaa tietä sähköisiin katumaastureihin

BMW iX3

Ensimmäisenä sähkö kohtaa katumaasturit uuden X3:n kohdalla, jolloin luvassa on iX3.

X, M ja i-mallistoistaan tuttu BMW tähtää tulevaisuudessa kirjainten yhdistelyyn. M ja X ovat jo kohdanneet muun muassa uuden M5:n yhteydessä, mutta seuraavaksi pussauskoppiin laitetaan sähköautobrändi i ja katumaastureista vastaava X.

BMW:n pääjohtaja Harald Krüger kertoi tiedotusvälineille yhtiön rekisteröineensä mallinimet i1:stä i9:ään sekä iX1:stä iX9:ään. Luvassa on siis melkoinen joukko rinnakkaismalleja nyt myytäville kaupunkisähköauto i3:lle ja hybridisportti-i8:lle. Molemmat mallit saivat vast'ikään faceliftit osana niiden elinkaarikehitystä. Myös seuraavan sukupolven sähkövoimalinjaa hyödyntävästä i5:stä nähtiin konseptimalli Frankfurtin autonäyttelyssä i Vision Dynamicsin muodossa.

BMW i Vision Dynamics
BMW i Vision Dynamics oli Frankfurtissa nähty konseptivisio tulevasta i5-sähkösedanista.

Ensimmäisenä iX-mallina nähdään X3:sta ponnistava sähköversio iX3. BMW odottaa mallin saapuvan markkinoille 2020.
– Tässä mallissa i ja X yhdistyvät, Krüger linjasi.

Pääjohtaja ei kertonut tarkemmin BMW:n muista sähkömallisuunnitelmista, mutta jotain kuitenkin tiedetään. Sähkömalliston lippulaivaksi on tulossa i9, jota on esitelty koodinimellä iNext ja autoa odotetaan tuotantoon 2021. Myös tästä mallista saatetaan nähdä korotettu crossover-versio nimellä iX9.

Myös ensi vuonna saapuva 8-sarjan coupé saattaa olla osa sähköistämissuunitelmia uuden i8:n ja iX8:n muodossa.

BMW X7
BMW esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä tulevaa X7-lippulaivamaasturia konseptimuodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2018 – "X:n vuosi"

Mallimerkinnät vihjaavat, että BMW saattaa laajentaa X-mallistoa vieläkin pidemmälle. Hiljattain baijerilaiset esittelivät markkinointiodotuksilla kyllästetyn X2:n ja Frankfurtin autonäyttelyssä vihjailtiin järkälemäisestä X7-luksusmaasturista tunteita herättävän konseptimallin voimin. X8 ja X9 saattaisivat hyvinkin löytää markkinoita Yhdysvalloista, Kiinasta, Venäjältä ja Lähi-idästä.

Krüger kommentoi tilaisuudessa, että BMW:n myynnistä noin kolmannes koostuu X-mallistosta, joten mallistosuoran kasvattaminen X1:stä X7:aan on valmistajalle merkittävä mahdollisuus.
– Mallistovyörytyksemme on samalla X-vyörytys. Tämän takia kutsun 2018:aa X:n vuodeksi, pääjohtaja lataa.

X2 täydentää BMW:n crossover-tarjontaa malliston starttipäästä.

Sähköistettyjen mallien myynnin oletetaan puolestaan nousevan 100 000 autoon tänä vuonna, ensi vuoden tähtäimen ollessa 150 000 yksikössä. Merkin mukaan i3 ja i8 kaappaavat asiakkaita muilta merkeiltä, sillä ostajista peräti 80% loikkaa BMW i-mallin rattiin merkin ulkopuolelta.

Samalla pääjohtaja vahvisti, että baijerilaisvalmistaja aikoo tuoda vuoteen 2025 mennessä yhteensä 25 sähköistettyä mallia, joista 12 on täysiverisiä sähköautoja. Mallien myynnin oletetaan olevan noin 15–25 prosenttia BMW:n vuotuisesta myynnistä.

Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat