25.1.2023 Ajoneuvot Lightyear 0:n valmistus päättyi Uudessakaupungissa vain kahden kuukauden jälkeen – seuraava yritys edullisemman mallin kanssa noin kolmen vuoden päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippumallin valmistuksen lopettamista perustellaan strategisella uudelleenjärjestelyllä. 0:aan kuluvat resurssit tähdätään muutaman vuoden päässä häämöttävän Lightyear 2 -mallin kehittämiseen. Elettiin marraskuun viimeistä päivää 2022, kun Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla juhlittiin kutsuvieraiden kera mullistavaksi luonnehditun hollantilaisen aurinkosähköauton tuotannon käynnistymistä. Peräti 250 000 euron sähköautoa lähdettiin valmistamaan yhden auton viikkotahdilla, jota oltaisiin myöhemmin lähdetty kasvattamaan. Suunnitelmien mukaan vuoden 2023 loppuun mennessä autoja piti olla kasassa 150 kappaletta.Kuitenkin, alle kaksi kuukautta tuotannon aloittamisen jälkeen, 24.1.2023 päivätyssä tiedotteessaan Valmet Automotive kertoo yllättäen mallin valmistuksen päättymisestä Uudessakaupungissa. Syyksi tuotannon lakkauttamiselle Lightyear kertoo Valmet Automotiven kautta strategiset uudelleenjärjestelyt. Resurssit keskitetään tästedes seuraavan mallin, Lightyear 2:n kehitystyöhön. Suoraan Lightyear 0:n tuotanto työllisti Uudessakaupungissa 30 henkeä.Nykytietojen valossa ei ole täysin selvää, onko 0-mallin tarina lopullisesti ohi, mutta ilmeisesti ainakaan tällä hetkellä hollantilaisyrityksellä ei ole varaa sitä valmistuttaa, eikä resursseja haluta viedä yhtään enempää tulevaksi volyymimalliksi aiotun 2:n kehityksestä pois.Lightyear 0 oli valmistajansa filosofian mukaisesti aurinkosähköauto, joka hyödynsi viiden neliömetrin aurinkokennojaan sekä muun muassa kevyttä ja aerodynaamista rakennettaan saavuttaakseen etuja muihin akkusähköautoihin verrattuna. Yli 5-metrisessä, pitkänhuiskeassa korissa oli vailla vertaansa oleva ilmanvastuskerroin, 0,19.Vain 60 kilowattitunnin akullaan 0 olisi pystynyt jopa 625 WLTP-kilometriin, ja niistä ihanneolosuhteissa peräti 70 km pelkällä auringonvalolla. Kyvykkäälle autolle oli todellakin keksitty myös hinta, sillä Lightyear 0:ssa puhuttiin peräti neljännesmiljoonan sijoituksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLightyear 2:lle suuret odotukset - ja kovat lupauksetNäillä näkymin seuraaviin lähes kolmeen vuoteen ei tulla valmistamaan yhtään Lightyearia, sillä huomattavasti edullisempaa 2 -mallia odotetaan tuotantoon tällä tietoa vuoden 2025 loppuun mennessä.Lightyear on julkaissut 2:sta tähän mennessä muutamia niin sanottuja tiiserikuvia, joiden perusteella voi sanoa, että 2 muistuttaa 0:aa, mutta siinä vaikuttaa olevan korkeampi, jopa crossover-henkinen maavara, ja myös kori vaikuttaa korkeaprofiilisemmalta. Muita mittasuhteita kuvista on kuitenkin hyvin vaikea yrittää hahmottaa, mutta ihan pienestä autosta ei vaikuta tässäkään olevan kyse.Lightyearin tulevasta mallistaan esittämät lupaukset ovat nykytiedon valossa melko hurjia. 2:n toimintamatkaksi on kerrottu 800 kilometriä töpselistä ladattuna, mutta siihen päälle jopa "tuplat" aurinkovoimalla. 2:n luvataan vaativan kolme kertaa vähemmän lataamista kuin tavalliset sähköautot. Koska Lightyear 2:n luvataan tasavertaistavan sähköautot, kerrotaan sen hintaluokaksi 30 000 - 50 000 euroa.Miten ihmeessä Lightyear parantaa tuotteensa suorituskykyä selvin luvuin, ja karsii samalla auton hinnan peräti kahdeksasosaan 0:sta, on meille ulkopuolisille täysi mysteeri. Lightyear sen sijaan on hankkeen kanssa tosissaan, ja on jo muutaman kuukauden ajan kerännyt siitä ennakkovarauksia odotuslistalle. Nämä varaukset oikeuttavat hyviin sijoihin tulevia ennakkotilauksia ajatellen. Lightyearin mukaan kansainväliset autonvuokraus- ja -välityspalvelut ovat jo varanneet 21 000 autoa.Autotuotanto Uudessakaupungissa muutenkin vähentynytVain pari viikkoa sitten Valmet Automotive käynnisti muutosneuvottelut vähentyneen autotuotannon vuoksi.Uudenkaupungin autotehdas on nähnyt monta hyvää vuotta erityisesti sen jälkeen, kun Mercedes-Benz käynnisti siellä ensin A-sarjan- ja sittemmin GLC-sarjan valmistuksen. Viime vuonna toisen sukupolven GLC:n myötä tämä suosikkimalli kuitenkin vedettiin Uudestakaupungista pois. Tilalle saatiin Mercedes-AMG GT:n neliovinen coupé, mutta on selvää, ettei tätä supersedania valmisteta läheskään niin paljon kuin GLC:tä.Niin ikään A-sarja saattaa seuraavien kolmen vuoden sisällä Uudestakaupungista kadota, sillä Mercedeksen on kerrottu lakkauttavan kompaktimallinsa A- ja B-sarjat vuoteen 2025 mennessä kokonaan. Tässäkään tapauksessa ei toki ole poissuljettua, etteikö Mercedes voisi korvata A-sarjan vapauttamaa tuotantolinjaa jollain mallilla.Sono Motors SionKaiken päälle toinen Uudessakaupungissa operoiva, erilaisella lähestymistavalla aurinkosähköautoja valmistava Sono Motors on ilmoittanut olevansa pinteessä Sion-mallinsa kanssa. Kuten Sonon johto taannoin varoitti, Sionin tuotantoura on vaarassa katketa ennen kuin se ehtisi alkaakaan.Uudenkaupungin tehdas on aiemminkin valmistanut erityyppisiä ekoautoja, mutta onni ei ole ollut niissä projekteissa oikein myötä. Reilun vuosikymmenen takaa voimme muistaa esimerkiksi norjalaisen Think City -kaupunkisähköauton sekä paljon tunnetumman tapauksen, Fisker Karma -hybridisedanin.Lähteet: Valmet Automotive, Lightyear, Inside EVs Kuvat: Lightyear, Valmet Automotive, Sono Motors, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti