25.1.2023 Ajoneuvot Lightyear 0:n valmistus päättyi Uudessakaupungissa vain kahden kuukauden jälkeen – seuraava yritys edullisemman mallin kanssa noin kolmen vuoden päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippumallin valmistuksen lopettamista perustellaan strategisella uudelleenjärjestelyllä. 0:aan kuluvat resurssit tähdätään muutaman vuoden päässä häämöttävän Lightyear 2 -mallin kehittämiseen. Elettiin marraskuun viimeistä päivää 2022, kun Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla juhlittiin kutsuvieraiden kera mullistavaksi luonnehditun hollantilaisen aurinkosähköauton tuotannon käynnistymistä. Peräti 250 000 euron sähköautoa lähdettiin valmistamaan yhden auton viikkotahdilla, jota oltaisiin myöhemmin lähdetty kasvattamaan. Suunnitelmien mukaan vuoden 2023 loppuun mennessä autoja piti olla kasassa 150 kappaletta. Kuitenkin, alle kaksi kuukautta tuotannon aloittamisen jälkeen, 24.1.2023 päivätyssä tiedotteessaan Valmet Automotive kertoo yllättäen mallin valmistuksen päättymisestä Uudessakaupungissa. Syyksi tuotannon lakkauttamiselle Lightyear kertoo Valmet Automotiven kautta strategiset uudelleenjärjestelyt. Resurssit keskitetään tästedes seuraavan mallin, Lightyear 2:n kehitystyöhön. Suoraan Lightyear 0:n tuotanto työllisti Uudessakaupungissa 30 henkeä. Nykytietojen valossa ei ole täysin selvää, onko 0-mallin tarina lopullisesti ohi, mutta ilmeisesti ainakaan tällä hetkellä hollantilaisyrityksellä ei ole varaa sitä valmistuttaa, eikä resursseja haluta viedä yhtään enempää tulevaksi volyymimalliksi aiotun 2:n kehityksestä pois. Lightyear 0 oli valmistajansa filosofian mukaisesti aurinkosähköauto, joka hyödynsi viiden neliömetrin aurinkokennojaan sekä muun muassa kevyttä ja aerodynaamista rakennettaan saavuttaakseen etuja muihin akkusähköautoihin verrattuna. Yli 5-metrisessä, pitkänhuiskeassa korissa oli vailla vertaansa oleva ilmanvastuskerroin, 0,19. Vain 60 kilowattitunnin akullaan 0 olisi pystynyt jopa 625 WLTP-kilometriin, ja niistä ihanneolosuhteissa peräti 70 km pelkällä auringonvalolla. Kyvykkäälle autolle oli todellakin keksitty myös hinta, sillä Lightyear 0:ssa puhuttiin peräti neljännesmiljoonan sijoituksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lightyear 2:lle suuret odotukset - ja kovat lupaukset Näillä näkymin seuraaviin lähes kolmeen vuoteen ei tulla valmistamaan yhtään Lightyearia, sillä huomattavasti edullisempaa 2 -mallia odotetaan tuotantoon tällä tietoa vuoden 2025 loppuun mennessä. Lightyear on julkaissut 2:sta tähän mennessä muutamia niin sanottuja tiiserikuvia, joiden perusteella voi sanoa, että 2 muistuttaa 0:aa, mutta siinä vaikuttaa olevan korkeampi, jopa crossover-henkinen maavara, ja myös kori vaikuttaa korkeaprofiilisemmalta. Muita mittasuhteita kuvista on kuitenkin hyvin vaikea yrittää hahmottaa, mutta ihan pienestä autosta ei vaikuta tässäkään olevan kyse. Lightyearin tulevasta mallistaan esittämät lupaukset ovat nykytiedon valossa melko hurjia. 2:n toimintamatkaksi on kerrottu 800 kilometriä töpselistä ladattuna, mutta siihen päälle jopa "tuplat" aurinkovoimalla. 2:n luvataan vaativan kolme kertaa vähemmän lataamista kuin tavalliset sähköautot. Koska Lightyear 2:n luvataan tasavertaistavan sähköautot, kerrotaan sen hintaluokaksi 30 000 - 50 000 euroa. Miten ihmeessä Lightyear parantaa tuotteensa suorituskykyä selvin luvuin, ja karsii samalla auton hinnan peräti kahdeksasosaan 0:sta, on meille ulkopuolisille täysi mysteeri. Lightyear sen sijaan on hankkeen kanssa tosissaan, ja on jo muutaman kuukauden ajan kerännyt siitä ennakkovarauksia odotuslistalle. Nämä varaukset oikeuttavat hyviin sijoihin tulevia ennakkotilauksia ajatellen. Lightyearin mukaan kansainväliset autonvuokraus- ja -välityspalvelut ovat jo varanneet 21 000 autoa. Autotuotanto Uudessakaupungissa muutenkin vähentynyt Vain pari viikkoa sitten Valmet Automotive käynnisti muutosneuvottelut vähentyneen autotuotannon vuoksi. Uudenkaupungin autotehdas on nähnyt monta hyvää vuotta erityisesti sen jälkeen, kun Mercedes-Benz käynnisti siellä ensin A-sarjan- ja sittemmin GLC-sarjan valmistuksen. Viime vuonna toisen sukupolven GLC:n myötä tämä suosikkimalli kuitenkin vedettiin Uudestakaupungista pois. Tilalle saatiin Mercedes-AMG GT:n neliovinen coupé, mutta on selvää, ettei tätä supersedania valmisteta läheskään niin paljon kuin GLC:tä. Niin ikään A-sarja saattaa seuraavien kolmen vuoden sisällä Uudestakaupungista kadota, sillä Mercedeksen on kerrottu lakkauttavan kompaktimallinsa A- ja B-sarjat vuoteen 2025 mennessä kokonaan. Tässäkään tapauksessa ei toki ole poissuljettua, etteikö Mercedes voisi korvata A-sarjan vapauttamaa tuotantolinjaa jollain mallilla. Sono Motors Sion Kaiken päälle toinen Uudessakaupungissa operoiva, erilaisella lähestymistavalla aurinkosähköautoja valmistava Sono Motors on ilmoittanut olevansa pinteessä Sion-mallinsa kanssa. Kuten Sonon johto taannoin varoitti, Sionin tuotantoura on vaarassa katketa ennen kuin se ehtisi alkaakaan. Uudenkaupungin tehdas on aiemminkin valmistanut erityyppisiä ekoautoja, mutta onni ei ole ollut niissä projekteissa oikein myötä. Reilun vuosikymmenen takaa voimme muistaa esimerkiksi norjalaisen Think City -kaupunkisähköauton sekä paljon tunnetumman tapauksen, Fisker Karma -hybridisedanin. Lähteet: Valmet Automotive, Lightyear, Inside EVs Kuvat: Lightyear, Valmet Automotive, Sono Motors, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?