15.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Audi 100 matkusti 1990-luvulla Kiinaan, juuri mikään ei ollut enää entisellään. Ja ei, Hongqi ei ole tehnyt kopiota, vaan rehellisen kiinalaisversion Audi-esikuvastaan. Volkswagen-konserni jalkautui pysyvästi Kiinaan 1990-luvun alussa, kun kiinalais-saksalainen FAW-Volkswagen -yhteisyritys perustettiin VAG-autojen tuotantoa varten kansantasavallassa. Juuri noihin aikoihin Kiina oli muotoutumassa nykyisenkaltaiseksi ”markkinasosialistiseksi” valtioksi. Se tarkoittaa, että järjestelmä perustuu markkinatalouteen, mutta on edelleen yksinomaan kommunistisen puolueen hallinnassa. Tämä taas tarkoitti automaattisesti, että esimerkiksi juuri saksalaisen premium-auton ostamiseen ei välttämättä tarvittu puoluekirjaa.C3-korinen eli kolmossukupolven Audi 100 muistetaan täälläpäin maailmaa 80-luvun autona. Isokokoinen, tilava ja virtaviivainen sedan oli tuotannossa Saksassa vuodesta 1982 vuoteen 1991. Voimanlähteinä mallissa nähtiin VAG-konsenin harmonisia suora-4- ja -5-moottoreita. Audi 100 on nykyisen A6:n suora esivanhempi.Kun sitten FAW-Volkswagenin Audi-tuotanto 1990-luvun alussa käynnistyi, Euroopassa nelossukupolven tieltä väistynyt C3 pääsi uudestaan liukuhihnoille. Kiinassa kaikki on mahdollista; viimeiset malliversiot tehtiin vuonna 2005 eli 23 vuotta mallin ensi-illan jälkeen. Virallisesti Kiinassa valmistetut 100:t kantoivat nimeä FAW Audi 100.Näillä pohjatiedoilla lähdemme selvittämään, mitä kaikkea kiinalaiset keksivätkään Audi 100:sta tehdä.Kiinassa tykätään jatkopätkistä...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOman versionsaHongqi on pidemmän linjan kiinalainen edustusautojen valmistaja. Nimi, joka lausutaan suurin piirtein [HONG-TSHÍ], tarkoittaa punalippua, tuota kommunistisen Kiinan ylintä tunnusta, sekä myös perinteistä kiinalaista onnenväriä. FAW-konsernin omistama Hongqi perusti pitkään mallinsa länsiautoille, kuten Lincoln Town Carille, Toyota Crown Majestalle ja tässä tapauksessa Audi 100:lle muun muassa punalippulogoin ja riittävän pitkin kirjain-numeroyhdistelmin varustettuna.1980-luvulla nähtiin Chrysler-konsernin ja FAW:in välillä yhteistyökuvio, jonka tuloksena Chryslerin 2,2-litraisen KI4-moottorin tuotanto siirtyi Kiinaan. Tämän jälkeen suunniteltiin vakavasti myös Dodge 600 -sedanin ottamista kiinalaisnimelle Hongqi CA750F. Tämä kuitenkin jäi prototyypin asteelle, kiitos VAG-konsernin, jonka itään rahtaama Audi 100 alkoikin kiinnostaa enemmän.FAW:illa oli nyt samaan aikaan hallussaan valmistusoikeudet Chryslerin nelisylinteriseen moottoriin sekä Audi 100:aan. Kun nämä sitten kohtasivat toisensa 90-luvulla, sai alkunsa Hongqi CA7220, Kiinassa tehty Audi 100 amerikkalaisella moottorilla. Oli tarjolla toki Audin oma 1,8-litrainenkin, mutta se oli ”karvalakkimallia” varten....ja vähän pidemmistä jatkopätkistä.MonikäyttöautonIhan ensimmäinen sovellutus äsken esitellystä ei kuitenkaan ollut CA7220, vaan CA1021 U3. Kuten mallinimestäkin voi jo hyvin helposti päätellä, kyseessä ei ollut punalippuinen sedan, vaan erittäin punalippuinen neliovinen avolava.CA1021 U3:sta tarjottiin kahta eri versiota, puhdasta avolavaa sekä katettua avolavaa, jonka katteen sai tarvittaessa pois. Nyt, innostuksen ollessa huipussaan, paljastamme jotain avolavan suorituskyvystä. Tullessaan tuotantoon vuonna 1993 auto sai keulalleen mainitun 1,8-litraisen Audi-moottorin. Mutta kun Chrysler KI4:n kaikki hevosvoimat päästettiin valloilleen, nousi CA1021 U3:n huippunopeus huhujen mukaan jopa 170 kilometriin tunnissa.Mitään kansanvaunua CA1021 U3:sta ei Kiinan kokoisessa kansantasavallassa tuotantovuosiensa aikana tullut, sillä valmistusmäärän kerrotaan jääneen vain muutamaan sataan yksilöön. Koska malli on näin harvinainen, emme harmiksi saaneet tätä juttua varten yhtään pressikuvaa tästä malliversiosta. Voit kuitenkin hypätä vaikkapa tämän linkin kautta Google-kuvahakuun, josta löytyy muutama kuva. Vinkki: Kannattaa käydä vilkaisemassa.SporttisedaninPremiumautovalmistajilla on tapana muokata tuotteistaan superauton suorituskyvyn omaavia sporttiversioita. Mercedes-AMG E63:n, BMW M5:n ja Cadillac CT5-V:n joukkoon voimme tästedes laskea myös Hongqi CA7220H:n.Vuonna 1996 markkinoille tulleessa H-versiossa keskeistä olivat ilmanohjaimet keulassa ja helmoissa sekä kokonaisuuden kruunaava spoileri takaluukulla. Silkkoina tyylikeinoina käytettiin myös alumiinilistoja pyöränkaarien päällä sekä tummanpuhuvaa etusäleikköä. Sisällä nautiskeltiin kokonahkaverhoilusta, puuratista ja CD-soittimesta.90 hevosvoiman Chrysler-voimanlähde sinkosi CA7220H:n 165 km/h huippunopeuteen, mikä oli kylläkin 5 km/h vähemmän kuin perusversiossa. Mistäköhän ihmeen materiaalista ne ilmanohjaimet oikein tehtiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiktaattorin limusiininKerrottakoon heti kättelyssä, että näiden versioiden hankintaan todellakin tarvittiin puoluekirja. Hongqi valmisti näitä limusiineja itse asiassa useillakin eri koripituuksilla ja eri kohtiin sijoitetuilla jatkopätkillä eri vuosina, ja voimanlähteenä nähtiin sittemmin myös Nissan-peräinen 2-litrainen V6. Näitä näimmekin kuvissa jo aiemmin. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että edelleen näiden Audi-pohjaisten Hongqien valtakauden jälkeenkin monet Kiinan kommunistisen puolueen jäsenet luottavat Audiin.Mallinimien luettelointi ei olisi lukukokemuksen kannalta kovinkaan mukavaa, mutta yksi esimerkki kannattaa vielä nostaa esiin, nimittäin CA7220EL2A2. Mistä ikinä tämäkin koodi onkaan johdettu, se edustaa kansantasavallan ykkösvaunua, avokattoista limusiinia. Kuka itseään kunnioittava diktaattori nyt ei astuisi rakastamansa kansan pariin seisomalla avolimusiinissaan, Taivaallisen rauhan aukiolla?Nykyään eri meininkiVoi olla, että äskeisessä riittää hetkeksi sulateltavaa, mutta sanotaan nyt perään, että nykyään Hongqi – kuten aika moni muukin kiinalaismerkki – on vakavasti otettava autonvalmistaja. Euroopassa tuntemattomalla merkillä on Kiinassa suosittu korkean tason luksusautomallisto, ja totta kai myös itse presidentti luottaa punalippumerkkiin.Onhan Hongqilla toki edelleen sukujuuria Kiinan ulkopuolellakin. Jos pidät arvoituksista, voit yrittää hahmottaa, mikä meillekin hyvin tuttu sedan löytyy seuraavassa kuvassa olevan, vuoden 2017 Hongqi H5:n pohjalta. Oikea vastaus löytyy Lisää aiheesta -listan viimeisestä linkistä.Siinä vasta pulma: Mistä on tämä tyylikäs sedan tehty?Teksti: Benjamin Helander Lähde: CarNewsChina Kuvat: FAWLisää aiheestaNimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: meille Infiniti Q30 on ventovieras, mutta sitä olisi voitu valmistaa Uudessakaupungissa Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Koko jengi huusi: Se on Mazda6!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen