12.6.2021

Rangeria pienempi, aivan yhtä avolava: Ford Maverick hurmaa Yhdysvalloissa

Ford Maverick

Ford Maverick saapuu merkin kompakteimmaksi avolavamalliksi, tehden kokoeron jopa meillä myytävään Rangeriin. Edullinen lähtömalli ei ole kuitenkaan tulossa Eurooppaan.

Ford Maverick ei ole merkin mallistossa ensimmäistä tai toistakaan kertaa, mutta tällä kertaa kyseessä on avolavamalli. Maverick (kirjaimellisesti merkitsemätön nautaeläin, käytännössä kapinallinen, villikko) sijoittuu mielenkiintoiseen kohtaan Fordin pickup-valikoimaa, sillä Maverick on 279 mm meillekin tuttua Rangeria lyhyempi. Myös malliston hinnat alkavat noin 17 000 eurosta.

Ford Maverick

Fordin suunnitelmissa Maverick on suunnattu entisille porrasperäostajille sekä isompaa avolavaa tai crossoveria harkitseville. Voimalinjavalikoimassakin Maverick yllättää, sillä sen perusmalli perustuu 191 hevosvoiman ja 210 newtonmetrin täyshybridivoimalinjaan, joka lähettää vedon etuakselille portaattoman (CVT) automaatin läpi. Polttomoottori on tuolloin 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Vetokyky on 900 kg. Yhdysvaltain ympäristöviraston kulutussyklillä hybridi saavuttaa noin 5,89 litraa per 100 km.

Ford Maverick

Tehokkaampana voimalinjana tarjotaan 2,0 litran EcoBoostin, kahdeksanvaihteisen automaatin ja nelivedon muodossa. Tuolloin käytössä on 250 hevosvoimaa ja 375 newtonmetriä. Vetokyky on lisävarustepaketilla 1 800 kg.

Kolmen varustetason (XL, XLT, Lariat) lisäksi tarjolla on nelivetomalleihin FX4-maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjan suojausta, hienosäädetyn jousituksen, maastorenkaat ja joukon maastoajoon suunniteltuja ajotiloja.

Ford Maverick

Auton kokoa havainnollistetaan amerikkalaiseen tapaan esimerkein, joten lavalle mahtuu esimerkiksi täysikokoinen mönkijä. Hyötykuorma on noin 680 kg. Flexbed-avolava on suunniteltu valmiiksi jaettavaksi ihan kakkosnelosilla. Lavan perälauta puolestaan on suunniteltu monikäyttöiseksi. Käytössä on 12 sidontapistettä sekä valmiit sähkön ulosotot (12V, 20A) omiin projekteihin. Fordilta mainitaan, että lavan monikäyttöisyyteen on saatavissa valmis varustepaketti, mutta yhtiö suosittelee käsistään näppärämpien hakevan rautakaupasta U-profiilia ja toteuttavan itseään.

Ford Maverick

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen, muttei karsittu

Ford on tavoitellut Maverickin kanssa yksinkertaistettua tyyliä, jossa kaikki perusrvarusteet löytyvät valmiiksi. Kahdeksan tuuman kosketusnäyttö on aina varustettu nettiyhteydellä, joten auton sijainnin ja tilan voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella. Toisaalta esimerkiksi säilytyslokeroissa on pohdittu käytettävyyttä. Takaistuimen alle mahtuu jopa koripallo. Sisustasta vastaava muotoilija Daniel George kertookin, että Fordilla on mietitty sitä, miten kaikki tarpeellinen tavara tuodaan autolle ja miten niitä käytetään. Ovitaskut on suunniteltu litran juomapullojen pystysäilytykseen.

Ford Maverick

Keskitunnelin takaosassa on uusi FITS-kiinnike, johon voi nykyisellään hankkia takaistuimilla oleville esimerkiksi mukitelineitä, roskiksen tai tavarakoukkuja. Ford lupailee, että järjestelmään on tulossa lisää vaihtoehtoja, mutta mielenkiintoisempi on yhtiön lupaus julkaista FITS-järjestelmän mitat omia 3D-tulostettuja projekteja varten.

Sisustassa on mietitty myös materiaaleja, kulutuskestävyyttä ja värejä on ripoteltu (ainakin Lariat-varustelussa) sinne tänne tuomaan energiaa.

– Asiakas haluaa yksinkertaista, muttei karsittua, ja Maverickissä kyse on harkituista yksityiskohdista hyvällä toteutuksella, kommentoi materiaalivalinnoista vastaava Barb Whalen.

Eikä tietenkään Eurooppaan

Yhdysvalloissa Ford Maverick saapuu myyntiin syksyllä. Ensiaallossa on tarjolla First Edition -varustepaketti, joka on saatavissa joko Rapid Red -punaisena, Carbonized Grey -harmaana tai jännittävänä Area 51 -siniharmaana. Atlantin toisella puolella Maverickin kilpailijana on Hyundain Santa Cruz.

Euroopan Ford on kuitenkin vahvistanut, että sillä ei ole suunnitelmia tuoda Maverickia Eurooppaan. Avolavojen segmentti on Euroopassa vain kutistunut ja se on ajanut muun muassa Renaultin ja Mercedes-Benzin vetäytymään pickup-bisneksestä. Myös Nissan harkitsee Navaran asemaa Euroopassa.

Ford Maverick

Uusi Ford Ranger nähdään markkinoilla puolestaan ensi vuonna ja uusi Volkswagen Amarok perustuu samoihin perusrakenteisiin osana Fordin ja Volkswagenin yhteistyötä.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy