6.9.2021

Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto kulkee 470 kilometriä latauksella

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto lupailee siedettävän hankintahinnan ja reilun toimintamatkan yhdistelmää. Renaulution on alkanut.

Tämäkään uutinen ei tullut puskista, sillä sitä osattiin odottaa. Konsepti nähtiin hieman toisenlaisella nimellä kesäkuussa ja jo tuolloin teknisestä puolesta paljastettiin yllättävänkin paljon. Nyt C-segmenttiin istuva Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto avaa uuden aikakauden suunnikasmerkille.

Uutuus ei ole Renaultille vain auto, vaan se on samalla tärkeä askel sähköautoilun suuntaan. Älykkään latauksen ansiosta sähköä on mahdollista syöttää autosta jatkossa myös takaisin sähköverkkoon. Lisäksi auton akuille kerrotaan suunnitellun sekä jatkokäyttö että kierrätys.

– Uusi Mégane ilmentää sitä sähköautojen revoluutiota, jonka Renault aloitti jo vuosikymmen sitten. Olemme onnistuneet tekemään uudesta Méganesta sähköauton, joka on kohtuuhintainen, kuitenkin ilman kompromisseja energiatehokkuuden tai ajomukavuuden suhteen. Olemme tätä autoa kehittäessä ajatelleet sen olevan sähköautojen GTI. Ja tunteita tämä auto herättää, kommentoi Renault Groupin toimitusjohtaja  Luca de Meo.

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto

Renaultilla Mégane on keskikokoluokan perheauton synonyymi koko sen 26 vuotta ja neljä sukupolvea kestäneen elinkaaren ajan. Nyt tuota viistoperää laitetaan uusiksi enemmän nykyiseen sähköautojen ottamaan katumaasturimaiseen muotoon.

Tärkeänä asiana Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto on suunniteltu alusta asti täyssähköautoksi niille tarkoitetulle CMF-EV-perusrakenteelle, joka on muuttanut mittasuhteita. Siksi Mégane E-Tech Electric ja Mégane E-Tech Hybrid eivät kovin paljon muistuta toisiaan. Asian nimipuoli on kieltämättä ikävän sekava tavalliselle kuluttajalle.

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Uuden täyssähköauton akseliväli on 2,70 metriä, joka vastaa varsin tarkasti tällä hetkellä myynnissä olevaa Mégane-mallistoa, mutta uutuus on 30 millimetriä kapeampi. Korin ylitykset ovat kuitenkin lyhentyneet niin paljon, että 4,21 metrin pituisena se on 150 millimetriä lyhyempi. Renaultin mukaan Mégane E-Tech Electric on varsin matala (1,50 m) osuen Tesla Model 3:n ja Volkswagen ID.3:n väliin.

Valmistaja lupailee runsaita takajalkatiloja yhdessä 440 litran tavaratilan kanssa. Latauskaapeleille on varattu oma lokero lattian alla, joten itse tavaratila on hyvin kätevän muotoinen.

Itse auton päämuoto on hyvin vahvasti pyöristetty, johon lukeutuu myös hartia- ja vyötärölinja. Ovenkahvat on upotettu myös tässä tuotantomallissa ja keulamaski on pääosin ummessa.

Etupuskurin alareunasta lähtevien huomiovalojen leikittelevä linja jatkuu mielenkiintoisesti myös konepellin ja lokasuojan saumassa. Keulasta löytyy ranskalaisvalmistajan uusi logo.

Perusmalli tulee liikkumaan 18-tuumaisilla vanteilla, mutta kuviin on lätkitty lisävarusteiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet näyttävyyden takaamiseksi. Raskas vyötärölinja kulkee korkealla, jättäen kapean ikkunaraidan.

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Vastaanotto valonäytöksellä

Ranskalaismerkin sähköinen uutuus välkyttelee valoja kuljettajan saapuessa autolle ja ulkopeileihin sijoitetut valot heijastavat maahan Renault-logon ovenkahvojen ponnahtaessa esiin ovien avaamiseksi. Aisteja koetellaan sisälläkin näyttöjen käynnistyessä ja tunnelmavalojen kirkastuessa. Tämän jälkeen kaiuttimista toistetaan vielä Renaultin uuden äänimaailman mukainen vastaanottoääni.

Renaultin uusi kahdesta suurikokoisesta 12,3-tuumaiseta näytöstä koostuva OpenR-konsepti tarjoaa neljä eri näkymää. Yksi niistä painottaa ajamista, toinen on navigointi, kolmas on nimetty Zen-näytöksi minimalistisena yöajoon sopivana ja neljäs kertoo ajoakun tilasta sekä virran kulusta.

Tietoviihdejärjestelmä hyödyntää Googlen kehittämää Android Automotive OS:ää, jonka myötä käytössä on sekä Google Assistant että Google Maps. Näin käytön luvataan muistuttavan enemmän älypuhelinta kuin hitaasti reagoivia autojen kosketuspohjaisia järjestelmiä.

Tätä jatketaan puhelimeen ladattavan My Renault -sovelluksen puolelle, jonka kautta voi tarkistaa auton ajoakun lataustilan ja etsiä latausasemia läheltä tai tulevan reitin varrelta. Pakettiin kuuluu myös Mobilize Charge Pass, jolla voi maksaa latauksen automaattisesti yli 200 000 paikassa Euroopassa. Normaaleja sovelluksen toimintoja on lisäksi ilmastointi- tai lämmityslaitteen kaukokäyttö.

Renaultin mukaan hiljainen sähköauto korostaa hyvän äänentoiston merkitystä. Mégane E-Tech Electricissä on vakiovarusteena Arkamysin kehittämä äänentoisto ja parhaan varustetason mukana saa Harman Kardonin luoman äänentoistojärjestelmän.

Uudessa Mégane E-Tech Electricissä on 26 kuljettajaa ja osin myös matkustajia avustavaa järjestelmää, jotka lisäävät mukavuutta ja turvallisuutta. Suuri osa on toki tuttuja jo nykyisistä Renaultin malleista, mutta monia niistä on kehitetty edelleen.

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Vaihtoehtoja on

Uutuudessa on täysin uusi vierasmagnetoitu tahtimoottori, jonka etuihin lukeutuu valmistajan mukaan enemmän tehoa pienemmästä paketista sekä hieman vähäisempi harvinaisten maametallien tarve.

Moottori painaa 145 kilogrammaa, mikä on 10 prosenttia Zoen moottoria vähemmän kasvaneesta tehosta huolimatta. Moottorista on kaksi tehovaihtoehtoa, jotka ovat 96 kW (130 hv) ja 250 Nm sekä 160 kW (218 hv) ja 300 Nm. Tehokkaammalla moottorilla varustettuna Mégane E-Tech Electric kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.

Jarrutusenergiaa otetaan luonnollisesti talteen ajoakun lataamiseksi. Jarrutusenergian talteenoton tehokkuutta voi säätää ohjauspyörän siivekkeistä tasojen 0 ja 3 välillä. Näistä viimeksi mainittu sallii valmistajan mukaan niin sanotun yhden polkimen ajon, jossa jarrupolkimeen ei kosketa tavallisessa liikenteessä ollenkaan.

Ajoakku on LG:n kehittämä uusi kemikaalinen yhdistelmä litiumioniakusta, jossa käytetään nikkeliä, mangaania ja kobolttia. Lisäämällä nikkelin osuutta ja vähentämällä koboltin osuutta on päästy 20 prosenttia Zoessa käytettävää akkua parempaan energiatiheyteen. Akusto on nestejäähdytetty.

Ostajan valittavana on joko 40 tai 60 kilowattitunnin ajoakku. Toimintamatka on WLTP-normin mukaisessa mittauksessa pienemmällä akulla 300 kilometriä ja suuremmalla akulla enimmillään 470 kilometriä. Akuille annetaan 8 vuoden takuu, jonka puitteissa se vaihdetaan ilmaiseksi, mikäli kapasiteetti putoaa alle 70 prosentin.

Renault Mégane E-Tech Electric – (BCB)

Mégane E-Tech Electric vaatii ostajalta myös latausjärjestelmän valintaa tilausvaiheessa. Peräti 22 kilowatin tehoisen Type 2 -latauksen lisäksi saatavilla on myös 130 kilowatin tehoinen CCS Combo DC-pikalaturi. Lataus on kehitetty mahdollisimman tehokkaaksi siten, että se olisi nopeaa mahdollisimman kattavasti eri latauslaitteilla.

Esimerkiksi kotilatauksessa saa 7,4 kilowatin latauslaitteella 8 tunnissa riittävästi virtaa 400 kilometrin ajoon. Sopivalla julkisella latauspisteellä voi hyödyntää 22 kilowatin lataustehoa, jolla saa tunnissa jopa 160 kilometriä lisää toimintamatkaa. Pikalaturista (130 kW) voi saada puolessa tunnissa 300 kilometriä toimintamatkaa WLTP-mittaustavan kulutuksen mukaan – valmistaja arvioi tämän riittävän todellisuudessakin 200 kilometrin moottoritieajoon.

Suomeen tuotavista Renault Mégane E-Tech Electric -versioita ei ole vielä vahvistettu ja näin myös hinnat jäävät odottamaan. Kilpailuasetelmaa luovat esimerkiksi Volkswagen Groupin VW ID.3, ID.4 ja Škoda Enyaq, josta voinee jo arvioida hintaluokkaa. Myöskään myynnin alkamisajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta ensimmäiset autot saapuvat maahamme keväällä 2022.

Teksti: Henri Posa Kuvat ja lähde: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat