13.6.2025

Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella

Kuva NAF ja Aake Kinnunen
Sähköautotesti

Kahdesti vuodessa järjestettävässä Norjan Autoliitto NAF:n sähköautotestissä saatiin tällä kertaa uusi ennätystoimintamatka, jonka suoritti Lucid Air.

Norjan Autoliitto NAF on suorittanut jälleen kahdesti vuodessa järjestämänsä sähköautojen toimintamatka- ja lataustestit. Testejä on ajettu vuodesta 2020 alkaen ja tähän saakka pisimmän toimintamatkan ennätys on aina ollut kirjattuna Teslan nimiin.

Nyt siihen tuli muutos, kun niin ikään yhdysvaltalainen Lucid Air saavutti testissä kunnioitettavan 828,6 kilometrin toimintamatkan. Aiempi ennätys oli Tesla Model S:n nimissä – vuonna 2023 sillä oli päästy 672 km. Lucidin parannus tuohon on siis merkittävä, siitäkin huolimatta, että testeissä olosuhteet ovat tietysti joka vuosi erilaiset.

NAFin tiedotteessa huomautetaan myös, että Teslan ennätyksen aikaan autojen akut ajettiin testissä täysin tyhjäksi. Nykyisellään testi keskeytetään, kun autot menevät ns. "etanatilaan". Sää oli myös paljon lämpimämpi Teslan ennätyksen tekohetkellä, kuin tämän kesän testissä.

Tuoreimmassa testissä oli mukana alla listatut autot. Auton mallia klikkaamalla pääset lukemaan Moottorin koeajon kyseisestä mallista.

AutoToimintamatka (km)
Audi A6 Avant e-tron656
Audi Q6 e-tron563
BMW iX691
BYD Sealion 7523
BYD Tang572
Ford Capri616
Ford Explorer537
Hongqi EHS7524
Kia EV3574
Lotus Emeya450
Lucid Air829
MG Cyberster429
MG S5492
Mercedes-Benz G-sarja467
Opel Grandland583
Peugeot E-5008516
Polestar 3681
Polestar 4627
Porsche Macan544
Škoda Elroq422
Tesla Model 3721
Tesla Model Y652
Volkswagen ID.7 GTX595
Volkswagen ID.Buzz GTX454
Volvo EX90577
Voyah Courage452
Zeekr 7X593

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla voitti silti?

El Prix -nimeä kantavassa testissä pisin toimintamatka ei kuitenkaan tarkoita voittajaa. Testissä kilpaillaan siitä, minkä automallin toimintamatka on pisin verrattuna sen WLTP-syklin mukaiseen yhdistettyyn toimintamatkaan. Tässä kilpailussa pisimmän korren vei Tesla Model Y, jonka WLTP-toimintamatkaksi oli ilmoitettu 586 km, mutta lopullinen tulos oli 652 km. Autolla pääsi siis 11,3 prosenttia pidemmälle, kuin sen WLTP-toimintamatka on.

Ehkä hieman yllättäenkin hopeaa sai kaulaan kiinalainen Zeekr 7X, jonka 593 kilometrin tulos oli 9,6 % yli WLTP-arvon. Kolmanneksi eniten WLTP-arvosta paransi niin ikään kiinalainen BYD Tang, tuloksella 7,9 %.

Lucid Air Pure Oslo

Sen sijaan ylivoimaisella viimeisellä sijalla komeilee pisimmän toimintamatkan suorittanut Lucid Air. Lucidin WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 960 km, mutta testissä toimintamatka jäi 829 km:iin. Tulos oli siis 13,6 % huonompi, kuin WLTP-luvun perusteella olisi voinut odottaa.

Siitä miten hyödyllistä on tietää auton suoriutuminen WLTP-toimintamatkaan nähden voidaan olla montaa mieltä, mutta onneksi testistä julkaistaan myös varsinaiset toimintamatkat. Huomattavaa kuitenkin on, että 27 autosta jopa 15 sai testireitillä WLTP-lukua paremman tuloksen. WLTP-syklien mukaiset toimintamatkat voivat siis hyvinkin olla todenmukaisia kesäkelissä.

Puhtaasti toimintamatkan puolesta testissä loistivat luonnollisesti isoakkuiset autot. Toiseksi pisimmän toimintamatkan tänä vuonna saavutti Tesla Model 3 (721 km), kolmanneksi paras tulos oli BMW iX:llä (691 km).

Iso akku ei kuitenkaan ollut tae hyvälle tulokselle. Esimerkiksi Lotus Emeya jäi valtavasta 102 kilowattitunnin akustaan huolimatta 435 km tulokseen ja 116 kWh kapasiteetin omaavan Mercedes-Benz G -sarjan sähkömaasturin tulos oli 467 km. Fysiikan lait ovat valitettavat, paljon massaa tarkoittaa myös paljon kulutusta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat