17.6.2023

Uuden polven Volkswagen Tiguan alkaa olla valmis – seitsenpaikkainen malli tuomassa Tayronin nimen Eurooppaan

Volkswagen julkisti Tiguanista ulkokuvat teippauksilla sekä kattavat sisäkuvat. Kaikki alkaa pikku hiljaa olla valmista kolmannen sukupolven menestysmaasturin lopulliseen julkistamiseen. Tuonnempana on odotettavissa myös uusi seitsenpaikkainen VW-katumaasturi.

Volkswagen Tiguan on toisen sukupolvensa aikana ainoastaan kasvattanut suosiotaan, ja ollut viimeiset viisi vuotta peräkkäin Volkswagen-brändin myydyin malli. Kaikkiaan tiikerin ja leguaanin risteyttävää katumaasturia on valmistettu sen 16-vuotisen olemassaolon aikana yli 8 miljoonaa kappaletta.

Tiguanin kolmannen polven lopullinen lanseeraus osuu melko tarkasti yhteen tulevan Škoda Kodiaqin kanssa, joka puolestaan siirtää tšekkiläisvalmistajan lippulaivakatumaasturin toiseen polveensa. Mallit jakavat saman perustan, ja niitä tuleekin yhdistämään se, että hyväksi havaittuja piirteitä lainataan jonkin verran edellispolvesta. Silti voidaan puhua täysin rehellisesti uudesta sukupolvesta, ja tästä löytyy esimerkkejä puolelta jos toiseltakin.

Volkswagenin julkaisemissa virallisissa salakuvissa esiintyvien autojen kerrotaan olevan noin 80-prosenttisesti tuotantovalmiita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushybridille 100 kilometrin sähköinen toimintamatka

Tiguanin polttomoottorivaihtoehdot ovat periaatteessa samat kuin vuodesta 2016- ja edelleen vuodesta 2020 faceliftattuna valmistetussa kakkospolvessa. Tämä tarkoittaa puolitoistalitraista ahdettua TSI-bensiinimoottoria sekä 2,0-litraista TDI-dieseliä. Yksityiskohdat näiden osalta ovat tarkentumaan päin.

Mielenkiintoisin ennakkotieto voimalinjojen saralla liittyy lataushybridivoimalinjoihin, jotka tulevat käsittämään etu- ja nelivetoisen vaihtoehdon. Näistä tehokkaamman kerrotaan yltävän 200 kilowatin eli noin 270 hevosvoiman teholukemiin, siinä missä 150-kilowattinenkin tarjoaa vähän päälle 200 hevosvoiman lukemat.

Volkswagenin mukaan mainitut lataushybridit pystyvät jopa noin 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, mikä tietysti tarkoittaa, että monien autoilijoiden päivittäiset tarpeet hoituvat pelkällä sähköllä, mikäli autoa vain muistaa roikottaa latauspistokkeessa. Tähän liittyen, pikalataus tasavirralla tulee myös lataushybrideihin mahdolliseksi.

Edellämainitut tiedot voi suurella prosentilla vetää yksiin myös kakkospolven Kodiaqin kanssa, jota tullaan nykypolvesta poiketen tarjoamaan niin ikään lataushybridinä.

330 hevosvoiman Tiguan R putoaa pois valikoimasta lyhyen olemassolonsa jälkeen, ja näin 200-kilowattinen lataushybridi nelivedon kera asettuu Tiguan-malliston suorituskykyisimmäksi malliversioksi.

Sukupolvenvaihdos sisällä

Kolmannen polven myötä Tiguanin kojelauta päivittyy Volkswagenin viimeisimmän muodin mukaiseksi - siis ihan viimeisimmän. Paljon puhutut ongelmat Volkswagenin käyttöjärjestelmän ja sen hallinnan kanssa ovat olleet Tiguanin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa pinnalla.

Vaikkei puhuttaisi edes käyttöjärjestelmästä, on kojelaudalla nähtävissä selkeä sukupolvenvaihdos. VW:llä ja sisarmerkeillä pitkään nähty kojelautajärjestys, jota hallitsee omassa kolumnissaan tietoviihdejärjestelmä yläpuolellaan kaksi puhallussuutinta sekä niiden vieressä sijaitseva, selkeästi oman lippansa alla sijaitseva mittaritaulu, on Tiguanin osalta historiaa.

Tilalla on periaatteessa koko auton leveydeltä kojelautaa halkova näyttöruutu, jossa on keskellä kelluva tietoviihdeyksikkö, asiakkaan valinnasta riippuen joko 12,9- tai 15,0-tuumaisena.  Joka tapauksessa kokonaisuudessaan kojelaudan ilmeessä on havaittavissa selviä piirteitä Porschen suunnasta, esimerkiksi tuoreesta Cayennesta.

Kuljettajan näkymästä voidaan bongata myös esimerkiksi uusi ratti sekä ohjauspylvääseen siirretty vaihteenvalitsin, joka säästää tilaa keskikonsolista.

Käytettävyyden parantuminen ulottuu itse järjestelmän toiminnasta aina kytkimiin asti. Hipaisukytkimille sanotaan ohjauspyörässä (ei) kiitos ja näkemiin, sillä ne on korvattu ihan perinteisillä painikkeilla. Näihin kuuluvat myös esimerkiksi vakionopeudensäätimen säädöt.

Tiguan tulee pysymään ainakin käytännössä samana, mutta muutoksilla äärimittoihin on omat vaikutuksensa sisätiloihin. Esimerkiksi tavaratila kasvaa noin 30 litralla ja pääntilaakin tulee ilmeisesti lisää.

Tiguanin ajettavuudesta on haluttu tehdä aiempaa henkilöautomaisempaa, jos tällaista ilmausta voi käyttää. Avuksi on otettu Golf GTI:stä tuttu Vehicle Dynamics Manager eli järjestelmä, joka säätelee samanaikaisesti muun muassa iskunvaimennuksen ja ESC:n toimintaa.

Tayron huolehtii myöhemmin seitsenpaikkaisuudesta - ja ehkä viistosta katosta

Talagon, Tharu, Teramont, Tavendor ja Tayron. Kaikki ne ovat kiinassa valmistettavia hieman erikokoisia Volkswagen -katumaastureita, joista Euroopassa ei ole tietoakaan. Paitsi että Tayronista on kohta.

Väistyvän polven Tiguanillahan on ollut myös parisenkymmentä senttimetriä pidempi seitsenpaikkainen sisarmalli Tiguan Allspace. Sukupolvenvaihdoksen myötä Allspace tulee jäämään historiaan, ja pari vuotta ehtii vierähtää ilman kolmirivistä VW-SUV:ia Euroopassa.

Tayron on melko atleettinen tuttavuus.

Kiinan markkinoilla myytävä ja valmistettava Tayron laajenee kuitenkin vuonna 2025 globaaliksi tuotteeksi, kun se siirtyy parhaillaan kehitteillä olevaan toiseen sukupolveensa. Ennakkotietojen mukaan tuleva Tayron - joka on Tiguanin sukulainen - asettuu kokoluokassa nykyisen Tiguan Allspacen kanssa suunnilleen samaan, ehkä vähän yläpuolelle. Allspace on 4 701 millimetriä pitkä ja siinä on 2 787 millin akseliväli.

Eikä siinä kaikki, sillä kuten nykypolvessakin, Tayron-mallistoa tulee täydentämään viistokattoinen Tayron X. On tosin vähintäänkin epäselvää, onko tämä näkemys löytämässä tietään Eurooppaan.

Lähteet: Volkswagen, Autocar.co.uk Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia