17.6.2023 Ajoneuvot Uuden polven Volkswagen Tiguan alkaa olla valmis – seitsenpaikkainen malli tuomassa Tayronin nimen Eurooppaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen julkisti Tiguanista ulkokuvat teippauksilla sekä kattavat sisäkuvat. Kaikki alkaa pikku hiljaa olla valmista kolmannen sukupolven menestysmaasturin lopulliseen julkistamiseen. Tuonnempana on odotettavissa myös uusi seitsenpaikkainen VW-katumaasturi. Volkswagen Tiguan on toisen sukupolvensa aikana ainoastaan kasvattanut suosiotaan, ja ollut viimeiset viisi vuotta peräkkäin Volkswagen-brändin myydyin malli. Kaikkiaan tiikerin ja leguaanin risteyttävää katumaasturia on valmistettu sen 16-vuotisen olemassaolon aikana yli 8 miljoonaa kappaletta.Tiguanin kolmannen polven lopullinen lanseeraus osuu melko tarkasti yhteen tulevan Škoda Kodiaqin kanssa, joka puolestaan siirtää tšekkiläisvalmistajan lippulaivakatumaasturin toiseen polveensa. Mallit jakavat saman perustan, ja niitä tuleekin yhdistämään se, että hyväksi havaittuja piirteitä lainataan jonkin verran edellispolvesta. Silti voidaan puhua täysin rehellisesti uudesta sukupolvesta, ja tästä löytyy esimerkkejä puolelta jos toiseltakin.Volkswagenin julkaisemissa virallisissa salakuvissa esiintyvien autojen kerrotaan olevan noin 80-prosenttisesti tuotantovalmiita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridille 100 kilometrin sähköinen toimintamatkaTiguanin polttomoottorivaihtoehdot ovat periaatteessa samat kuin vuodesta 2016- ja edelleen vuodesta 2020 faceliftattuna valmistetussa kakkospolvessa. Tämä tarkoittaa puolitoistalitraista ahdettua TSI-bensiinimoottoria sekä 2,0-litraista TDI-dieseliä. Yksityiskohdat näiden osalta ovat tarkentumaan päin.Mielenkiintoisin ennakkotieto voimalinjojen saralla liittyy lataushybridivoimalinjoihin, jotka tulevat käsittämään etu- ja nelivetoisen vaihtoehdon. Näistä tehokkaamman kerrotaan yltävän 200 kilowatin eli noin 270 hevosvoiman teholukemiin, siinä missä 150-kilowattinenkin tarjoaa vähän päälle 200 hevosvoiman lukemat.Volkswagenin mukaan mainitut lataushybridit pystyvät jopa noin 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, mikä tietysti tarkoittaa, että monien autoilijoiden päivittäiset tarpeet hoituvat pelkällä sähköllä, mikäli autoa vain muistaa roikottaa latauspistokkeessa. Tähän liittyen, pikalataus tasavirralla tulee myös lataushybrideihin mahdolliseksi.Edellämainitut tiedot voi suurella prosentilla vetää yksiin myös kakkospolven Kodiaqin kanssa, jota tullaan nykypolvesta poiketen tarjoamaan niin ikään lataushybridinä.330 hevosvoiman Tiguan R putoaa pois valikoimasta lyhyen olemassolonsa jälkeen, ja näin 200-kilowattinen lataushybridi nelivedon kera asettuu Tiguan-malliston suorituskykyisimmäksi malliversioksi.Sukupolvenvaihdos sisälläKolmannen polven myötä Tiguanin kojelauta päivittyy Volkswagenin viimeisimmän muodin mukaiseksi - siis ihan viimeisimmän. Paljon puhutut ongelmat Volkswagenin käyttöjärjestelmän ja sen hallinnan kanssa ovat olleet Tiguanin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa pinnalla.Vaikkei puhuttaisi edes käyttöjärjestelmästä, on kojelaudalla nähtävissä selkeä sukupolvenvaihdos. VW:llä ja sisarmerkeillä pitkään nähty kojelautajärjestys, jota hallitsee omassa kolumnissaan tietoviihdejärjestelmä yläpuolellaan kaksi puhallussuutinta sekä niiden vieressä sijaitseva, selkeästi oman lippansa alla sijaitseva mittaritaulu, on Tiguanin osalta historiaa.Tilalla on periaatteessa koko auton leveydeltä kojelautaa halkova näyttöruutu, jossa on keskellä kelluva tietoviihdeyksikkö, asiakkaan valinnasta riippuen joko 12,9- tai 15,0-tuumaisena. Joka tapauksessa kokonaisuudessaan kojelaudan ilmeessä on havaittavissa selviä piirteitä Porschen suunnasta, esimerkiksi tuoreesta Cayennesta.Kuljettajan näkymästä voidaan bongata myös esimerkiksi uusi ratti sekä ohjauspylvääseen siirretty vaihteenvalitsin, joka säästää tilaa keskikonsolista.Käytettävyyden parantuminen ulottuu itse järjestelmän toiminnasta aina kytkimiin asti. Hipaisukytkimille sanotaan ohjauspyörässä (ei) kiitos ja näkemiin, sillä ne on korvattu ihan perinteisillä painikkeilla. Näihin kuuluvat myös esimerkiksi vakionopeudensäätimen säädöt.Tiguan tulee pysymään ainakin käytännössä samana, mutta muutoksilla äärimittoihin on omat vaikutuksensa sisätiloihin. Esimerkiksi tavaratila kasvaa noin 30 litralla ja pääntilaakin tulee ilmeisesti lisää.Tiguanin ajettavuudesta on haluttu tehdä aiempaa henkilöautomaisempaa, jos tällaista ilmausta voi käyttää. Avuksi on otettu Golf GTI:stä tuttu Vehicle Dynamics Manager eli järjestelmä, joka säätelee samanaikaisesti muun muassa iskunvaimennuksen ja ESC:n toimintaa.Tayron huolehtii myöhemmin seitsenpaikkaisuudesta - ja ehkä viistosta katostaTalagon, Tharu, Teramont, Tavendor ja Tayron. Kaikki ne ovat kiinassa valmistettavia hieman erikokoisia Volkswagen -katumaastureita, joista Euroopassa ei ole tietoakaan. Paitsi että Tayronista on kohta.Väistyvän polven Tiguanillahan on ollut myös parisenkymmentä senttimetriä pidempi seitsenpaikkainen sisarmalli Tiguan Allspace. Sukupolvenvaihdoksen myötä Allspace tulee jäämään historiaan, ja pari vuotta ehtii vierähtää ilman kolmirivistä VW-SUV:ia Euroopassa.Tayron on melko atleettinen tuttavuus.Kiinan markkinoilla myytävä ja valmistettava Tayron laajenee kuitenkin vuonna 2025 globaaliksi tuotteeksi, kun se siirtyy parhaillaan kehitteillä olevaan toiseen sukupolveensa. Ennakkotietojen mukaan tuleva Tayron - joka on Tiguanin sukulainen - asettuu kokoluokassa nykyisen Tiguan Allspacen kanssa suunnilleen samaan, ehkä vähän yläpuolelle. Allspace on 4 701 millimetriä pitkä ja siinä on 2 787 millin akseliväli.Eikä siinä kaikki, sillä kuten nykypolvessakin, Tayron-mallistoa tulee täydentämään viistokattoinen Tayron X. On tosin vähintäänkin epäselvää, onko tämä näkemys löytämässä tietään Eurooppaan.Lähteet: Volkswagen, Autocar.co.uk Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle