21.4.2022

World Car Awardit on jaettu – Ioniq 5 putsasi palkintopöydän

World Car Awards 2022

Sähköautot olivat World Car Awardeissa voitokkaita vähän joka luokassa, mutta Hyundai Ioniq 5 oli tällä kertaa suorastaan suvereeni, haalien itselleen puolet jaossa olleista palkinnoista, ja voittaen kaikki luokat joissa vain kilpailee.

World Carit eli vuoden autot maailmassa ovat pokanneet pystinsä nyt kaikkiaan 18. kerran New Yorkissa Yhdysvalloissa, New Yorkin kansainvälisen autonäyttelyn yhteydessä. Palkintoja jaettiin kuudessa eri kategoriassa, joista World Car of the Year eli Vuoden auto maailmassa on luonnollisesti se kaikkein himoituin.

Vuoden autot maailmassa valitsi iso joukko autotoimittajia kaikkiaan 34 eri maasta. Tarkastelussa oli kahdeksan erillistä osa-aluetta, nimittäin sisätilan viihtyvyys, suorituskyky, arvostus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys, kaupallinen merkittävyys, tunnevaikutus sekä innovatiivisuus. World Car Design of the Year valittiin näistä erikseen makutuomareiden avulla.

Moottori virittäytyi gaalatunnelmiin turvallisesti koto-Suomesta käsin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

World Car of the Year - Hyundai Ioniq 5

Pääpalkinto jaetaan viimeisenä, mutta lähdetään tällä kertaa siitä. Moottorinkin käyttötestiautona parhaillaan kunnostautuva täyssähköinen Ioniq 5 valittiin siis Vuoden autoksi maailmassa. Voitto tuli 815 pisteellä ennen toiseksi tullutta ja 808 pistettä kerännyttä Kia EV6:ta – Vuoden autoa Euroopassa 2022 ja Ioniq 5:n serkkua. Kolmanneksi tässä mittelössä tuli niin ikään täyssähköauto, Ford Mustang Mach-e 773 pisteellään.

Hyundai Ioniq 5

Parhaat pisteet Ioniq 5 sai sisätilan viihtyvyydestä, arvostuksesta, ympäristöystävällisyydestä, tunnevaikutuksesta sekä innovatiivisuudesta. Kia pisti hiukan paremmaksi suorituskyvyssä, turvallisuudessa sekä kaupallisessa merkittävyydessä. Vuoden auto maailmassa on jo toista vuotta peräkkäin täyssähköinen, sillä vuonna 2021 se oli Volkswagen ID.4. Vuonna 2020 kunnian sai puolestaan isokokoinen, Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattu maasturi, Kia Telluride.

World Luxury Car - Mercedes-EQ EQS

Myös vuoden luksusauto maailmassa on sähköauto. Automaailman suunnannäyttäjäksikin tituleeratun S-sarjan Mercedeksen sähköinen vastine voitti palkinnon 789 pisteellä, siis vain viiden pisteen erolla sähkökatumaasturi BMW iX:ään. Kolmanneksi tuli korealaisluksusta edustava katumaasturi Genesis GV70, keräten 752 pistettä. Huomionarvoista on, että Genesiksen saa sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä.

Mercedes-Benz EQS 580
EQS 580

EQS loisti pistetaulukon perusteella turvallisuudessa ja innovatiivisuudessa, muutoin oli todella tasaista BMW:n kanssa, kuten pienestä piste-erosta voi olettaa. Jaetulle ykkössijalle Genesis nousi Mercedeksen kanssa autovalinnassa erittäin tärkeällä tunnevaikutuksen osa-alueella.

World Performance Car - Audi e-tron GT

Sähköautojen värisuora jatkuu myös urheilullisten autojen sarjassa, vaikka tällä saralla myös mäntämoottorit puhuivat. Neliovinen Audi e-tron GT on Vuoden urheiluauto melko tuntuvalla marginaalilla, keräten 786 pistettä. Toisen sijan otti tuplaturboillaan ja majavanhampaillaan BMW M3 ja sen kaksiovinen versio M4 tasan 40 pisteen päässä Audista. Vain viiden pisteen päähän Bemareista jäivät muun muassa bokserimoottorillaan hurmaavat japanilaissisarukset Subaru BRZ ja Toyota GR86.

Audi RS e-tron GT

Kuten jo piste-erokin antaa ymmärtää, Audi oli melko vahvoilla vähän jokaisessa kategoriassa. BMW pääsi sen kanssa tasoihin kaupallisessa merkittävyydessä. Takkiin tuli Audille ainoastaan yhdessä kategoriassa, ja siinä oikein kunnolla, sillä BRZ/GR86 veivät arvostuksessa ylivoimaisen voiton.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

World Electric Car of the Year - Hyundai Ioniq 5

Jälleen yksi sarja, jossa Ioniq 5 voi olla mukana, ja siitähän tuli voitto. 815 pistettä puhuu Ioniqin puolesta ennen 786 pisteellä toiseksi tullutta Mercedeksen EQS:ää, vastavalittua Vuoden luksusautoa. Kolmannen sijan nappasi 779 pisteen turvin Audi e-tron GT, joka tunnetaan nyt myös Vuoden urheiluautona maailmassa.

Hyundai Ioniq 5 käyttötestiauto talvella

Vuoden sähköauton Ioniq 5:stä tekivät erityisesti vahvuudet ympäristöystävällisyyden, arvostuksen sekä kaupallisen merkittävyyden osa-alueilla. Mercedes veti pidemmän korren innovatiivisuudessa, sisätilan viihtyvyydessä ja turvallisuudessa, Audi puolestaan loisti odotetustikin suorituskyvyssä sekä tunnevaikutuksessa.

World Urban Car - Toyota Yaris Cross

Yaris Cross käy varmasti aivan loistavasti kaupaksi ilman mitään erillisiä palkintojakin, mutta onhan Vuoden kaupunkiauto maailmassa -titteliä mukava pitää takataskussa. Opelin leirissä saadaan olla myös oikein tyytyväisiä ja samalla hieman katkeria, sillä Mokalle (Mokka taipuu suomeksi vähän hassusti) napsahti kakkossija vaivaisen yhden pisteen erolla Yaris Crossiin. Kolmannelle sijalle nousi hieman suuremmalla erolla Volkswagenin Intian mallistoon kuuluva T-Cross -johdannainen Taigun. Kyseessähän oli World Car -gaala, joten joukkoon mahtuu autoja aivan kaikilta markkinoilta.

Yaris Cross

Toyota oli vahvimmillaan turvallisuudessa, kaupallisessa merkittävyydessä sekä innovatiivisuudessa. Sähköisenäkin saatava Mokka pärjäsi parhaiten ympäristöystävällisyydessä, suorituskyvyssä sekä tunnevaikutuksessa. Taigun oli paras yhdellä osa-alueella, nimittäin arvostuksessa.

World Car Design of the Year - Hyundai Ioniq 5

Sokerina pohjalla on muotoilu-/suunnittelupalkinto, joka ratkaistiin makutuomareiden avulla. Eniten ykkössijoja keräsi mikäpä muukaan kuin Ioniq 5, niitä tuli korealaiselle 125 kappaletta, yhteispisteiden yltäessä 234:ään. Toisena oli Audi e-tron GT 214 pisteellä, kolmantena Ioniqin serkku Kia EV6. Sekä Ioniq että EV6 ovat kokonaisuutena hyvin omaperäisiä ja ennennäkemättömiä automalleja, mikä palkittiin komealla tavalla.

Hyundai Ioniq 5 käyttötestiauton takavalot

Lähde: World Car Awards Teksti: Benjamin Helander Kuvat: World Car Awards (otsikkokuva), Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat