29.3.2024

World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä

Kuva valmistajat

Kian kookas sähkökatumaasturi on ehkä odotetustikin Vuoden Auto Maailmassa, mutta New Yorkin autonäyttelyssä palkittiin jälleen monta muutakin mielenkiintoista autouutuutta.

Varmimpia kevään merkkejä on se, että New Yorkin autonäyttelyn yhteydessä julkistetaan maailman arvostetuin ja vähintäänkin laaja-alaisin autopalkinto, World Car of the Year. Palkinnossa, jonka kriteerit ovat ennestään tutut, on kaikkiaan kuusi kategoriaa, joista pääpysti on luonnollisesti se Vuoden Auto. Edellisten vuosien tapaan muut kategoriat ovat World Luxury, -Performance, -Electric, -Urban sekä -Car Design of the Year, joista jälkimmäisen päättää erikseen makuraati.

Kunkin sarjan voittajaa ei välttämättä myydä lähelläkään Eurooppaa, sillä kriteerien mukaan ehdokasauton täytyy olla edustettuna vain kahdella merkittävällä markkina-alueella maailmassa, joita on useita. Tänä vuonna kuitenkin kaikkia World Car -tittelin voittajia myydään Euroopassa, ja kaikista niistä on Moottorillakin kokemusta, jos ei vielä koeajon, niin vähintään uutistasoisen perehtymisen muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

World Car & World Electric Vehicle: Kia EV9

Kian varsin merkittävä markkinalanseeraus viime vuodelta, persoonallinen seitsenpaikkainen sähköcrossover EV9, nousi Vuoden Autoksi Maailmassa sekä myös Vuoden Sähköautoksi. Pääpalkinto mukaan lukien kaksi pystiä tässä sarjassa on toki hurjan hyvin, mutta kahtena aiempana vuonna EV9:n konserniserkut, Hyundai Ioniq 5 sekä -6 ovat onnistuneet vetämään vieläkin pidemmän korren.

Kia EV9 sähköauto katumaasturi lippulaiva

EV9 vei pääpalkinnon 809 pisteen turvin. Aivan kantaan kiinni pääsi Volvon sähköuutuus EX30, joka jäi Kiasta ainoastaan viidellä pisteellä. Kolmanneksi tuli BYD Seal 774 pisteellä eli kiinalaisauto oli jo (pelottavankin) lähellä napata maansa ensimmäinen World Car -titteli.

Vuoden Sähköauton pysti napsahti Kian lippulaivalle EV9:lle 804 pisteellä. Tässäkin kategoriassa Volvo EX30 hengitti lähes tulkoon niskaan, eurooppalaisvalmisteisen BMW i5:n sijoittuessa kolmanneksi.

World Luxury Car: BMW 5-sarja/i5

Luksusautojen luokassa vallitsi todellinen titaanien hegemoniataisto, nimittäin kärkisijasta kilpailivat viime vuonna käytännössä samaan aikaan uusiksi menneet E-segmentin kuningattaret Mercedeksen E-sarja ja BMW 5-sarja. Raadin mielestä näistä kahdesta Vuoden Luksusauto Maailmassa on BMW:n näkemys asiasta. 5-sarja voitti tittelin 789 pisteellä eli 22 pisteen erolla Mercedekseen.

Täyssähköisenä i5:näkin saatavan BMW:n valtteja Mercedekseen nähden olivat raadin näkemyksen mukaan ympäristövaikutus sekä suorituskyky. Kolmannen sijan luksusautomittelössä otti Mercedes-EQ EQE SUV.

World Performance Car: Hyundai Ioniq 5 N

2024 on jo kolmas vuosi peräkkäin, kun saman perustan jakavat Hyundai Ioniq 5 ja -6 ovat edustettuna (vähintään yhdessä) Maailman Auton kategoriassa, ja tällä kertaa valloituksen kohteena oli suorituskykyisten autojen luokka. Ainoastaan Luxury ja Urban jäävät täten niiden saavuttamattomiin.

World Performance Car on siis tänä vuonna 823 pisteen turvin Hyundai Ioniq 5:n tuore urheiluversio, joka pitää sisällään monia jännittäviä ja hurjiakin piirteitä. Se on Hyundain N-divisioonan ensimmäinen täyssähkömalli.

Toinen ja kolmas sija olivat BMW:n juhlaa. Porukasta ehkä perinteisin Performance Car on BMW M2, joka sijoittui 764 pisteellä toiseksi. Ja usko tai älä, kolmannelle sijalle nousi urheilupanssarivaunu BMW XM 743 pisteen voimin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

World Urban Car: Volvo EX30

Muutamassakin kategoriassa kovin lähelle voittoa yltänyt Volvo EX30 vei lopulta kärkisijan Urban Car -kategoriassa, jossa puhutaan kaupunkiautoista, mutta jonka kärkisijoja ovat jo pidempään hallinneet EX30:n kaltaiset kompaktit crossoverit.

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Volvo siis vei tämän kategorian voiton melko tukevasti 797 pisteellään, mutta toinen sija ratkesi yhden pisteen erolla kiinalaisen BYD Dolphinin hyväksi. Kolmannelle sijalle jäi niukimmalla mahdollisella erolla Lexuksen mielenkiintoinen avaus B-segmentin crossover-luokkaan, LBX, joka perustuu Toyota Yaris Crossiin, vuoden 2022 World Urban Cariin.

World Car Design of the Year: Toyota Prius

Ehdottomasti mielenkiintoisinta ja monipuolisinta antia saatiin arvovaltaisten makutuomareiden ratkaisemassa muotoilukategoriassa. Kahden peräkkäisen Hyundai Ioniq -vuoden jälkeen uusi Toyota Prius kaikkiaan 125 ykkössijalla (myös pisteytys on Car Design -luokassa jokseenkin erilainen).

Kaikkien hybridiautojen pioneeri on kokenut viidennessä sukupolvessaan melkoisen tyylimuutoksen, ja siitä on tullut muutoinkin kuin käytännöllisessä mielessä haluttava. Uusi Prius on kerännyt ylistystä ympäri maailmaa, ja palkintokaapissa komeilivat jo ennestään vuoden auton tittelit Japanista sekä Pohjois-Amerikasta.

Kokonaan oma lukunsa on myös se, mitkä kaksi muotoilusaavutusta Prius vuoden 2024 kärkikolmikossa voitti. Ne ovat aivan eri maailmoista. Kakkossijalle nousi 105 ykkössijallaan amerikkalainen maskuliininen maasturi Ford Bronco, jossa tuomaristoa on varmasti miellyttänyt vahva retroasenne. Kolmannen sijan haltija tasan sadalla ykkössijallaan on Ferrari Purosangue. Tuo puhdasverinen maranellolainen on SUV-maailman kuninkaallisia siitäkin huolimatta, ettemme Ferrarin käskystä kutsu sitä SUV-autoksi.

Lähde: WCOTY

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat