14.6.2025

Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille?

Kuva NAF
Sähköautotesti

Sähköautojen kehitys jatkuu. Norjan Autoliitto NAF osoitti puolivuosittaisessa sähköautotestissään, että osa uusista sähköautoista yltää jopa yli 300 kilowatin keskilataustehoihin.

Norjan Autoliitto NAF suorittaa kahdesti vuodessa valitulle joukolle sähköautoja testin, jossa tarkastellaan autojen toimintamatkaa ja latauskykyä. Uutisoimme jo aiemmin testin toimintamatkaosiosta, jossa Lucid Air rikkoi tähän asti aina Teslan hallussa olleen toimintamatkaennätyksen.

Tänä vuonna testissä saavutettiin hurjia tuloksia toimintamatkojen lisäksi myös lataustehojen osalta. Testissä mukana olivat alla luetellut mallit. Merkkiä ja mallia klikkaamalla pääset lukemaan Moottorin koeajon kyseisestä mallista.

AutoLatausaika 10–80 % (min)Huippulatausteho (kW)Keskilatausteho (kW)
Audi A6 Avant e-tron22282198
Audi Q6 e-tron20287211
BMW iX36196135
BYD Sealion 725229171
BYD Tang41177117
Ford Capri29134119
Ford Explorer25188141
Hongqi EHS724201194
Kia EV331124111
Lotus Emeya14403307
Lucid Air31311160
MG Cyberster3214260
MG S52813963
Mercedes-Benz G-sarja32199160
Opel Grandland3613694
Peugeot E-50083413093
Polestar 335234135
Polestar 430206144
Porsche Macan21280203
Å koda Elroq2716798
Tesla Model 3Tulossa227Tulossa
Tesla Model Y31233113
Volkswagen ID.7 GTX26202146
Volkswagen ID.Buzz GTX28203139
Volvo EX9032232150
Voyah CourageTulossaTulossaTulossa
Zeekr 7X15394302

Erityisen kovat lukemat saavuttivat Geely-konsernin Lotus Emiya ja Zeekr 7X. Lotuksen latausteho oli parhaimmillaan 403 kilowattia ja Zeekrin 394 kW. Molempien keskilataustehot varausvälillä 10–80 % jäivät yli 300 kW:n. Esimerkiksi Zeekrin kohdalla tämä tarkoittaa, että 15 minuutin latauksella matka jatkuisi jopa 415 kilometrin verran – kun laskussa käytetään samaisessa testissä mitattua toimintamatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MG muista jäljessä

Parhaan toimintamatkan saavuttanut Lucid Air ei ole Geelyn kaksikon tasolla absoluuttisessa lataustehossa. Tästä huolimatta matkan tekeminen Lucidillakin on nopeaa, sillä 31 minuutin lataustauolla toimintamatka voisi kasvaa jopa 580 km.

Huonoimmat lataustehot löytyivät MG:n tuotteilta. Molempien MG:n autojen keskilatausteho jäi ainoastaan 60 kW:n tuntumaan. Huomattavaa on, että seuraavaksi huonoin keskilatausteho oli Peugeot E-5008:n 93 kW. MG on siis latauksen osalta huomattavasti jäljessä muita kilpailijoita.

Tarkemmat tulokset kyseisestä sähköautotestistä voi lukea tästä linkistä. Sivustolta löytyy muun muassa lähes jokaiselle autolle tarkat latauskäyrät.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat