23.6.2022 Ajoneuvot Upouusi fastback-crossover Peugeot 408 on seitsemän vuoden kehitystyön tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 408 ei ole suinkaan Citroën C5 X:n kopio, vaikka perusta onkin sama. Uutuus pyrkii houkuttelemaan brändille kokonaan uusia asiakkaita. Peugeot 408:aa ennakoitiin vasta muutama viikko sitten kevyehkön tiedotteen kautta. Kokonaisuudessaan julkistettuna uutuus on hyvin paljolti sitä, mitä ennakon perusteella saattoi odottaa, eli autoluokkien rajoja rikkova ja omaperäinen. 408 on kehitetty yhtä aikaa 308:n ja toki myös sen Citroën C5 X:n kanssa, mutta julkistettiin koko joukosta viimeisenä. 408:n kohdalla on tehty huolellista työtä, ja Peugeotin mukaan sitä onkin kehitetty kaikkiaan seitsemän vuotta.408:n mielenkiintoisessa ulkokuoressa riittää tutkittavaa. Mainittakoon vaikka korinvärinen etusäleikkö.408 ei korvaa ranskalaisvalmistajan mallistossa mitään aikaisempaa (tai koskaan nähtyä) mallia, vaan se on kokonaan uudenlainen tuote, joka pyrkii yhdistelemään parhaita puolia niin sedaneista/fastbackeista, crossovereista kuin farmareistakin. Kolminumeroinen mallinimi viittaa siihen, ettei 408 ehkä edes halua olla Peugeotin muun crossover-malliston jatke, vaan teknisesti enemmänkin 308:n jatkokehitelmä. Uuden 308:n kanssa autolla onkin paljon yhteistä, ja vaikka kori onkin omanlaisensa, muun muassa tuulilasin kerrotaan olevan tismalleen samassa asennossa ja paikassa kuin 308:ssa. Jopa 20-tuumaiset "geometriset" vanteet sekä muut omaperäiset yksityiskohdat vievät ajatuksia aivan muualle, paljon suurempiinkin autoihin. Mitoista saa hyvän käsityksen tutkailemalla sisarmalli C5 X:ää.408:n omamassa on vain 1 396 kiloa. Hyvää polttoainetaloudelle tekee myös aerodynamiikkaetu.Peugeot tarjoaa alkuun 408:n keulalle 180- ja 225-hevosvoimaisia lataushybridiversioita sekä 1,2-litraista, 130 hepan bensiinimoottoria. Kaikissa tapauksissa jatkeena on 8-vaihteinen automaatti. Mild hybridit, kuten myös täyssähköinen e-408, seuraavat jossain vaiheessa perässä.Sisällä ei ole paljoa uutta kerrottavaa 308:aan verrattuna, mutta kaikki on viimeisimmän huudon Peugeotia 10-tuumaista kosketusnäyttöä myöden.Sisätilojen puolesta 408:ssa puhuu salliva 2,79 metrin akseliväli, ja 536 litran tavaratilakin on SW:tä lukuun ottamatta suurempi kuin 308:ssa. Toisin kuin vielä vähän suuremmassa 508:n sedan-mallissa, 408:ssa kattolinja jatkaa huippukorkeudessaan vielä koko takaoven matkan, ja laskeutuu vasta sitten fastback-tyylisesti alas kohti perää. 408 ei mitenkään olisi ehtinyt saada alleen Stellantiksen tulevaa yhteistä perusrakennetta, mutta EMP2 on tässä ainakin uransa huipulla.408:sta kuullaan ennen pitkää lisää, sillä se etenee tuotantoon reilun puolen vuoden kuluttua Ranskan Mulhousessa. Mallia tullaan valmistamaan myös Kiinassa, mutta nimivalinta on vielä epäselvä, sillä 408 on siellä jo varattu 308:n perinteiselle sedan-versiolle.Lähteet: Peugeot, Autocar Kuvat: Stellantis Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen