23.6.2022 Ajoneuvot Upouusi fastback-crossover Peugeot 408 on seitsemän vuoden kehitystyön tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 408 ei ole suinkaan Citroën C5 X:n kopio, vaikka perusta onkin sama. Uutuus pyrkii houkuttelemaan brändille kokonaan uusia asiakkaita. Peugeot 408:aa ennakoitiin vasta muutama viikko sitten kevyehkön tiedotteen kautta. Kokonaisuudessaan julkistettuna uutuus on hyvin paljolti sitä, mitä ennakon perusteella saattoi odottaa, eli autoluokkien rajoja rikkova ja omaperäinen. 408 on kehitetty yhtä aikaa 308:n ja toki myös sen Citroën C5 X:n kanssa, mutta julkistettiin koko joukosta viimeisenä. 408:n kohdalla on tehty huolellista työtä, ja Peugeotin mukaan sitä onkin kehitetty kaikkiaan seitsemän vuotta. 408:n mielenkiintoisessa ulkokuoressa riittää tutkittavaa. Mainittakoon vaikka korinvärinen etusäleikkö. 408 ei korvaa ranskalaisvalmistajan mallistossa mitään aikaisempaa (tai koskaan nähtyä) mallia, vaan se on kokonaan uudenlainen tuote, joka pyrkii yhdistelemään parhaita puolia niin sedaneista/fastbackeista, crossovereista kuin farmareistakin. Kolminumeroinen mallinimi viittaa siihen, ettei 408 ehkä edes halua olla Peugeotin muun crossover-malliston jatke, vaan teknisesti enemmänkin 308:n jatkokehitelmä. Uuden 308:n kanssa autolla onkin paljon yhteistä, ja vaikka kori onkin omanlaisensa, muun muassa tuulilasin kerrotaan olevan tismalleen samassa asennossa ja paikassa kuin 308:ssa. Jopa 20-tuumaiset "geometriset" vanteet sekä muut omaperäiset yksityiskohdat vievät ajatuksia aivan muualle, paljon suurempiinkin autoihin. Mitoista saa hyvän käsityksen tutkailemalla sisarmalli C5 X:ää. 408:n omamassa on vain 1 396 kiloa. Hyvää polttoainetaloudelle tekee myös aerodynamiikkaetu. Peugeot tarjoaa alkuun 408:n keulalle 180- ja 225-hevosvoimaisia lataushybridiversioita sekä 1,2-litraista, 130 hepan bensiinimoottoria. Kaikissa tapauksissa jatkeena on 8-vaihteinen automaatti. Mild hybridit, kuten myös täyssähköinen e-408, seuraavat jossain vaiheessa perässä. Sisällä ei ole paljoa uutta kerrottavaa 308:aan verrattuna, mutta kaikki on viimeisimmän huudon Peugeotia 10-tuumaista kosketusnäyttöä myöden. Sisätilojen puolesta 408:ssa puhuu salliva 2,79 metrin akseliväli, ja 536 litran tavaratilakin on SW:tä lukuun ottamatta suurempi kuin 308:ssa. Toisin kuin vielä vähän suuremmassa 508:n sedan-mallissa, 408:ssa kattolinja jatkaa huippukorkeudessaan vielä koko takaoven matkan, ja laskeutuu vasta sitten fastback-tyylisesti alas kohti perää. 408 ei mitenkään olisi ehtinyt saada alleen Stellantiksen tulevaa yhteistä perusrakennetta, mutta EMP2 on tässä ainakin uransa huipulla. 408:sta kuullaan ennen pitkää lisää, sillä se etenee tuotantoon reilun puolen vuoden kuluttua Ranskan Mulhousessa. Mallia tullaan valmistamaan myös Kiinassa, mutta nimivalinta on vielä epäselvä, sillä 408 on siellä jo varattu 308:n perinteiselle sedan-versiolle. Lähteet: Peugeot, Autocar Kuvat: Stellantis Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku