23.6.2022 Ajoneuvot Upouusi fastback-crossover Peugeot 408 on seitsemän vuoden kehitystyön tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 408 ei ole suinkaan Citroën C5 X:n kopio, vaikka perusta onkin sama. Uutuus pyrkii houkuttelemaan brändille kokonaan uusia asiakkaita. Peugeot 408:aa ennakoitiin vasta muutama viikko sitten kevyehkön tiedotteen kautta. Kokonaisuudessaan julkistettuna uutuus on hyvin paljolti sitä, mitä ennakon perusteella saattoi odottaa, eli autoluokkien rajoja rikkova ja omaperäinen. 408 on kehitetty yhtä aikaa 308:n ja toki myös sen Citroën C5 X:n kanssa, mutta julkistettiin koko joukosta viimeisenä. 408:n kohdalla on tehty huolellista työtä, ja Peugeotin mukaan sitä onkin kehitetty kaikkiaan seitsemän vuotta.408:n mielenkiintoisessa ulkokuoressa riittää tutkittavaa. Mainittakoon vaikka korinvärinen etusäleikkö.408 ei korvaa ranskalaisvalmistajan mallistossa mitään aikaisempaa (tai koskaan nähtyä) mallia, vaan se on kokonaan uudenlainen tuote, joka pyrkii yhdistelemään parhaita puolia niin sedaneista/fastbackeista, crossovereista kuin farmareistakin. Kolminumeroinen mallinimi viittaa siihen, ettei 408 ehkä edes halua olla Peugeotin muun crossover-malliston jatke, vaan teknisesti enemmänkin 308:n jatkokehitelmä. Uuden 308:n kanssa autolla onkin paljon yhteistä, ja vaikka kori onkin omanlaisensa, muun muassa tuulilasin kerrotaan olevan tismalleen samassa asennossa ja paikassa kuin 308:ssa. Jopa 20-tuumaiset "geometriset" vanteet sekä muut omaperäiset yksityiskohdat vievät ajatuksia aivan muualle, paljon suurempiinkin autoihin. Mitoista saa hyvän käsityksen tutkailemalla sisarmalli C5 X:ää.408:n omamassa on vain 1 396 kiloa. Hyvää polttoainetaloudelle tekee myös aerodynamiikkaetu.Peugeot tarjoaa alkuun 408:n keulalle 180- ja 225-hevosvoimaisia lataushybridiversioita sekä 1,2-litraista, 130 hepan bensiinimoottoria. Kaikissa tapauksissa jatkeena on 8-vaihteinen automaatti. Mild hybridit, kuten myös täyssähköinen e-408, seuraavat jossain vaiheessa perässä.Sisällä ei ole paljoa uutta kerrottavaa 308:aan verrattuna, mutta kaikki on viimeisimmän huudon Peugeotia 10-tuumaista kosketusnäyttöä myöden.Sisätilojen puolesta 408:ssa puhuu salliva 2,79 metrin akseliväli, ja 536 litran tavaratilakin on SW:tä lukuun ottamatta suurempi kuin 308:ssa. Toisin kuin vielä vähän suuremmassa 508:n sedan-mallissa, 408:ssa kattolinja jatkaa huippukorkeudessaan vielä koko takaoven matkan, ja laskeutuu vasta sitten fastback-tyylisesti alas kohti perää. 408 ei mitenkään olisi ehtinyt saada alleen Stellantiksen tulevaa yhteistä perusrakennetta, mutta EMP2 on tässä ainakin uransa huipulla.408:sta kuullaan ennen pitkää lisää, sillä se etenee tuotantoon reilun puolen vuoden kuluttua Ranskan Mulhousessa. Mallia tullaan valmistamaan myös Kiinassa, mutta nimivalinta on vielä epäselvä, sillä 408 on siellä jo varattu 308:n perinteiselle sedan-versiolle.Lähteet: Peugeot, Autocar Kuvat: Stellantis Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin