24.6.2021

Volvo laajentaa mallistoaan: uusi XC20 tai XC30 tulossa lähivuosina

Volvo C40 Recharge Dawn Silver

Ruotsissa suunnitellaan malliston laajentamista nykyistä 40-sarjaa pienemmällä crossoverilla, joka tulisi todennäköisesti kantamaan nimeä XC20 tai XC30.

Brittiläisen automedia Car Magazinen mukaan Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson on vahvistanut ruotsalaisen autonvalmistajan malliston laajenevan pienempään suuntaan. Tämä ei tarkoita tykätyn V40-mallin paluuta, vaan XC40 ja C40 -crossovereita pienemmän B-suv-segmentin ajoneuvoa. Auton mallinimeksi tullee XC20 tai XC30.

Mallin oletetaan olevan alusta asti saatavilla ainoastaan täyssähkövoimalinjalla, sillä valmistaja on kertonut ääneen aikovansa valmistaa ainoastaan täyssähköautoja vuonna 2030. Auton oletetaan olevan varustettu ainoastaan yhdellä sähkömoottorilla, joka välittäisi vedon todennäköisesti etupyörille.

B-segmentin crossovereiden markkinat ovat tällä hetkellä valtaisat, joten Volvon suunnitelmat laajentaa mallistoaan sen suuntaan on ymmärrettävät. XC20 tai XC30 asettuisi kilpailemaan esimerkiksi nykyisiä Opel Mokka e:tä ja Peugeot e-2008:aa vastaan. Tarkempia yksityiskohtia autosta odotetaan saatavan vasta vuoden 2023 tienoilla, lähempänä auton julkistusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muuttuva mieli

Pari vuotta takaperin Volvo-pomo Samuelsson oli Nissanin kanssa samaa mieltä siitä, että sedanit tulisivat syrjäyttämään katumaasturit lähivuosina. Etenkin matalamman auton mahdollistama suurempi toimintamatka oli yksi syy, jonka Samuelsson uskoi tekevän porrasperästä taas kiinnostavan.

– Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita pidemmästä toimintamatkasta eivät voi sivuttaa, että matalat ja aerodynaamisemmat autot ovat parempia tässä. Siksi en olisi yllättynyt, jos markkinavoimat tuovat pienemmät sedanit takaisin, erityisesti jos ei tarvitse katumaasturin kokoa, Samuelsson kommentoi tuolloin.

Nyt Volvolla on nähtävästi jouduttu tunnustamaan, että katumaastureiden aika ei olekaan vielä ohi.

– Tulevaisuudessa tarvitsemme vähemmän sedan- ja farmarivaihtoehtoja, Samuelsson kertoo Car Magazinelle.

– Tulemme yhä tarjoamaan niitä (sedaneita ja porrasperiä), mutta luultavasti emme niin montaa kuin nyt, sen sijaan katumaasturimalleja tulee olemaan enemmän. Meidän täytyy laajentua entistä enemmän niiden suuntaan ja olemmekin suunnittelemassa jotain vielä 40-sarjaa pienempää, Samuelsson jatkaa.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Car Magazine Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat