27.9.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testimme osoitti, että suomalaisten käyttämät talvirenkaat pitävät sulalla, kylmällä asvaltilla kaikkein huonoiten muihin rengastyyppeihin verrattuna. Juuri nyt on käsillä aika, jolloin kesärengaskausi päättyy, ilmat kylmenevät ja lumen tuloa odotellaan. On aika vaihtaa hyvissä ajoin alle kunnolliset talvirenkaat, joko kitkat tai nastat, ja mieli on huojentunut – nyt on tehty kaikki mahdollinen turvallisen syysautoilun takaamiseksi.Valitettavasti totuus ei renkaiden osalta ole ihan näin yksioikoinen, kuten tuoreimmassa talvirengastestissä totesimme. Jutun voi kokonaisuudessaan lukea joko Moottorin uusimmasta numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähtökohtana uusi tieliikennelakiTestissä vertailimme, miten erityyppiset renkaat pitävät talviolosuhteissa, niin jäällä, lumella kuin märällä ja kuivalla asvaltillakin. Mukaan otimme pohjoismaisten nasta- ja kitkarenkaiden lisäksi keskieurooppalaisen kitkarenkaan, niin kutsutun välikelin renkaan sekä kesärenkaan.Testimme pohjana toimi uusi, ensi kesäkuussa voimaan astuva tieliikennelaki, joka tekee talvirenkaiden käytöstä Suomessa keliperusteista. Aiemmin talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, mutta uuden lain mukaan talvirenkaat pitää laittaa alle marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.Uusi laki siis siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, ja merkitsee paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa. Puimme asiaa puolitoista vuotta sitten lain valmisteluvaiheessa, ja myös vastikään ilmestyneessä, tuoreimmassa pääkirjoituksessamme.Jää- ja märkäpito vaikea yhdistääSuomen talvi asettaa rengasvalmistajille lukuisia haasteita. Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen nasta- ja kitkarenkaiden kehitystyössä korostetaan hyvää jää- ja lumipitoa. Valitettavasti jääpitoa ja alku- sekä lopputalven aikana usein tarvittavaa kunnollista märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen.Tämän havaitsimme kouriintuntuvasti testissä: pohjoismaiset talvirenkaat jäivät märällä kelillä peränpitäjiksi. Nastarengas tarvitsi +3 asteen lämpötilassa suoritetussa jarrutuskokeessa nopeusvälillä 80–5 km/h 11 metriä ja kitkarengas 12,1 metriä enemmän tilaa kuin testin paras eli välikelin rengas. Ero on häkellyttävän suuri, ja kannattaa pitää mielessä sadekelillä ajettaessa.Pohjoismaisten talvirenkaiden jarrutusmatkat venyvät myös kuivalla asvaltilla tehdyssä kokeessa vaarallisen pitkiksi. Ajettavuuskin on kauttaaltaan selvästi veltompaa kuin muilla rengastyypeillä – joskin loogista. Sivuttaispidon huonoudesta kielivät selvästi muita renkaita heikommat kierrosajat ajokäsittelyradalla.Eli vaikka talvirenkaiden käyttöaika periaatteessa kasvaa uuden lain myötä kahdella kuukaudella, ehdoin tahdoin ei pohjoismaisilla talvirenkailla kannata sulalla kelillä ajella. Vaikka pito jäällä ja lumella onkin parasta mahdollista tasoa, märällä ja kuivalla asvaltilla ajonopeus pitää laskea alle asennettujen kumien suorituskykyä vastaavalle tasolle. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+ Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9 Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7 Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti