9.7.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja uusi tie kuljettavat tällä kertaa Ajatuksia autoista -sarjaa. Muutaman vuoden muutoksen polkuja kulkenut sininen ovaali on kuin onkin löytänyt hyvän tekemisen avaimet, mutta tulokset näkyvät Euroopassa tuskaisen hitaasti, jos ollenkaan. Vielä on liian aikaista julistaa Fordin comeback onnistuneeksi, mutta tällä hetkellä merkit ovat lupaavat. 1903 perustettu perheyritys oli vuosisadan aikana oppinut luottamaan kokoonsa ja prosesseihin, jotka kuitenkin tekivät siitä jähmeän koko autoalaa lähestyvien muutosten edessä. Ei ole eduksi olla todella hyvä saman vanhan tekemisessä, jos edessä olivat uudet ja tuntemattomat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonekalukauppiaasta remonttipiiskuriksi2017 yhtiön johdossa reagoitiin. Mark Fields sai väistyä ja autojättiä uudistamaan tuotiin remonttijohtajana tunnettu James "Jim" Hackett. Tehtävämääräyksen Hackettille antoi itse Bill Ford, kirjekuoren sisältäessä komennon kääntää Fordin kelkka ympäri. Alan ulkopuolelta saapunut Hackett keräsi nopeasti pisteitä, puolesta ja vastaan, järjestelemällä työryhmiä uudelleen, kyselemällä “tyhmiä” ja lähettelemällä mielenkiintoisena pitämiään artikkeleita muille Fordin johtajille. Toisaalta alihankkijat tuskastuivat odottamiseen ja Fordin sisällä kyllästyttiin Hackettin erittäin lennokkaisiin vertauskuviin.Yritysremontoijana tunnettu James "Jim" Hackett pisti pyörät pyörimään neljässä vuodessa ja palasi sitten eläkkeelle.Toisaalta Hackett toi Fordille prosessiin uutena osana “ajatteluvaiheen” ja kysymyksiä lähestytään nyt “miten voisimme” -kulmasta enemmän käyttäjä- tai ongelmalähtöisesti. Vaikutukset ovatkin näkyneet, sillä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Vanhoilla menetelmillä työhön olisi mennyt yli vuosi.Heti samana vuonna Ford panosti enemmän Yhdysvaltoihin presidentti Trumpin luomassa “yrittäjähenkisessä” ilmapiirissä. Meksikoon kohdistettuja investointeja käännettiin kovia kokeneelle Detroitin alueelle Fordin kotikonnuille Dearborniin.2018 Ford ilmoitti luopuvansa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa ja työ onkin valmis. Tänä päivänä Ford.com mainostaa isosti "Something for everyone", mutta “Cars”-kategorian alta löytyy vain vakavanha Mustang, poniautojen kulmakivi, joka pitää pintansa yli 55 vuoden iässä. Puutteet mallistoissa korvataan crossovereilla, katumaastureilla ja avolavoilla.Samaan aikaan Ford huhuili Volkswagenin suuntaan, yhtiöiden jakaessa enemmän resursseja hyötyajoneuvopuolella ja älykkään liikenteen saralla. Trendi on osa autoalan viime vuosien tuolileikkiä, jossa kehitystyön valtavat hintalaput ajavat itsenäisiäkin autojättejä etsimään tanssipareja.2019 Ford puolestaan järjesti erikoisen “Go Further” -tapahtuman, jossa se esitteli sähköistämisen ja älyliikenteen visioitaan Euroopassa. Hiukan kaikkea kaikille -kulmalla järjestetty tapahtuma jätti kuitenkin kuvan yhtiöstä, joka kokeilee tulvan edessä hiukan kaikkea, josko jokin idea kelluisi. Myös samaan ajankohtaan osunut yleinen autoalan autonomiakrapula vei osan ilosanomasta, kuten myös pohdiskelu erilaisten liikkuvuuspainotusten mielekkyydestä.Viime kesänä Hackett väistyi muutosjohtajan asemasta takaisin eläkkeelle, jättäen Fordin huomattavasti nuoremman, mutta samanmielisen Jim Farleyn hoteisiin. Farley onkin kunnostautunut muun muassa Twitterissä olemalla aidosti huolissaan yksittäisistä asiakkaista, innoissan Fordin onnistumisista ja mukana yleisessä keskustelussa.Uusin silmin suunnittelemaanNeljä vuotta myöhemmin muutosten tulokset alkavat kuitenkin näkyä. Ford on heittäytynyt isosti täyssähköistymisen tielle ja yhtiön strategiana on käydä läpi sen ikonisia mallinimiä sähköversioina. Samalla uutta verta ja erittäin raikasta ajattelua on nähty myös perinteisemmissä autosegmenteissä.Esimerkiksi. Ford Mustang Mach-e on herättänyt paljon keskustelua mallinimensä vuoksi. Ärisevän V8-Mustangin kanssa autolla ei olekaan paljoakaan tekemistä, mutta sähköinen crossover on silti mainio auto. Sync 4 -kosketusnäyttöjärjestelmä on iso loikkaus aiempiin verrattuna ja toisaalta Ford on tehnyt hyvää työtä sähköauton perusteiden kanssa. Kesäkuussa Mach-e ohitti perus-Mustangin myyntiluvuissa Yhdysvalloissa, tuotantoluvuissa peli kääntyi sähköauton hyväksi jo alkuvuodesta.Sähkö saapuu seuraavaksi ikonilistalla F-150-avolavaan. Yhdysvaltain myydyin yksittäinen automalli saa uudistumisen ohessa hybridi- ja sähköversiot osaksi mallistoa. Vuosien valmistautuminen tarkoittaa, että Ford on ymmärtänyt, että tässä autoluokassa ei ole tärkeintä säästää polttoainetta, vaan auton on tehtävä samoja asioita polttomoottorimalleja paremmin. Sähköjärjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi virran ulosottoa varten ja lavalle voidaan vetää valmiit sähköjohdot myös esimerkiksi työvalaistusta varten. Lightning-täyssähkömallissa moottori on puolestaan korvattu jämäkällä keulatilalla,Palautettujen mallinimien listalla on myös Ford Bronco, joka keksittiin uudelleen pitkän tuotantotauon jälkeen. Jos Lee Iacoccan tiimin kehittelemä Mustang on jaksanut kannatella Fordin imagoa aina vuodesta 1964, on samojen henkilöiden 1965 tuotantoon ideoima raikas maasturikonsepti tervetullut palaaja mallistoon. Jeepin soutaessa paikallaan sinänsä ikonisen Wranglerin kanssa on mainiosti muotoiltu Bronco kuin hedelmäinen juotava hellepäivänä. Helposti irroitettavat ovet (jotka voi osassa autoja ottaa mukaan), osittain läpinäkyvät ovet, lisävarusteita vaikka muille jakaa, Molle-varustelenkit sisustassa, kanootin kuljettamiseen suunnitellut keulan kulmamerkit jne. jne.Myös tavallisempi sisarmalli Bronco Sport vaikuttaa hyvältä koosteelta, vaikka lähtökohdat ovat suoraan perusmallistosta.Paluumuuttajiin kuuluva Ford Maverick on sekin nokkela pelinavaus. Meilläkin tuttua Rangeria pienempi avolava korvaa pitkälti tavallisia C-segmentin henkilöautoja kokonsa ja hintansa suhteen. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös hybridi ja neliveto. Kompakti auto on suunniteltu alustaksi erilaisiin käyttötarkoituksiin.Fordilta jopa kerrotaan miten osa myytävistä lisävarusteista voidaan korvata esimerkiksi kakkosnelosilla ja U-profiililla, joilla lavan voi jakaa mieleiseensä järjestykseen. Lavalta löytyvät myös 20 ampeerin sähkövedot valmiiksi esimerkiksi valoja varten. Matkustamossa uusin oivallus on FITS-kiinnike, johon Ford tarjoaa erilaisia varustevaihtoehtoja, mutta yhtiö aikoo myös julkaista kiinnitysjärjestelmän mitat vapaata 3D-tulostamista varten. Siis ihanko asiakas voisi itse tulostaa itselleen haluamansa mukitelineen, ilman että autovalmistaja saa siitä rahaa?Milloin Ford ja uusi tie nähdään Euroopassa?Fordin uutuuksissa korostuu uusi ja tuore ajattelu yksityiskohdasta toiseen. Työ toki jatkuu vielä muualla mallistossa ja tulee aika, jolloin nyt esitellyt mallit täytyy uudistaa. Esimerkiksi polttomoottorisen perus-Mustangin päivityksen aika on jo sangen lähellä, eikä siitä selvitä nojaamalla sähköiseen crossoveriin. Muutaman vuoden työskentelyn pohjalta saapuneet mallit ovat kuitenkin jo lupaavia merkkejä Fordin uudistumiskyvystä.Tulossa on myös Volkswagenin kanssa yhteistyössä tehtävät uudet mallit. Ranger/Amarokin lisäksi Ford on sitoutunut kokeilemaan ainakin yhtä MEB-pohjaista ajoneuvoa ja merkki haluaa sähköistää koko Euroopan malliston 2030 mennessä.Mutta nämä uutuudet ovat vasta tulossa. Euroopassa Fordin uudesta ajasta on nähty vasta vähiten mielenkiintoinen malli, eli Mustang Mach-e. Huomattavasti mielenkiintoisemmat Bronco, Maverick ja F-150 Lightning sen sijaan ovat puuttuvat, eivätkä ole tulossa näillä näkymin Euroopan Fordin mallistoa piristämään. Mieleen palaa tapa, jolla yhtiö joutui 2019 erikseen vakuuttelemaan olevansa vahvasti läsnä Euroopassa jatkossakin.Euroopan mallistossa Puman MegaBox on toki hyvä yritys oikeaan suuntaan, mutta ei voi kiistää, etteikö sinisen ovaalin tilanne olisi erilainen eri puolilla valtamerta. Toivoa sopii, että Ford muistelee pian Mondeon ja Focuksen villejä ysärivuosia, jolloin hyviä, kuluttajiin vetoavia automalleja perusteltiin kirjanpitäjille “maailmanauto”-ajattelulla.Ja sähkön luulisi helpottavan tätäkin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Ford: ”Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen” Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Rangeria pienempi, aivan yhtä avolava: Ford Maverick hurmaa Yhdysvalloissa Takaisin fleeceruutuun: Ford Bronco saapuu peräti kolmena mallina Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Ajatuksia autoista: Fordin uuden sähköauton nimi saa kyseenalaistamaan kaiken automaailmassa Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Ford Mustang Mach 1 -erikoismalli kelaa nollasta sataseen myös hinnassa Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Koeajo: Ford Puma -kevythybridissä on paljon muutakin kekseliästä kuin tavaratilan lisälokero Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Yleinen Kysy rohkeasti apua vaan! – Ajatuksia autoista 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”