19.3.2018 Liikenne Autolla Venäjälle – mikä on pakollinen vihreä kortti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilua Venäjällä helpottaa Vihreä kortti. Liikennevakuutuskeskus muistuttaa, että Venäjällä liikennevahinkojen korvausvastuu ja –summa ratkaistaan paikallisen lainsäädännön mukaan. Kuka korvaa, kun kolahtaa? Suomessakin vilkasta keskustelua herättävä kysymys saa erityispiirteitä, jos pelti kolhiintuu itänaapurissa. Liikennevakuutuskeskus ei käsittele Venäjällä tapahtuneita liikennevahinkoa, vaan asia ratkaistaan paikallisen lainsäädännön mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihreä kortti ja korvaussummien ylärajatVenäjän kuuluminen Vihreä kortti -järjestelmään helpottaa kuitenkin suomalaisen autoilijan matkaa naapurimaahan. Vihreää korttia haetaan omasta liikennevakuutusyhtiöstä.Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että enää ei ole tarvetta ostaa rajaa ylittäessä venäläistä vakuutusta, vaan oman vakuutusyhtiön vihreä kortti myöntämä vihreä kortti on todistus voimassaolevasta liikennevakuutuksesta. Vihreä kortti on Venäjällä autoilijalle pakollinen matkustusasiakirja.Suokonautio-Hynninen muistuttaa myös, että Venäjällä erityisesti korvaussumma poikkeaa totutusta. Venäjällä korvausrajat ovat Liikennevakuutuskeskuksen Venäjä-asiantuntija Seija Väyrysen mukaan korvaukset ovat henkilövahingoissa enintään 500 000 ruplaa/vahingonkärsinyt ja omaisuusvahingoissa enintään 400 000 ruplaa/vahingonkärsinyt. Helmikuussa summat olivat noin 7 100 ja 5 700 euroa. Suomessa henkilövahinkojen korvauksille ei ole ylärajaa.Suomalainen saattaa joutua maksumieheksiVäyrysen mukaan syyllinen suomalainen osapuoli saattaa joutua maksumieheksi: jos korvausvaatimus ylittää Venäjällä maksettavien korvausten ylärajan, loppuosa tulee korvata vahingonkärsineelle henkilökohtaisesti. Kun suomalainen on kolaritilanteessa syyllinen osapuoli, Venäjän Vihreä kortti -toimiston valtuuttama vakuutusyhtiö hoitaa korvauskäsittelyn suomalaisen vakuutusyhtiön kanssa.Jos venäläinen osapuoli on syyllinen liikennevahinkoon, tulee suomalaisen osapuolen ottaa yhteys venäläiseen vakuutusyhtiöön. Jos kyse on pelkästä omaisuusvahingosta, evroprotokolla eli vahinkopapereiden täyttäminen syyllisen osapuolen kanssa voidaan hoitaa myös ilman poliisin läsnäoloa. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan asiointi venäläisen vakuutusyhtiön kanssa on kuitenkin byrokraattisempaa kuin Suomessa.Löyhä liikennekuri ja huonokuntoisia teitäVenäjällä autoileminen saattaa yllättää kokemattoman kuljettajan kuljettajan myös muutoin kuin vakuutusten osalta. Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kehottaa välttämään Venäjällä ajamista öisin.– Venäjällä ajaminen on haasteellista. Paikallisilla on löyhä liikennekuri ja varsinkin syrjäseuduilla tiet ovat huonossa kunnossa. Merkinnät ja opasteet tietöistä ovat puutteellisia ja liikenneonnettomuuksia on runsaasti. Pelastuskalustolta vie usein kauan aikaa päästä perille avustuskohteeseen. Moskovassa ja Pietarissa on valtaisia ruuhkia ja vartioitujen pysäköintipaikkojen löytäminen on vaikeaa, Suokonauto-Hynninen kertoo.Suokonautio-Hynninen suosittelee varaamaan matkalle mukaan myös kansainvälisen ajokortin, jossa ajoneuvoluokat näkyvät myös venäjän kielellä.– Kansainvälisen ajokortin lisäksi oma kansallinen ajokortti on aina oltava myös mukana matkalla, Suokonautio-Hynninen muistuttaa.Lähteet: Autoliitto, Liikennevakuutuskeskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Kuka korvaa, kun kolahtaa? Omalla autolla ulkomaille? Talvirenkaissa piilee yllätyksen vaara Kahdeksan kotimaisen yhtiön vakuutusvertailu – ajoneuvovakuutusten bonuksissa merkittäviä eroja LähiTapiolan autovakuutuslaskurista hitti – järjestelmä palkitsee vahingottomuudesta Vakuutusyhtiö: Nelivetoisilla autoilla suurempi onnettomuusriski Auton vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle