2.2.2020 Ajoneuvot TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavassa kestotestissä BMW F 850 GS Adventuren tie vei rapaiselta suolta aina MP 20 -messuosaston paraatipaikalle saakka. BMW F 850 GS Adventure oli Tekniikan Maailma -lehden messuosaston vetonaula MP 20 -messuilla, eikä ihme. Tuoreimmassa numerossa 03/2020 julkaistu käyttötesti on seikkailupyörästä kiinnostuneelle takuuvarmaa luettavaa. Artikkelin voi ostaa myös digitaalisessa muodossa lehden verkkosivujen kautta.MP 20 -messuosastolla osin purettuun moottoripyörään oli mahdollista tutustua selailun sijaan lähietäisyydeltä. Hyvällä tuurilla paikalla oli myös testiryhmän jäseniä kertomassa käytännön kokemuksia 40 000 testikilometrin varrelta.Muun muassa käyttötestiporukkaa luotsannut ja artikkelista päävastuun kantanut Tero Kiira kertoi kokemuksia messuväelle ajokauden 2019 vieneestä ajorupeamasta ja keskikokoisesta matkaendurosta.Kuluttaviin muun muassa Venäjän pikkuteillä tahkottuihin ajokilometreihin nähden pyörä on silmämääräisesti mainiossa kunnossa. Muutama uskottavuutta lisäävä naarmu toki löytyy.– Koko moottoripyörä pinnoitettiin kauttaaltaan ennen testiä, sillä tiesimme testin olevan rankka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRisuja ja ruusujaTäysin ilman huolia ja murheita ei testistä selvitty. Kulutusosien lisäksi vaihdettiin ja säädettiin hieman muutakin.– Loppukunto on kuitenkin hyvä.Tuoreeltaan sapiskaa saivat pyörän valot. Mittaustulokset olivat varsin vaatimattomat.Suurin yksittäinen murhe oli mitä ilmeisimmin tärinän aiheuttamasta rasituksesta murtunut jäähdytin. Vuoto havaittiin kaukana kotoa ja matkasuunnitelmiin tuli muutos. Kotimatka taitettiin osin omatoimistesti vuotoa tarkkaillen ja osin liikkuvuuspalvelun järjestämän hinausauton kyydissä. Myös iskunvaimennusta säädettiin normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi.Kiitosta pyörä sai heti kättelyssä muun muassa ajoasennosta ja hyvän näkyvyyden tarjoavasta istumakorkeudesta. Ajotilojen väliset erot osoittautuivat suuriksi, eli tarvittaessa lauhkeasta kulkijasta saa houkuteltua esiin myös menohaluja.Messuosaston seinälle kootut esimerkkipalat testin aikana ajetuista renkaista ovat kiinnostavaa katseltavaa ja auttavat yhdellä vilkaisulla hahmottamaan kilometrien kuluttamien renkaiden määrää ja eroja renkaiden välillä.Seikkailupyörän rengasvalintaa pähkäilevällä edessä on aina päätös kulutuskestävyyden ja esimerkiksi sorapidon maksimoimisen välillä. Kaikkea hyvää kun ei samaan renkaaseen saa. Eikä ilman rengasrikkoja ei tästäkään testistä selvitty. Siitä on kiittäminen esimerkiksi venäläistä piikkilankaa.Karjalasta RomaniaanKäyttötestiä varten kerättävät monipuoliset haasteet ja ajokilometrien määrä edellyttävät käytännössä matkailua kotiseutua kauempanakin. Tällä kertaa BMW pääsi esittelemään kykyjään muun muassa Viennan Karjalaan, saksalaisille moottoriteille sekä Italiaan ja Romaniaan.Kaikkiaan testin aikana kirjattiin visiitti 16 eri maahan. Kuljettajia ohjaimissa vieraili peräti 25.Reissun aikana kehuja kertyi muun muassa ajotuntumasta soralla, vaikka myyntiesitteestä selailtavien mittojen ja pyörän koon perusteella voisi äkkiseltään kuvitella toisinkin. Kulutuskin pysyi säyseissä luvuissa kokonaiskilometrejä tarkasteltaessa, vaikka korkeamman istuimen vaikutus kulutukseen testaajat yllättikin. Korkeampi istuin on lisävaruste.Testin lopuksi osiin purettu moottoripyörä sai testiryhmältä synninpäästön. Havaintoja kertyi, mutta normaalista poikkeavia kulumia tai muutoksia aiemmin ilmenneiden lisäksi ei.Yhdelle ajokaudelle ajetut kilometrit ovat siinä määrin poikkeuksellinen rääkki, että mallia riivaavat ongelmat nousevat mitä todennäköisimmin esiin, jos niitä on ollakseen.Testin loppukunnon summaava taulukko on BMW:n kannalta mukavaa luettavaa. Kiitosta kertyy siinä määrin, että ylioppilaskirjoituksissa sillä rivillä heltiäisi helppo kesä ja jatko-opintopaikka heittämällä.Kauneusvirheen tekee vain yksi ruksi sarakkeiden syvemmässä päässä. Testin alussa moitteita saaneet valot eivät kohentuneet kilometrien myötä.Kymmenen sivua kattava käyttötesti on luettavissa Tekniikan Maailman numerossa 3/2020.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue myös: MP 20 jälkipyykki on pesty – jatkoa seuraa! MP20 toivelista – nämä moottoripyörät ovat koeajettavissa messuilla MP20: tässä ovat messujen urheilullisimmat uutuudet – Fireblade, R1 ja Panigale V4 MP20: erikokoisiin seikkailuihin – F900XR, Tiger 900, Africa Twin 1100 ja 390 Adventure MP20: tällä joukolla nakuilemaan MP20: Harley-Davidson LiveWire ja Zero SR/F Premium – sähköinen kaksintaistelu MP20: Yamaha MT-125 ja Triumph Rocket 3 GT – Daavid ja Goljat Hyviä uutisia moottoripyöräalalta – piinavuosien jälkeen myynti vetää MP20: näyttävä Indian Nightshift 2 – kympin arvalla 35 000 euron näyttelypyörän omistajaksi Kun 50 000 euroa ei riitä – tämä Honda on messujen kallein moottoripyörä Näe, koe ja nauti MP 20 – vahvasti viritetyt vinkit moottoripyörämessuille Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä Nouseeko moottoripyöräkuume? – tässä asiantuntijan vinkit onnistuneille moottoripyöräkaupoille MP20: Petrol Circus Custom Bike Show -maistiaiset TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Verge TS – viimeisimmät uutiset suomalaisen sähkömoottoripyörän markkinoilletulosta Näin repeää aito riemu – onnea uusi Miss MP20 Jenna Lehtimäki! Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”