Ajoneuvot | Moottoripyöränäyttely | Moottoripyörät | MP20 | 31.1.2020

MP20: näyttävä Indian Nightshift 2 – kympin arvalla 35 000 euron näyttelypyörän omistajaksi

Kymmenen euron hyväntekeväisyysarvalla voi MP20-messuilla voittaa Janne Juntusen rakentaman uniikin Indian Nightshift 2 -moottoripyörän. Arvontalipukkeiden myynnistä saadulla tuotolla tuetaan nuorten moottoripajatoimintaa.

Jaa artikkeli

Moottori sai MP20-näyttelyn aattoiltana mahdollisuuden lyhyeen koeajoon Nightshift 2:lla Messukeskuksen koeajoradalla.

Vaikka Janne Juntusen rakentaman Indianin ajoasento näyttää aggressiiviselta, osoittautui se lopulta yllättävän mukavaksi. Esimerkiksi jalkatapit näyttävät olevan todella takana, mutta käytännössä jalat asettuvat tapeille luontevasti.

Indian Nightshift 2

Äänimaailma on vielä tieliikennekäyttöä ajatellen liian kova, mutta näyttelykäyttöön rakennettu minimalistinen putkisto korvaa kaiken tyylikkyydellään.

Tekniikka on pidetty käytännössä alkuperäisenä, joten kaikki toimii ajaessa kuin vakiopyörässä. Sellainenkin saatiin koeajoradalle verrokiksi.

Indian Nightshift 2

Juntusen kokemus rakentajana näkyy siinä, että luontevan ajoasennon lisäksi esimerkiksi vaihde- ja jarrupolkimen asennot on hierottu kohdalleen niin, että ajaessa niihin ei edes tule kiinnitettyä huomiota.

Indianiin on osattu taikoa sellainen fiilis, että omistushalu kasvaa kuljettajalla tasaisesti sitä mukaa kun koeajo etenee. Pyörä valmistui juuri ennen MP20-messuja lukuunottamatta pieniä viimeistelyjä, jotka tehdään Petrol Circus -näyttelyn työpaja-alueella.

Näihin viimeistelyihin kuuluu myös pyörän lopullinen maalaus, joten ilme muuttuu vielä koeajossa nähdystä lähes puhtaan mustasta väristä.

Indian Nightshift 2

Janne Juntunen – mies Nightshift 2:n takana

– Toivon Indian Nightshift 2:lle sellaista kotia, että pyörä päätyy ajoon. Se on rakennettu sitä silmällä pitäen että se tulee käyttöpyöräksi, ei näyttelypyöräksi, sanoo pyörän rakentanut Janne Juntunen.

Mikään eilisen teeren poika ei Juntunen moottoripyörien rakentajana ole, sillä hänen luomuksiaan on ollut MP-messujen Petrol Circus -näyttelyssä mukana jo vuodesta 2016 ja ne ovat keränneet lukuisia palkintoja.

Käyttöpyöräteemaa Juntunen innostuu perustelemaan vuolaasti.

– Vaikka pyörän ulkonäkö on muuttunut radikaalisti, niin tekniikka on pyritty pitämään mahdollisimman pitkälle vakiona tai ainakin käytetty muutoksissa Indianin alkuperäisosia mahdollisuuksien mukaan.

Indian Nightshift 2

Molemmat mainitut asiat on tehty nimenomaan siksi, että silloin pyörän toimintavarmuus arkiajossa säilyy hyvänä.

Sähköt ovat täysin alkuperäiset lukuunottamatta uusia vilkkuja. Vanteet on Petrol Circus -näyttelyn promoottorin Japi Åströmin speksaamat ja ne on tilattu Kineolta. Tilaus tehtiin syyskuussa ja vanteet saapuivat viikkoa ennen MP20-näyttelyä.

Indian Nightshift 2

Takavanne on tehty Indianin omien mittojen mukaan ja siihen on lisätty Indianin Flat Track -mallin vetolevy. Etuvanne on alunperin tarkoitettu Ducatiin. Näin siksi, että etupäässä on Ducati 1098:n Öhlins-vaimentimet ja Ducatin mittojen mukaan tehdyt cnc-kolmiopalat.

Jarruiksi on valittu Brembon tuotteet. Etujarrulevy on 330-millinen ja siihen on yhdistetty 50-millinen radiaalisatula ja 15 millimetrin radiaalinen pääsylinteri.

– On siinä tuplasti jarrua alkuperäiseen verrattuna, sanoo Juntunen.

Miksi sitten kannattaisi ostaa hyväntekeväisyysarpa?

– Jos on kympillä mahdollisuus voittaa noin 35 000 euron arvoinen rakennettu ja uniikki mutta silti toimiva pyörä, niin eikö siinä ole jo syytä kylliksi, sanoo Janne Juntunen lopuksi.

Indian Nightshift 2

Hyväntekeväisyysarpa on mahdollista ostaa ennakkoon MP20-pääsylipun yhteydessä. Kymmenen euron arpalipukkeita myydään myös MP20-messuilla.

MP20-messut Helsingin Messukeskuksessa 31.1. – 2.2.2020

Lisätietoja tapahtuman virallisesta messuoppaasta ja tapahtuman nettisivuilta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu