28.1.2020

MP20: tässä ovat messujen urheilullisimmat uutuudet – Fireblade, R1 ja Panigale V4

September 2019 Jerez de la Frontera (Spain)

Markkinoiden suorituskykyisimmän moottoripyörän tittelistä käydään kovaa taistoa. Ducati, Honda ja Yamaha ovat kaikki hioneet kynsiään kaudelle 2020.

Tämän kauden suurimmasta yllätyksestä vastaa Honda, joka pani suunnittelupöydällään koko Fireblade-konseptin kokonaan uusiksi.

CBR1000RR-R Firebladen täysin uusi moottori ja selvästi pidempi akseliväli sekä MotoGP-kokemusten hyödyntäminen kuljettajaa avustavassa elektroniikassa osoittavat, että maailman suurin kaksipyöräisten valmistaja on päättänyt hyökätä tosissaan luokan huipulle.

Uuden Firebladen menestykseen uskotaan muuallakin kuin Hondan päämajassa. Viime kauden World Superbiken MM-hopealle Ducatilla hienosti ajanut Alvaro Bautista siirtyy täksi kaudeksi uuden Hondan puikkoihin, ja on luvannut taistella Superbiken MM-osakilpailuvoitoista heti ensimmäisestä kilpailusta lähtien.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Firebladen moottorissa sylinterin halkaisijaa on kasvatettu viidellä millillä 81 millimetriin, joka on täsmälleen sama lukema kuin merkin MotoGP-kilpureissa.

Peräti 29 hevosvoimalla kasvanut huipputeho on nyt 217 hevosvoimaa ja se saavutetaan vasta 14 500 kierroksella. Jotta suorituskyky pystyttäisiin ulosmittaamaan sataprosenttisesti, on akseliväliä jouduttu kasvattamaan 50 millimetrillä.

Kuljettajaa avustava elektroniikka on viimeistä huutoa lähtöavustimineen ja moottorijarrutuksen säätömahdollisuuksineen.

Hinta on samalla pompsahtanut selvästi ylöspäin, 31 890 euroon.

Ducati Panigale V4

Ducati ei ole levännyt laakereillaan, vaikka sen Panigale V4 ei vielä ikäloppu olekaan. Asiakkailta sekä kilpailukäytöstä saatu palaute on otettu tosissaan.

Vuodelle 2020 Panigale V4:n runkorakennetta on muokattu, jotta etupään tuntuma erityisesti suurilla kallistuskulmilla on saatu paremmaksi. Lisäksi aerodynamiikkaa on muutettu suojaamaan kuljettajaa paremmin ajoviimalta.

Moottorin teholukemaksi ilmoitetaan sama 214 hevosvoimaa kuin aikaisemmin.

Vallelungan radalla ajetuissa testeissä yli 100 MM-osakilpailun mies Michele Pirro kellotti uudelle mallille 0,4 sekuntia nopeamman kierrosajan kuin viime vuoden mallille. Testeissä mukana olleilla amatöörikuljettajilla ero vielä selvästi suurempi, 1,3 sekuntia per kierros.

Hinta 31 800 euroa.

Yamaha YZF-R1

Vaikka vuoden 2020 Yamaha YZF-R1 näyttää poikkeavan ulkoisesti vain vähän edeltäjästään, ovat tekniset erot suuria.

Osa muutoksista on tehty uusien Euro5-päästörajoitusten alittamiseksi, osa taas parantamaan kestävyyttä ja lisäämään huipputehoa.

Moottorin sylinterikansi ja venttiilikoneisto ovat täysin uusia. Voitelujärjestelmää on tehostettu ja tehohäviöiden luvataan pienentyneen yläkierroksilla viidellä prosentilla.

Vaikka huipputehoksi ilmoitetaan samat 200 hevosvoimaa kuin aikaisemmin, on dynomittauksissa saatu nyt ilmoitettua lukemaa suurempia arvoja, jopa 204 hevosvoimaa.

Vahvat huhut kertovat teholukeman kärsivän selvästi ”saastelaitteista”, ja että avarammilla ratakäyttöön tarkoitetuilla vaimentimilla teholukemat olisivat vielä lähes 20 hevosvoimaa korkeammat.

Hinta 26 019 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ja sokerina pohjalla vielä Aprillia

Eikä kannata unohtaa Aprilian viime kaudeksi uudistettua huippumalli RSV4 1100 Factorya, joka kirnuaa Hondan tavoin 217 hevosvoiman huipputehon.

Hinta 32 900 euroa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat

Luetuimmat