29.1.2020

MP20: erikokoisiin seikkailuihin – F900XR, Tiger 900, Africa Twin 1100 ja 390 Adventure

Honda CRF1000 Africa Twin

MP20-messujen seikkailupyörätarjonta kattaa kaikki kokoluokat sekäkoko skaalan ”katumaastureista” aavikkoseikkailijoihin.

Seikkailupyörien suosion kasvu näkyy markkinoilla. Valmistajat panostavat luokkaan yhä enemmän, jolloin tarjonta laajenee ja mallit uudistuvat tiheään tahtiin.

MP20-messujen tämän vuoden kovimmat seikkailupyöräuutuudet edustavat pääasiassa keskikokoisia malleja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM 390 Adventure

Ilahduttavana poikkeuksena valtavirrasta MP20-messuilla esitellään suomalaisille yksi markkinoiden edullisimmista seikkailupyöristä, KTM 390 Adventure. Sen 7 988 euron hinta on vain 800 euroa korkeampi kuin nakumalli 390 Duken.

Pikku-Adventure tarjoaa miehekkään 855 millin istuinkorkeuden ja WP:n jousituksen 170/177 millin joustomatkoilla. Kuivapainoa on vain 158 kiloa ja polttoainetankin tilavuus 14 litraa.

Yksisylinterinen moottori tuottaa 32 kilowatin (43,5 hv) huipputehon ja 35 newtonmetrin väännön.

BMW F900XR

BMW täydentää seikkailupyörämallistoaan F850GS:n ja S1000XR:n väliin sijoittuvalla uudella F900XR:llä.

Kaksisylinterinen rivimoottori on peräisin F850 GS:stä, mutta se on kasvatettu 900-kuutioiseksi ja huipputeho on noussut 105 hevosvoimaan. Muuten uutuus muistuttaa tyyliltään nelisylinteristäja urheilullista S1000XR-mallia.

170 millimetrin joustomatkoista huolimatta istuinkorkeus on maltilliset 825 millimetriä. Polttoainesäiliön pieni 15,5 litran koko on perusteltu, sillä kulutukseksi ilmoitetaan alhainen 4,2 litraa sadalle kilometrille.

Hinta 16 000 euroa.

Triumph Tiger 900

Triumphin 10 vuoden ikään ehtinyt Tiger 800 -mallisto uudistuu ja mallimerkintä muuttuu moottorin kasvaessa muotoon Tiger 900.

Malliversioita on kaksi, joista GT on suunnattu enemmän kestopäällysteelle ja Rally soralle ja poluille. Molemmista on vielä erikseen saatavilla kaksi erilaista varustevaihtoehtoa.

Iskutilavuuden kasvun ohella 900-kuutioisessa rivikolmosessa uutta on sytytysjärjestys, joka nyt on 1-3-2. Muutoksella on saatu aikaan paitsi uusi äänimaailma, myös kymmenisen prosenttia lisää sekä tehoa että vääntöä tärkeälle keskikierrosalueelle.

Näin siitä huolimatta, että huipputeho on ennallaan 95 hevosvoimassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CRF1100L Africa Twin

Honda Africa Twinin moottori kasvaa 1100-kuutioiseksi, jolloin myös teho ja vääntölukemat  nousevat lukemiin 101 hevosvoimaa ja 105 newtonmetriä. Samaan aikaan painosta on puristettu viisi kiloa pois.

Elektroniikan osuus kasvaa, kun Africa Twin saa odotetun vakionopeussäätimen lisäksi myös sutimiseneston, keulimiseneston ja kaarre-ABS-jarrut. Mittaristo on isokokoinen TFT-kosketusnäyttö. Ergonomiaa on parannettu uudelleen muotoilluilla katteilla ja tuulilasilla sekä selvästi kapeammalla satulalla.

Perusmallin lisäksi tarjolla on DCT-kaksoiskytkinmalli sekä matkailukäyttöön varusteltu ja isommalla tankilla varustettu Adventure Sports -malli.

Hinta alk. 20 780 €.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat

Luetuimmat