31.1.2020

Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä

Bomb Hoss

V8-moottori ja leveimmät markkinoilta saatavat renkaat kertovat jo Bomb Hossin rakentelun periaatteista.

Bomb Hossin tarina alkoi unelmasta. Janne Uskalin päässä alkoi jo 15 vuotta sitten pyöriä ajatus äärimmäisestä streetfighter-tyylisestä pyörästä. Sen tulisi ollla yksinkertaisesti sellainen, että mitään sen ominaisuutta ei tarvitsisi liioitella essonbaarin nurkkapöydässä. Kuulijoilla tulisi purkat pysähtyä suussa ja pipot pyörähtää päässä pelkästä hämmästyksestä nähdessään pyörän.

Rakentelun lähtökohdaksi valittava pyörä ei silti ollut itsestäänselvyys.

Bomb Hoss

– Boss Hossin ulkonäkö ei ole koskaan säväyttänyt tai edes hirveästi miellyttänyt, mutta moottorikombinaatio on niin herkullinen, että siihen valinta kuitenkin lopulta päätyi, sanoo Uskali.

Moottorina on 5,7-litrainen V8, tutummin 350-kuutiotuumainen Corveten moottori. Bomb Hoss perustuu tähän moottoriin ja Boss Hossin runkokehtoon, mutta kaikki muu on tehty itse.

Bomb Hoss

Suunnittelusta vastaavat Uskali itse sekä designistä päävastuussa oleva Sami Helin. Maski, peräkatteet, tankkidummy ja käytännössä kaikki näkyvät osat on suunniteltu ja tehty itse, eikä niitä kopioitu tai matkittu muilta. Se on helpoin tapa varmistaa, että toista samanlaista ei tule liikenteessä vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanteilla puolentoista vuoden toimitusaika

Vanteet ja takasvingi on suunniteltu vartavasten tähän pyörään Englannissa. Tosin Uskali joukkoineen oli jo vähällä luovuttaa niiden suhteen, sillä toimitus kesti lopulta puolitoista vuotta.

Bomb Hoss

Eturengas on 240 millimetriä leveä, siis yhtä leveä kuin markkinoiden suurimman tuotantomoottoripyörä Triumph Rocketin takarengas!

Takarengas puolestaan on 360-millinen. Leveys on valittu siitä yksinkertaisesta syystä, että sen leveämpää moottoripyörän rengasta ei markkinoilla ole tarjolla.

Etupään T-kappaleet ovat suomalaisat käsityötä, Ape´s Metalin tekemät.

Yllättävän hyvä myös maantiellä

Ehkä vähän yllättäen moottori on (vielä) täysin vakio.

– Siinä on 350 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä. Pitoa ei nytkään ole yhtään, joten lisätehoa ei ole katsottu tarpeeksi. Ja sitähän saa tarvittaessa helposti, virityspalikoita ja turbosarjoja näihin löytyy kaikkien tarvikeliikkeiden hyllyiltä.

Pyörä suunniteltiin alunperin kaupunkipyöritykseen ja -pommitukseen, mutta lopputulos osoittautui yllättävän hyväksi ajettavaksi myös maantiellä.

– Evo2 saa varmasti isomman tankin ja pidemmän välityksen, muuten en tekisi mitään toisin, sanoo Uskali tervettä ylpeyttä äänessään.

Bomb Hoss

Bomb Hossiin liittyen taitaa löytyä myös ensimmäinen asia, jota stunttikuski Uskali ei ole uskaltanut tehdä.

– Ai paljonko tähän on palanut rahaa? No sitä en kyllä ole uskaltanut missään vaiheessa laskea.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat