Ajoneuvot Moottoripyöränäyttely Moottoripyörät MP20 31.1.2020
Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä
V8-moottori ja leveimmät markkinoilta saatavat renkaat kertovat jo Bomb Hossin rakentelun periaatteista.
Bomb Hossin tarina alkoi unelmasta. Janne Uskalin päässä alkoi jo 15 vuotta sitten pyöriä ajatus äärimmäisestä streetfighter-tyylisestä pyörästä. Sen tulisi ollla yksinkertaisesti sellainen, että mitään sen ominaisuutta ei tarvitsisi liioitella essonbaarin nurkkapöydässä. Kuulijoilla tulisi purkat pysähtyä suussa ja pipot pyörähtää päässä pelkästä hämmästyksestä nähdessään pyörän.
Rakentelun lähtökohdaksi valittava pyörä ei silti ollut itsestäänselvyys.
– Boss Hossin ulkonäkö ei ole koskaan säväyttänyt tai edes hirveästi miellyttänyt, mutta moottorikombinaatio on niin herkullinen, että siihen valinta kuitenkin lopulta päätyi, sanoo Uskali.
Moottorina on 5,7-litrainen V8, tutummin 350-kuutiotuumainen Corveten moottori. Bomb Hoss perustuu tähän moottoriin ja Boss Hossin runkokehtoon, mutta kaikki muu on tehty itse.
Suunnittelusta vastaavat Uskali itse sekä designistä päävastuussa oleva Sami Helin. Maski, peräkatteet, tankkidummy ja käytännössä kaikki näkyvät osat on suunniteltu ja tehty itse, eikä niitä kopioitu tai matkittu muilta. Se on helpoin tapa varmistaa, että toista samanlaista ei tule liikenteessä vastaan.
Vanteilla puolentoista vuoden toimitusaika
Vanteet ja takasvingi on suunniteltu vartavasten tähän pyörään Englannissa. Tosin Uskali joukkoineen oli jo vähällä luovuttaa niiden suhteen, sillä toimitus kesti lopulta puolitoista vuotta.
Eturengas on 240 millimetriä leveä, siis yhtä leveä kuin markkinoiden suurimman tuotantomoottoripyörä Triumph Rocketin takarengas!
Takarengas puolestaan on 360-millinen. Leveys on valittu siitä yksinkertaisesta syystä, että sen leveämpää moottoripyörän rengasta ei markkinoilla ole tarjolla.
Etupään T-kappaleet ovat suomalaisat käsityötä, Ape´s Metalin tekemät.
Yllättävän hyvä myös maantiellä
Ehkä vähän yllättäen moottori on (vielä) täysin vakio.
– Siinä on 350 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä. Pitoa ei nytkään ole yhtään, joten lisätehoa ei ole katsottu tarpeeksi. Ja sitähän saa tarvittaessa helposti, virityspalikoita ja turbosarjoja näihin löytyy kaikkien tarvikeliikkeiden hyllyiltä.
Pyörä suunniteltiin alunperin kaupunkipyöritykseen ja -pommitukseen, mutta lopputulos osoittautui yllättävän hyväksi ajettavaksi myös maantiellä.
– Evo2 saa varmasti isomman tankin ja pidemmän välityksen, muuten en tekisi mitään toisin, sanoo Uskali tervettä ylpeyttä äänessään.
Bomb Hossiin liittyen taitaa löytyä myös ensimmäinen asia, jota stunttikuski Uskali ei ole uskaltanut tehdä.
– Ai paljonko tähän on palanut rahaa? No sitä en kyllä ole uskaltanut missään vaiheessa laskea.
Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Antti Hentinen
Lue myös:
MP 20 jälkipyykki on pesty – jatkoa seuraa!
MP20 toivelista – nämä moottoripyörät ovat koeajettavissa messuilla
MP20: tässä ovat messujen urheilullisimmat uutuudet – Fireblade, R1 ja Panigale V4
MP20: erikokoisiin seikkailuihin – F900XR, Tiger 900, Africa Twin 1100 ja 390 Adventure
MP20: tällä joukolla nakuilemaan
MP20: Harley-Davidson LiveWire ja Zero SR/F Premium – sähköinen kaksintaistelu
MP20: Yamaha MT-125 ja Triumph Rocket 3 GT – Daavid ja Goljat
Hyviä uutisia moottoripyöräalalta – piinavuosien jälkeen myynti vetää
MP20: näyttävä Indian Nightshift 2 – kympin arvalla 35 000 euron näyttelypyörän omistajaksi
Kun 50 000 euroa ei riitä – tämä Honda on messujen kallein moottoripyörä
Näe, koe ja nauti MP 20 – vahvasti viritetyt vinkit moottoripyörämessuille
Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä
Nouseeko moottoripyöräkuume? – tässä asiantuntijan vinkit onnistuneille moottoripyöräkaupoille
MP20: Petrol Circus Custom Bike Show -maistiaiset
TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki
Verge TS – viimeisimmät uutiset suomalaisen sähkömoottoripyörän markkinoilletulosta
Näin repeää aito riemu – onnea uusi Miss MP20 Jenna Lehtimäki!