1.2.2020

MP20: Petrol Circus Custom Bike Show -maistiaiset

MP20_PetrolCircus_

MP20-messujen rakenneltujen pyörien näyttely pitää sisällään tänä vuonnakin todellisia helmiä. Tässä muutama näyttelyn promoottori Japi Åströmin tärppi mielenkiintoisista näyttelypyöristä.

Petrol Circus Custom Bike Show on jo perinteinen rakenneltujen moottoripyörien näyttely, joka kerää yhteen noin sata Suomen komeinta rakenneltua pyörää. Pyörät on jaettu neljään luokkaan: Custom, Street, Classic ja Open.

Luokittain kolme parasta pyörää palkitaan, mutta heti näyttelyn avautuessa kävimme kysymässä tapahtuman promoottori Japi Åströmiltä muutamaa esimerkkiä, mihin kävijöiden kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota.

MP20_PetrolCircus_

– No hetkinen, kävellään näyttelyn ympäri ja valitaan vaikka neljä hyvin erilaista pyörää, miettii Åström.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3-kertaisesti ahdettu ”varikkomopo”

– Tässä on ensimmäisenä 23-vuotiaan kaverin alunperin minicrossista - siis sellaisesta varikkomoposta - rakentama pyörä.

Rakentaja ei ollut tyytyväinen pyörän ”stuukkiin”, joten hän päätti rakentaa siihen itse kokonaan uuden rungon. 125-kuutioinen nelitahtinen ”kiinanmoottori” on saanut kylkeensä kahden kaasuttimen lisäksi turboahtimen, mekaanisen ahtimen sekä ilokaasujärjestelmän.

– Paitsi tekninen erikoisuus, myös toteutus on viimeisen päälle hieno, sanoo Åström.

Omavalmisteita sarjatuotantona

Proboostin Jarmo Kelahaara oli yksi ensimmäisiä suomalaisia, joka haki luvat omavalmisteisen moottoripyörän valmistamiseksi heti, kun lainsäädäntö muuttui ja mahdollisti sellaisen. Tuloksena syntyi BMW 540 -automoottorin ympärille rakennettu Proboost M1.

MP20_PetrolCircus_

Nyt pyöriä on tehty eri variaatioilla lisää asiakkaille. Proboostin tuotannossa kiteytyy omavalmistemoottoripyörän syvin olemus, yksittäiskappaleiden rakentamisen lisäksi se mahdollistaa myös piensarjojen tuotannon ja niiden muokkaamisen asiakkaan toiveiden mukaisiksi.

– Tässä yksilössä on esimerkiksi neljä turboa, tämä on vähän kevyempi ja kuitenkin täysin tieliikennekelpoinen ja rekisteröity laite.

Pakoputkipornoa parhaimmillaan

Seuraavana Japi Åströmin pysäyttää pyörä, jossa alkuperäistä ei juurikaan ole jäljellä.

– Tässä on täysin alkuperäisestä poikkeavat katteet, perää on levitetty ja käytännössä kaikki on muokattu omaan silmään sopivaksi.

Teräsputkirunkoa on lainsäädännön puitteissa luvallista muokata, mikä antaa mukavasti siimaa muutosten tekemiselle.

– Tällaisen pakoputkiston kun vääntää käsityönä, niin on se vaan on yksinkertaisesti hieno.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runko ja vanteetkin omaa tuotantoa

Neljäntenä pyöränä Åström haluaa nostaa esille ahkeran pyöränrakentajan Janne Anttilan uusimman luomuksen. Anttilan tallissa syntyy vuodessa jopa kolmesta neljään uutta pyörää, ja kaikki aivan uskomattoman hienoja taideteoksia.

MP20_PetrolCircus_

– Tämä on puhdaslinjainen perinteinen chopper, jossa on paljon yksityiskohtia. Moottorina on poikkeuksellisesti Royalin yksisylinterinen pata. Se on suunnilleen tehtaan tuotantolinjan jäljiltä, mutta kaikki muu onkin käytännössä tehty itse.

Anttilan omaa käsialaa ovat niin runko kuin vanteetkin. Jarruratkaisu on erikoinen ja muutenkin pyörän ympärillä voi viettää pitkään aikaa, ja koko ajan löytää uusia yksityiskohtia.

Nämä ja noin sata muuta rakenneltua pyörää ovat esillä MP20-messujen Petrol Circus -näyttelyssä. Pyöriin kannattaa tutustua rauhassa ja tutkia yksityiskohtia tarkkaan. Pyörien rakentelun taso on Suomessa uskomattoman kova.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat