2.2.2020 Ajoneuvot TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavassa kestotestissä BMW F 850 GS Adventuren tie vei rapaiselta suolta aina MP 20 -messuosaston paraatipaikalle saakka. BMW F 850 GS Adventure oli Tekniikan Maailma -lehden messuosaston vetonaula MP 20 -messuilla, eikä ihme. Tuoreimmassa numerossa 03/2020 julkaistu käyttötesti on seikkailupyörästä kiinnostuneelle takuuvarmaa luettavaa. Artikkelin voi ostaa myös digitaalisessa muodossa lehden verkkosivujen kautta. MP 20 -messuosastolla osin purettuun moottoripyörään oli mahdollista tutustua selailun sijaan lähietäisyydeltä. Hyvällä tuurilla paikalla oli myös testiryhmän jäseniä kertomassa käytännön kokemuksia 40 000 testikilometrin varrelta. Muun muassa käyttötestiporukkaa luotsannut ja artikkelista päävastuun kantanut Tero Kiira kertoi kokemuksia messuväelle ajokauden 2019 vieneestä ajorupeamasta ja keskikokoisesta matkaendurosta. Kuluttaviin muun muassa Venäjän pikkuteillä tahkottuihin ajokilometreihin nähden pyörä on silmämääräisesti mainiossa kunnossa. Muutama uskottavuutta lisäävä naarmu toki löytyy. – Koko moottoripyörä pinnoitettiin kauttaaltaan ennen testiä, sillä tiesimme testin olevan rankka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Risuja ja ruusuja Täysin ilman huolia ja murheita ei testistä selvitty. Kulutusosien lisäksi vaihdettiin ja säädettiin hieman muutakin. – Loppukunto on kuitenkin hyvä. Tuoreeltaan sapiskaa saivat pyörän valot. Mittaustulokset olivat varsin vaatimattomat. Suurin yksittäinen murhe oli mitä ilmeisimmin tärinän aiheuttamasta rasituksesta murtunut jäähdytin. Vuoto havaittiin kaukana kotoa ja matkasuunnitelmiin tuli muutos. Kotimatka taitettiin osin omatoimistesti vuotoa tarkkaillen ja osin liikkuvuuspalvelun järjestämän hinausauton kyydissä. Myös iskunvaimennusta säädettiin normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi. Kiitosta pyörä sai heti kättelyssä muun muassa ajoasennosta ja hyvän näkyvyyden tarjoavasta istumakorkeudesta. Ajotilojen väliset erot osoittautuivat suuriksi, eli tarvittaessa lauhkeasta kulkijasta saa houkuteltua esiin myös menohaluja. Messuosaston seinälle kootut esimerkkipalat testin aikana ajetuista renkaista ovat kiinnostavaa katseltavaa ja auttavat yhdellä vilkaisulla hahmottamaan kilometrien kuluttamien renkaiden määrää ja eroja renkaiden välillä. Seikkailupyörän rengasvalintaa pähkäilevällä edessä on aina päätös kulutuskestävyyden ja esimerkiksi sorapidon maksimoimisen välillä. Kaikkea hyvää kun ei samaan renkaaseen saa. Eikä ilman rengasrikkoja ei tästäkään testistä selvitty. Siitä on kiittäminen esimerkiksi venäläistä piikkilankaa. Karjalasta Romaniaan Käyttötestiä varten kerättävät monipuoliset haasteet ja ajokilometrien määrä edellyttävät käytännössä matkailua kotiseutua kauempanakin. Tällä kertaa BMW pääsi esittelemään kykyjään muun muassa Viennan Karjalaan, saksalaisille moottoriteille sekä Italiaan ja Romaniaan. Kaikkiaan testin aikana kirjattiin visiitti 16 eri maahan. Kuljettajia ohjaimissa vieraili peräti 25. Reissun aikana kehuja kertyi muun muassa ajotuntumasta soralla, vaikka myyntiesitteestä selailtavien mittojen ja pyörän koon perusteella voisi äkkiseltään kuvitella toisinkin. Kulutuskin pysyi säyseissä luvuissa kokonaiskilometrejä tarkasteltaessa, vaikka korkeamman istuimen vaikutus kulutukseen testaajat yllättikin. Korkeampi istuin on lisävaruste. Testin lopuksi osiin purettu moottoripyörä sai testiryhmältä synninpäästön. Havaintoja kertyi, mutta normaalista poikkeavia kulumia tai muutoksia aiemmin ilmenneiden lisäksi ei. Yhdelle ajokaudelle ajetut kilometrit ovat siinä määrin poikkeuksellinen rääkki, että mallia riivaavat ongelmat nousevat mitä todennäköisimmin esiin, jos niitä on ollakseen. Testin loppukunnon summaava taulukko on BMW:n kannalta mukavaa luettavaa. Kiitosta kertyy siinä määrin, että ylioppilaskirjoituksissa sillä rivillä heltiäisi helppo kesä ja jatko-opintopaikka heittämällä. Kauneusvirheen tekee vain yksi ruksi sarakkeiden syvemmässä päässä. Testin alussa moitteita saaneet valot eivät kohentuneet kilometrien myötä. Kymmenen sivua kattava käyttötesti on luettavissa Tekniikan Maailman numerossa 3/2020. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue myös: MP 20 jälkipyykki on pesty – jatkoa seuraa! MP20 toivelista – nämä moottoripyörät ovat koeajettavissa messuilla MP20: tässä ovat messujen urheilullisimmat uutuudet – Fireblade, R1 ja Panigale V4 MP20: erikokoisiin seikkailuihin – F900XR, Tiger 900, Africa Twin 1100 ja 390 Adventure MP20: tällä joukolla nakuilemaan MP20: Harley-Davidson LiveWire ja Zero SR/F Premium – sähköinen kaksintaistelu MP20: Yamaha MT-125 ja Triumph Rocket 3 GT – Daavid ja Goljat Hyviä uutisia moottoripyöräalalta – piinavuosien jälkeen myynti vetää MP20: näyttävä Indian Nightshift 2 – kympin arvalla 35 000 euron näyttelypyörän omistajaksi Kun 50 000 euroa ei riitä – tämä Honda on messujen kallein moottoripyörä Näe, koe ja nauti MP 20 – vahvasti viritetyt vinkit moottoripyörämessuille Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä Nouseeko moottoripyöräkuume? – tässä asiantuntijan vinkit onnistuneille moottoripyöräkaupoille MP20: Petrol Circus Custom Bike Show -maistiaiset TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Verge TS – viimeisimmät uutiset suomalaisen sähkömoottoripyörän markkinoilletulosta Näin repeää aito riemu – onnea uusi Miss MP20 Jenna Lehtimäki! Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?