2.2.2020 Ajoneuvot TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavassa kestotestissä BMW F 850 GS Adventuren tie vei rapaiselta suolta aina MP 20 -messuosaston paraatipaikalle saakka. BMW F 850 GS Adventure oli Tekniikan Maailma -lehden messuosaston vetonaula MP 20 -messuilla, eikä ihme. Tuoreimmassa numerossa 03/2020 julkaistu käyttötesti on seikkailupyörästä kiinnostuneelle takuuvarmaa luettavaa. Artikkelin voi ostaa myös digitaalisessa muodossa lehden verkkosivujen kautta.MP 20 -messuosastolla osin purettuun moottoripyörään oli mahdollista tutustua selailun sijaan lähietäisyydeltä. Hyvällä tuurilla paikalla oli myös testiryhmän jäseniä kertomassa käytännön kokemuksia 40 000 testikilometrin varrelta.Muun muassa käyttötestiporukkaa luotsannut ja artikkelista päävastuun kantanut Tero Kiira kertoi kokemuksia messuväelle ajokauden 2019 vieneestä ajorupeamasta ja keskikokoisesta matkaendurosta.Kuluttaviin muun muassa Venäjän pikkuteillä tahkottuihin ajokilometreihin nähden pyörä on silmämääräisesti mainiossa kunnossa. Muutama uskottavuutta lisäävä naarmu toki löytyy.– Koko moottoripyörä pinnoitettiin kauttaaltaan ennen testiä, sillä tiesimme testin olevan rankka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRisuja ja ruusujaTäysin ilman huolia ja murheita ei testistä selvitty. Kulutusosien lisäksi vaihdettiin ja säädettiin hieman muutakin.– Loppukunto on kuitenkin hyvä.Tuoreeltaan sapiskaa saivat pyörän valot. Mittaustulokset olivat varsin vaatimattomat.Suurin yksittäinen murhe oli mitä ilmeisimmin tärinän aiheuttamasta rasituksesta murtunut jäähdytin. Vuoto havaittiin kaukana kotoa ja matkasuunnitelmiin tuli muutos. Kotimatka taitettiin osin omatoimistesti vuotoa tarkkaillen ja osin liikkuvuuspalvelun järjestämän hinausauton kyydissä. Myös iskunvaimennusta säädettiin normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi.Kiitosta pyörä sai heti kättelyssä muun muassa ajoasennosta ja hyvän näkyvyyden tarjoavasta istumakorkeudesta. Ajotilojen väliset erot osoittautuivat suuriksi, eli tarvittaessa lauhkeasta kulkijasta saa houkuteltua esiin myös menohaluja.Messuosaston seinälle kootut esimerkkipalat testin aikana ajetuista renkaista ovat kiinnostavaa katseltavaa ja auttavat yhdellä vilkaisulla hahmottamaan kilometrien kuluttamien renkaiden määrää ja eroja renkaiden välillä.Seikkailupyörän rengasvalintaa pähkäilevällä edessä on aina päätös kulutuskestävyyden ja esimerkiksi sorapidon maksimoimisen välillä. Kaikkea hyvää kun ei samaan renkaaseen saa. Eikä ilman rengasrikkoja ei tästäkään testistä selvitty. Siitä on kiittäminen esimerkiksi venäläistä piikkilankaa.Karjalasta RomaniaanKäyttötestiä varten kerättävät monipuoliset haasteet ja ajokilometrien määrä edellyttävät käytännössä matkailua kotiseutua kauempanakin. Tällä kertaa BMW pääsi esittelemään kykyjään muun muassa Viennan Karjalaan, saksalaisille moottoriteille sekä Italiaan ja Romaniaan.Kaikkiaan testin aikana kirjattiin visiitti 16 eri maahan. Kuljettajia ohjaimissa vieraili peräti 25.Reissun aikana kehuja kertyi muun muassa ajotuntumasta soralla, vaikka myyntiesitteestä selailtavien mittojen ja pyörän koon perusteella voisi äkkiseltään kuvitella toisinkin. Kulutuskin pysyi säyseissä luvuissa kokonaiskilometrejä tarkasteltaessa, vaikka korkeamman istuimen vaikutus kulutukseen testaajat yllättikin. Korkeampi istuin on lisävaruste.Testin lopuksi osiin purettu moottoripyörä sai testiryhmältä synninpäästön. Havaintoja kertyi, mutta normaalista poikkeavia kulumia tai muutoksia aiemmin ilmenneiden lisäksi ei.Yhdelle ajokaudelle ajetut kilometrit ovat siinä määrin poikkeuksellinen rääkki, että mallia riivaavat ongelmat nousevat mitä todennäköisimmin esiin, jos niitä on ollakseen.Testin loppukunnon summaava taulukko on BMW:n kannalta mukavaa luettavaa. Kiitosta kertyy siinä määrin, että ylioppilaskirjoituksissa sillä rivillä heltiäisi helppo kesä ja jatko-opintopaikka heittämällä.Kauneusvirheen tekee vain yksi ruksi sarakkeiden syvemmässä päässä. Testin alussa moitteita saaneet valot eivät kohentuneet kilometrien myötä.Kymmenen sivua kattava käyttötesti on luettavissa Tekniikan Maailman numerossa 3/2020.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue myös: MP 20 jälkipyykki on pesty – jatkoa seuraa! MP20 toivelista – nämä moottoripyörät ovat koeajettavissa messuilla MP20: tässä ovat messujen urheilullisimmat uutuudet – Fireblade, R1 ja Panigale V4 MP20: erikokoisiin seikkailuihin – F900XR, Tiger 900, Africa Twin 1100 ja 390 Adventure MP20: tällä joukolla nakuilemaan MP20: Harley-Davidson LiveWire ja Zero SR/F Premium – sähköinen kaksintaistelu MP20: Yamaha MT-125 ja Triumph Rocket 3 GT – Daavid ja Goljat Hyviä uutisia moottoripyöräalalta – piinavuosien jälkeen myynti vetää MP20: näyttävä Indian Nightshift 2 – kympin arvalla 35 000 euron näyttelypyörän omistajaksi Kun 50 000 euroa ei riitä – tämä Honda on messujen kallein moottoripyörä Näe, koe ja nauti MP 20 – vahvasti viritetyt vinkit moottoripyörämessuille Suuri ja mahtava Bomb Hoss – toteutunut unelma äärimmäisestä streetfighteristä Nouseeko moottoripyöräkuume? – tässä asiantuntijan vinkit onnistuneille moottoripyöräkaupoille MP20: Petrol Circus Custom Bike Show -maistiaiset TM:n kestotestipyörä BMW F 850 GS Adventure – takana 40 000 kilometrin rääkki Verge TS – viimeisimmät uutiset suomalaisen sähkömoottoripyörän markkinoilletulosta Näin repeää aito riemu – onnea uusi Miss MP20 Jenna Lehtimäki! Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti