27.3.2023

Jätetään kuusioviselle Minille jäähyväiset – Mini Clubman Final Edition

Konfiguraationa ainutlaatuinen Clubman tekee tilaa tuleville crossovereille. Final Editionia valmistetaan symboliset 1 969 kappaletta.

Moottori uutisoi vasta hiljattain ennakkotiedoista liittyen pian lanseerattavaan uuteen Mini Countrymaniin, ja muutenkin Minin tulevaan mallistoon. Trendejä on tässä tapauksessa tutkittu tarkasti, sillä luvassa on sähköä ja crossovereita.

Yhtälöön ei siis jatkossa enää mahdukaan yksi klassinen Minin olomuoto. Nykyisen Clubmanin juuret voidaan ulottaa jo 60-luvulle, ja alkuperäiseen shooting brake -henkiseen Morris Mini Travelleriin, kuten myös Mini Vaniin.

Jotkut saattavat muistaa Mini Vanin brittiläisen draamasarjan Sydämen asialla sympaattisena poliisiautona.

Joissakin Morris Mini Travellereissa erikoista olivat suuremman Morris Minor Travellerin kaltaiset takaosan puulistat. Vaikka ne eivät kantavia rakenteita olleetkaan, nyttemmin farmari-Mineissä on pysyttäydytty metallissa ja muoviosissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omalaatuinen pikkuauto

Ensimmäinen BMW-ajan Mini Clubman lanseerattiin vuonna 2007, perustuen voimakkaasti tavalliseen kaksioviseen Miniin. Clubman Mk1:ssä oli peräti kaksi etenkin luokassaan hyvin omaperäistä oviratkaisua. Etuovien takaa löytyivät lyhyet kaappariovet, aivan kuten myöhemmin BMW i3:ssa.

Tavaratilaan puolestaan pääsi pariovien kautta, aivan kuten esikuvassakin, eli kyseessä oli harvinainen kuusiovinen pikkuauto, koripituudeltaan alle nelimetrinen. Oviratkaisu innoitti myös tehdaspakettiautoversioon, joka sai vastaavasti nimekseen Mini Clubvan.

Mini Clubvan

Toisen polven Clubmanin aika koitti vuonna 2015, ja se onkin ollut tuotannossa siitä lähtien. Se perustuu BMW:n kompaktimallien UKL2 -perusrakenteelle eli ei ole suoraa jatketta pikku-Minille, vaan on esimerkiksi Countrymanin ja BMW 1-sarjan sukulainen.

John Cooper Works Clubman ennen faceliftiä.

Clubman Mk2:ssa kaapparioviratkaisusta luovuttiin, ja auto nousi kompaktien farmarien kokoluokkaan. Clubmanin ehdoton tavaramerkki, pariovet, kuitenkin edelleen säilytettiin eli auto jatkoi harvinaisena kuusiovisena. Takaluukut avaavat pääsyn maksimissaan jopa 1 250-litraiseen tavaratilaan.

Final Edition

Mini Clubman Final Edition on hyvin klassisella reseptillä toteutettu final edition. Autossa on erikoisvärejä sekä uniikkeja yksityiskohtia, mukaan lukien numerolaatat.

Tällä kertaa numeroidaan 1:stä 1 969:ään. Valmistusmäärä juontuu alkuperäisestä Mini Clubmanista, joka oli British Leylandin Minin tasokkaampi malliversio, ja lanseerattiin vuonna 1969. Myös siitä oli saatavilla farmariversio Clubman Estate.

Clubmanissa Union Jack -takavalot kuvaavat todellakin myös valmistusmaata, kyseessähän on Oxfordin tehtaan tuote. Jatkossa Mini on tulee kuitenkin olemaan juuristaan huolimatta alati saksalaisempi merkki.

Final Editionissa varusteet lainataan Exclusive -tasosta, johon erikoismalli perustuu. Varsinaiseksi pohjaksi voi valita Cooper- tai Cooper S Clubmanin, kuten myös diesel- tai nelivetomallin.

Final Editionin kuitenkin paljastavat jo kaukaa kuparinväriset yksityiskohdat eri puolilla autoa, kuten erikoisvanteet ja neliraitainen tarroitus. Korivärivaihtoehtoja on kolme.

Sisältäkin löytyy kuparinhehkua ja ruskeaa, yhdistettynä brittiläisen autoteollisuuden vihreään. Sisätiloista löytyvät myös kolikkomaiset "Final Edition" -merkit, muualla erikoismallista muistutetaan esimerkiksi kynnyslistoissa sekä kirjailtuna etuistuimien selkänojaan.

Viimeisten Clubmanien jälkeen seuraava läheltä liippaava malli tulee olemaan täyssähköinen crossover Mini Aceman, jota tosin joudutaan odottamaan aina vuoteen 2025 asti.

On pakko todeta, että pala omaperäistä ja rohkeaa Miniä lähtee kyllä Clubmanin mukana pois.

Lähde ja kuvat: BMW/Mini Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat