28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä saattaa olla Toyotan yllättävä hittituote – ainakin niillä alueilla, missä on perinteisesti arvostettu farmarimallista koria. Tällainen sen olisi pitänyt olla alusta alkaen. Näin ajattelee varmasti moni Toyota bZ4X Touringin nähtyään. Ja lisäksi se on ollut kuitenkin varsin yksinkertainen toteuttaa.Lisätään katumaasturin pituuteen 14 senttiä, ja se kaikki vielä auton peräosaan: voilà, meillä on farmarin tapainen auto. Perä on vielä melko pysty, mikä tuo plussaa sekä tavaratilan kokoon että käytettävyyteen.Visuaalisesti maastouskottavuutta haetaan vielä jyhkeämmillä puskureilla, kattotelineillä sekä korista erottuvilla pyöränkoteloilla. Nelivedonkin saa, jos haikailee hieman vaikeampikulkuisiin paikkoihiin pääsystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut peruspalikatTouringin ohjaamo on luonnollisesti yksi yhteen juuri ehostetun tavallisen bZ4X:n kanssa. Siinäkin olemme jo ehtineet istahtaa aikaisemmin.Takapenkillä ei ole myöskään tuntuvaa eroa perus-bZ4X:ään verrattuna. Takapenkilläisille on hyvin tilaa. Istuinten verhoilua on tarjolla kangaspintaisena eli normityylisenä tai keinonahalta tuntuvana materiaalina, joka näyttää helppohoitoiselta ennemmän maaseudulla kuin kaupungissa viihtyville. Jalka- ja pääntilaa on hyvin, mutta reisituki jää aikuisilla helposti hieman vajaaksi. Keskikonsolissa on kaksi USB-C-porttia.Takaistuimien selkänojat kaatuvat nurin kahdessa osassa (60:40), ja niiden takaa löytyy sitten koko auton juju.Kolmannes lisää konttitilaaFarmareilla on omat ystävänsä – ja syystä. Mukava 14 sentin lisä perään on kasvattanut bZ4X:n tavaratilaa peräti 33 prosentilla eli Touringin kontilla on kokoa 600 litraa. Kontin kokoero sisarten kesken on siis 148 litraa. Sillä – sekä kontin lisäpituudella – on jo vaikutusta auton käytettävyyteen. Tila on vielä suht selkeän muotoinen, pyöränkotelot verottavat vain jonkin verran tilan selkeydestä. Kuormansidontalenkit löytyvät, kuten myös runsaasti kassikoukkuja erilaisten irtotavaroiden sitomiseen.Välipohjan alta löytyy käytännöllinen potero latauskaapelille, ja onpa tila sen verran suuri, että sinne mahtuu jotain muutakin piiloon. Kovin syvä ei potero tosin ole.Takakontista löytyy myös 220V/1500 W virranulosotto, jos matka on hieman seikkailuhenkisempi eli pistokkeita ei ole enää joka paikassa aina tarvittaville älylaitteille. Seikkailuihin suuntaavat saattavat harkita myös ison kumimaton hankkimista tavaratilan pohjan suojaksi.Mökkikansaa ja vetomiehiä/naisia puolestaan ilahduttaa se, että Touringin perään saa kytkeä maksimissaan 1500 kilon painoisen kärryn. Vene tai isommat työkalut kulkevat mukana. Hirvimetsältäkin voi tuoda nyt riittävästi tuliaisia.Iso autoTouringin pituus on 4,83 metriä eli puhutaan mittavasta menopelistä. Perän ilme poikkeaa myös tavallisesta bZ4X:stä. Takavalot edustavat hieman konservatiivisempaa tyylisuuntaa, mikä istuu hyvin korotetun farmarin olemukseen.Mutta koska bZ4X on kuitenkin pohjimmiltaan katumaasturi, sen farmariversion voi mieltää eräänlaiseksi seikkailuhenkiseksi farmariksi – siis vähän samaan kategoriaan kuin mitä Audi Allroadit ja Volvon Cross Countryt edustavat. Näin tietenkin vain nelivetoisen version kohdalla. Etuvetoisen maastouskottavuus ei ole samalla tasolla – vaikka ei sitä ulkoisesti kukaan näekään. Tummat vanteet ovat näissä autoissa klisee mutta näyttävät hyvältä.Etuvetoisessa on tehoa 165 kW (224 hv), nelivedossa 280 kW (380 hv). Jälkimmäisen luvut tarkoittavat myös sitä, että Touring on bZ4X-perheen vikkelin jäsen ja yksi tehokkaimmista tarjolla olevista uusista Toyotoista tällä hetkellä. Satasen vauhtiin ennätetään noin viidessä sekunnissa – siis Toyotan katumaasturifarmarilla!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyybZ4X:ää isompi akkuTouringissa on 74,7 kWh akusto eli se on hieman suurempi kuin isompiakkuisessa tavallisessa bZ4X:ssä. Toimintamatkaa Touringille luvataan etuvetoisena kuitenkin ”vain” 560 kilometriä eli aavistus vähemmän kuin katumaasturissa. Kyllä, mekin hämmästelemme. Akuilla siis lienee eri valmistajat. Nelivetoisen Touringin kantama on oletettavasti hieman pienempi eli jossain hieman reilun 500 kilometrin nurkilla.Virtaa akku ottaa tuttuun Toyota-tyyliin vastaan maksimissaan 150 kW teholla. Akun esilämmitys jeesaa toki, että virtaa otetaan vastaan aina mahdollisimman tehokkaasti.Suomeen Touringeja on lupa odottaa ensi vuoden alkupuoliskolla, kun päivitetyt bZ4äksät saapuvat meille jo alkusyksystä. Touringin hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta, oletettavasti ne alkanevat noin 50 000 eurosta.Ja tietysti bZ4X Touring on myös sukua Subaru Trailseeker -mallille, joka tulee myyntiin USA:ssa ja Aasiassa ja jollain aikavälillä varmasti myös Euroopassa. Tavallinen bZ4x:hän kulkee Subaru-maailmassa nimellä Solterra. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen