28.5.2025

Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari

Kuva Vesa Eskola

Tässä saattaa olla Toyotan yllättävä hittituote – ainakin niillä alueilla, missä on perinteisesti arvostettu farmarimallista koria.

Tällainen sen olisi pitänyt olla alusta alkaen. Näin ajattelee varmasti moni Toyota bZ4X Touringin nähtyään. Ja lisäksi se on ollut kuitenkin varsin yksinkertainen toteuttaa.

Lisätään katumaasturin pituuteen 14 senttiä, ja se kaikki vielä auton peräosaan: voilà, meillä on farmarin tapainen auto. Perä on vielä melko pysty, mikä tuo plussaa sekä tavaratilan kokoon että käytettävyyteen.

Visuaalisesti maastouskottavuutta haetaan vielä jyhkeämmillä puskureilla, kattotelineillä sekä korista erottuvilla pyöränkoteloilla. Nelivedonkin saa, jos haikailee hieman vaikeampikulkuisiin paikkoihiin pääsystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutut peruspalikat

Touringin ohjaamo on luonnollisesti yksi yhteen juuri ehostetun tavallisen bZ4X:n kanssa. Siinäkin olemme jo ehtineet istahtaa aikaisemmin.

Takapenkillä ei ole myöskään tuntuvaa eroa perus-bZ4X:ään verrattuna. Takapenkilläisille on hyvin tilaa. Istuinten verhoilua on tarjolla kangaspintaisena eli normityylisenä tai keinonahalta tuntuvana materiaalina, joka näyttää helppohoitoiselta ennemmän maaseudulla kuin kaupungissa viihtyville. Jalka- ja pääntilaa on hyvin, mutta reisituki jää aikuisilla helposti hieman vajaaksi. Keskikonsolissa on kaksi USB-C-porttia.

Takaistuimien selkänojat kaatuvat nurin kahdessa osassa (60:40), ja niiden takaa löytyy sitten koko auton juju.

Kolmannes lisää konttitilaa

Farmareilla on omat ystävänsä – ja syystä. Mukava 14 sentin lisä perään on kasvattanut bZ4X:n tavaratilaa peräti 33 prosentilla eli Touringin kontilla on kokoa 600 litraa. Kontin kokoero sisarten kesken on siis 148 litraa. Sillä – sekä kontin lisäpituudella – on jo vaikutusta auton käytettävyyteen.  Tila on vielä suht selkeän muotoinen, pyöränkotelot verottavat vain jonkin verran tilan selkeydestä. Kuormansidontalenkit löytyvät, kuten myös runsaasti kassikoukkuja erilaisten irtotavaroiden sitomiseen.

Välipohjan alta löytyy käytännöllinen potero latauskaapelille, ja onpa tila sen verran suuri, että sinne mahtuu jotain muutakin piiloon. Kovin syvä ei potero tosin ole.

Takakontista löytyy myös 220V/1500 W virranulosotto, jos matka on hieman seikkailuhenkisempi eli pistokkeita ei ole enää joka paikassa aina tarvittaville älylaitteille. Seikkailuihin suuntaavat saattavat harkita myös ison kumimaton hankkimista tavaratilan pohjan suojaksi.

Mökkikansaa ja vetomiehiä/naisia puolestaan ilahduttaa se, että Touringin perään saa kytkeä maksimissaan 1500 kilon painoisen kärryn. Vene tai isommat työkalut kulkevat mukana. Hirvimetsältäkin voi tuoda nyt riittävästi tuliaisia.

Iso auto

Touringin pituus on 4,83 metriä eli puhutaan mittavasta menopelistä. Perän ilme poikkeaa myös tavallisesta bZ4X:stä. Takavalot edustavat hieman konservatiivisempaa tyylisuuntaa, mikä istuu hyvin korotetun farmarin olemukseen.

Mutta koska bZ4X on kuitenkin pohjimmiltaan katumaasturi, sen farmariversion voi mieltää eräänlaiseksi seikkailuhenkiseksi farmariksi – siis vähän samaan kategoriaan kuin mitä Audi Allroadit ja Volvon Cross Countryt edustavat. Näin tietenkin vain nelivetoisen version kohdalla. Etuvetoisen maastouskottavuus ei ole samalla tasolla – vaikka ei sitä ulkoisesti kukaan näekään. Tummat vanteet ovat näissä autoissa klisee mutta näyttävät hyvältä.

Etuvetoisessa on tehoa 165 kW (224 hv), nelivedossa 280 kW (380 hv). Jälkimmäisen luvut tarkoittavat myös sitä, että Touring on bZ4X-perheen vikkelin jäsen ja yksi tehokkaimmista tarjolla olevista uusista Toyotoista tällä hetkellä. Satasen vauhtiin ennätetään noin viidessä sekunnissa – siis Toyotan katumaasturifarmarilla!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

bZ4X:ää isompi akku

Touringissa on 74,7 kWh akusto eli se on hieman suurempi kuin isompiakkuisessa tavallisessa bZ4X:ssä. Toimintamatkaa Touringille luvataan etuvetoisena kuitenkin ”vain” 560 kilometriä eli aavistus vähemmän kuin katumaasturissa. Kyllä, mekin hämmästelemme. Akuilla siis lienee eri valmistajat. Nelivetoisen Touringin kantama on oletettavasti hieman pienempi eli jossain hieman reilun 500 kilometrin nurkilla.

Virtaa akku ottaa tuttuun Toyota-tyyliin vastaan maksimissaan 150 kW teholla. Akun esilämmitys jeesaa toki, että virtaa otetaan vastaan aina mahdollisimman tehokkaasti.

Suomeen Touringeja on lupa odottaa ensi vuoden alkupuoliskolla, kun päivitetyt bZ4äksät saapuvat meille jo alkusyksystä. Touringin hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta, oletettavasti ne alkanevat noin 50 000 eurosta.

Ja tietysti bZ4X Touring on myös sukua Subaru Trailseeker -mallille, joka tulee myyntiin USA:ssa ja Aasiassa ja jollain aikavälillä varmasti myös Euroopassa. Tavallinen bZ4x:hän kulkee Subaru-maailmassa nimellä Solterra.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat