7.11.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin EQ Poweria luvassa myös Suomeen – paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden brändin alle siirretyt plug-in-hybridit edustavat autovalmistaja Mercedes-Benzin mukaan yhtiön avainteknologiaa. Tarjolle luvataan paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Myös dieseliin yhdistettynä. Ladattavat plug-in-hybridit ovat Mercedes-Benzin mukaan yhtiön valttikortti tavoiteltaessa paikallisesti päästötöntä autoilua. Kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla etua saadaan polttomoottorin tarjoamasta pitkästä toimintamatkasta. Suomeen ensimmäiset C-sarjan EQ Power-autot luvataan vuoden 2019 toisella puoliskolla, joten toistaiseksi on vain maltettava odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridien luvataan olevan jatkossa tehotaloudellisempia. Tähän päästään yhdistämällä ajon aikana tapahtuva energian talteenotto ja polttomoottorien hiotut toimintaparametrit. Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien lanseerauksen kerrotaan olevan seuraava askel autovalmistajan malliston edelleensähköistymisessä. Suomalaisia, hybridi-malleista kiinnostuneita asiakkaitaan, Mercedes-Benz ilahduttaa tuomalla tulevan viikonlopun Auto 2018-tapahtumaan muun muassa farmariversion ladattavasta dieselhybridistä, eli Mercedes-Benz C 300 de:n, joka saa tällä kertaa kunnian edustaa suomalaisille automessuvieraille osaltaan valmistajansa tuoreinta osaamista. Moottori puolestaan arpoo onnekkaimmille lippupaketteja kyseiseen tapahtumaan. Osallistumaan ehtii vielä torstaina 8.11. kello 12:00 mennessä. Lukujen kertomaa Mercedes-Benz C 300 de -dieselhybridi tuodaan myyntiin sedan- ja farmarimallina. Polttonesteen yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 1,6-1,4 l/100 km, CO2-päästöt puolestaan 42-39 g/km ja energiankulutus 19,1-18,7 kWh/100 km. Nelisylinterinen uuden sukupolven dieselmoottori OM 654 välittää 143 kW:n (194 hv) tehonsa ja 400 Nm:n maksimivääntönsä eteenpäin 9-vaihteiselle 9G-Tronic-hybridivaihteistolle. Voimansiirron yhteydessä sijaitsee integroitu kompakti hybridivoimayksikkö, joka sisältää 90 kW:n tehoisen sähkömoottorin. Se tuottaa paikaltaan lähdettäessä peräti 440 Nm:n vääntömomentin. Moottoreiden yhteistehoksi kerrotaan 225 kW (306 hv). Yhteisvääntö on rajoitettu 700 Nm:iin, joka on käytettävissä jo kierrosluvulla 1 400 min. Apua energiansäästöön Kolmannen sukupolven hybriditeknologian energianhallinta on autovalmistajan mukaan viety uudelle tasolle. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että auton eco-avustin kerää ja hyödyntää ennakoivasti eri ajoavustinjärjestelmiltä kuten tutkatunnistimilta, kameroilta ja navigointijärjestelmältä saamiaan tietoja ja ohjaa päätelmiensä pohjalta ratissa autoa käskyttävää kuljettajaa toimimaan energiaa ja ympäristöä säästäen. Voimansiirron hallinta laskee, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta ja hyödyntää liike-energiaa akun lataamiseen, ja milloin ja miten usein vaihteiston tulee vaihtaa vaihdetta polttonesteen säästämiseksi ja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi. Avustin pohtii myös, miten kaikkien laitteistojen toimintalämpötiloja tulee ohjata, jotta seuraavasta ylämäestä selvitään mahdollisimman tehokkaasti. Kun kuljettaja on syöttänyt navigointijärjestelmään seuraavan kohteen, akun varaustilaa pidetään sellaisena, että se sallii kaupunkien läpiajot sähköllä, ja hiukkassuodattimen regenerointiin käytetään tarvittaessa ensisijaisesti moottoriteitä. Lue myös: Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli EQ tarkoittaa Mercedes-Benzin sähkövyörytystä Matkalla A-sarjan tulevaisuuteen – Mercedes-Benz Concept EQA Toimintamatkaa akun kokoon kajoamatta Sähköisen toimintamatkan kasvattamiseksi noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteettia pumpattu 13,5 kWh:iin akun koon pysyessä silti entisellään. Taustalla vaikuttaa litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC), joka on siis tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin. Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche ACCUMOTIVE:n valmistama. Auton voi ladata vesijäähdytteisen 7,4 kW:n tehoisen, autoon integroidun latauslaitteen ansiosta esimerkiksi Mercedes-Benzin kotilatausasemassa koko tehokapasiteetin hyödyntämällä vain noin 1,5 tunnissa 10 prosentista täyteen. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin kuusi tuntia. Lähde ja kuvitus: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?