7.11.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin EQ Poweria luvassa myös Suomeen – paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden brändin alle siirretyt plug-in-hybridit edustavat autovalmistaja Mercedes-Benzin mukaan yhtiön avainteknologiaa. Tarjolle luvataan paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Myös dieseliin yhdistettynä. Ladattavat plug-in-hybridit ovat Mercedes-Benzin mukaan yhtiön valttikortti tavoiteltaessa paikallisesti päästötöntä autoilua. Kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla etua saadaan polttomoottorin tarjoamasta pitkästä toimintamatkasta. Suomeen ensimmäiset C-sarjan EQ Power-autot luvataan vuoden 2019 toisella puoliskolla, joten toistaiseksi on vain maltettava odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridien luvataan olevan jatkossa tehotaloudellisempia. Tähän päästään yhdistämällä ajon aikana tapahtuva energian talteenotto ja polttomoottorien hiotut toimintaparametrit. Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien lanseerauksen kerrotaan olevan seuraava askel autovalmistajan malliston edelleensähköistymisessä. Suomalaisia, hybridi-malleista kiinnostuneita asiakkaitaan, Mercedes-Benz ilahduttaa tuomalla tulevan viikonlopun Auto 2018-tapahtumaan muun muassa farmariversion ladattavasta dieselhybridistä, eli Mercedes-Benz C 300 de:n, joka saa tällä kertaa kunnian edustaa suomalaisille automessuvieraille osaltaan valmistajansa tuoreinta osaamista. Moottori puolestaan arpoo onnekkaimmille lippupaketteja kyseiseen tapahtumaan. Osallistumaan ehtii vielä torstaina 8.11. kello 12:00 mennessä. Lukujen kertomaa Mercedes-Benz C 300 de -dieselhybridi tuodaan myyntiin sedan- ja farmarimallina. Polttonesteen yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 1,6-1,4 l/100 km, CO2-päästöt puolestaan 42-39 g/km ja energiankulutus 19,1-18,7 kWh/100 km. Nelisylinterinen uuden sukupolven dieselmoottori OM 654 välittää 143 kW:n (194 hv) tehonsa ja 400 Nm:n maksimivääntönsä eteenpäin 9-vaihteiselle 9G-Tronic-hybridivaihteistolle. Voimansiirron yhteydessä sijaitsee integroitu kompakti hybridivoimayksikkö, joka sisältää 90 kW:n tehoisen sähkömoottorin. Se tuottaa paikaltaan lähdettäessä peräti 440 Nm:n vääntömomentin. Moottoreiden yhteistehoksi kerrotaan 225 kW (306 hv). Yhteisvääntö on rajoitettu 700 Nm:iin, joka on käytettävissä jo kierrosluvulla 1 400 min. Apua energiansäästöön Kolmannen sukupolven hybriditeknologian energianhallinta on autovalmistajan mukaan viety uudelle tasolle. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että auton eco-avustin kerää ja hyödyntää ennakoivasti eri ajoavustinjärjestelmiltä kuten tutkatunnistimilta, kameroilta ja navigointijärjestelmältä saamiaan tietoja ja ohjaa päätelmiensä pohjalta ratissa autoa käskyttävää kuljettajaa toimimaan energiaa ja ympäristöä säästäen. Voimansiirron hallinta laskee, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta ja hyödyntää liike-energiaa akun lataamiseen, ja milloin ja miten usein vaihteiston tulee vaihtaa vaihdetta polttonesteen säästämiseksi ja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi. Avustin pohtii myös, miten kaikkien laitteistojen toimintalämpötiloja tulee ohjata, jotta seuraavasta ylämäestä selvitään mahdollisimman tehokkaasti. Kun kuljettaja on syöttänyt navigointijärjestelmään seuraavan kohteen, akun varaustilaa pidetään sellaisena, että se sallii kaupunkien läpiajot sähköllä, ja hiukkassuodattimen regenerointiin käytetään tarvittaessa ensisijaisesti moottoriteitä. Lue myös: Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli EQ tarkoittaa Mercedes-Benzin sähkövyörytystä Matkalla A-sarjan tulevaisuuteen – Mercedes-Benz Concept EQA Toimintamatkaa akun kokoon kajoamatta Sähköisen toimintamatkan kasvattamiseksi noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteettia pumpattu 13,5 kWh:iin akun koon pysyessä silti entisellään. Taustalla vaikuttaa litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC), joka on siis tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin. Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche ACCUMOTIVE:n valmistama. Auton voi ladata vesijäähdytteisen 7,4 kW:n tehoisen, autoon integroidun latauslaitteen ansiosta esimerkiksi Mercedes-Benzin kotilatausasemassa koko tehokapasiteetin hyödyntämällä vain noin 1,5 tunnissa 10 prosentista täyteen. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin kuusi tuntia. Lähde ja kuvitus: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa