5.7.2023

Nimi muutettu: Hennessey Venom GT – Lotus Exigestä nopeusennätysten rikkojaksi

Oli kyse sitten kiihdytyksestä nollasta kolmeensataan tai nopeimmasta avokattoisesta katuautosta koskaan, Venom GT tuli, näki ja voitti.

Teksasilainen Hennessey Performance Engineering on yritys, jonka päätavoite on tehdä autosta nopea, tehokas ja kaikin puolin överi hyvin perinteisillä säväyttämisen keinoilla. Ford F-250:een voidaan lisätä kolmas akseli, RAM 1500:een vaikka kuinka iso turbo tai brittiläiseen, höyhenenkevyeen urheiluautoon valtaisa V8.

Supernopean katuauton voi tehdä usealla eri tavalla. Voi hyödyntää maltillisemman kokoista bensiinimoottoria ottamalla siitä kaikki irti ja lisäämällä mahdollisesti sähkömoottoreita avuksi kuten vaikkapa McLaren P1, luottaa pelkkien sähkömoottoreiden väkevään voimaan kuten Rimac Nevera tai vain asentaa kevyen korin kaveriksi jättikokoisen polttomoottorin, kuten on Hennessey Venom GT:n laita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennätysten kirjaan

Vuonna 2011 debytoinut Venom GT rakennettiin kaksivaiheisesti. Auton korikomponentit valmistettiin Lotuksella Englannin Hethelissä tavallisen Lotus Exigen rinnalla. Loppukokoonpanossa Teksasissa autoon asennettiin tärkeimpänä muun muassa Chevrolet Corvette Z06:sta tuttu GM:n 7,0-litrainen V8, ja kyllähän kori ja alustakin omat modauksensa saivat.

Lotus Exige

Muutoksitta Hennessey ei myöskään voimanlähdettä jättänyt, olihan tähtäimessä Venomin kanssa useampi kuin yksi katulaillisten autojen maailmanennätys. Moottoria vahvistettiin materiaalein ja rakentein lähes joka osa-alueella, ja imupuolelle lisättiin asiaankuuluvat ahtimet. Moottorin tehoa pystyi kasvattamaan valitsemalla eri ajo-ohjelmia. "Perusasetuksilla" moottori tuotti "vain" vähän reilut 800 hevosvoimaa. Täysi voimakapasiteetti tarkoitti Venom GT:n tapauksessa uskomatonta 1 261 hevosvoimaa ja käsittämätöntä 1 566 newtonmetriä.

Kun tämä monsterimoottori sitten asennettiin alle 1 300-kiloiseen Exigen aihioon, alkoi maailmanennätysajojen valmistelu. Ensisijaiset tavoitteet olivat järjestyksestä päätellen kiihdytysennätykset. Tuloksia saatiin vuoden 2013 alussa, kun Guinnessin ennätysten kirjaan kirjattiin Venom GT:n nimiin nopein 0 - 300 km/h kiihdytys katulaillisella autolla: 13,63 sekuntia.

Autossa on Ford GT:n kanssa vastaavanlainen kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, joten kaikki kiihdytyssuoritukset eivät inhimillisistä syistä ole täysin vastaavia. Tulos 13,63 sekuntia saatiinkin laskemalla useamman ennätysyrityksen keskiarvo.

Yleisön pyynnöstä avokattoinen

Venom GT:n tuotannon alkuvaiheessa rocktähti, Aerosmith-yhtyeen keulakuva Steven Tyler halusikin omansa avokattoisena, ja tiedusteli Hennesseyltä voisiko toive olla toteutettavissa. Tylerin toive realisoitui loppujen lopuksi kuutena kappaleena Venom GT Spydereitä.

Maksimissaan 1 470-hevosvoimainen GT Spyder ei jäänyt sekään ilman ennätystä. Avokattoisella nimittäin kellotettiin vuonna 2016 USA:n Merivoimien lentokentällä Kaliforniassa 427,4 km/h nopeus, mikä riitti tuolloin katulaillisten avoautojen maailmanennätykseen.

Sitä paremmaksi laittoi - epävirallisesti tosin - ainoastaan kovakattoinen Venom GT, joka oli lyönyt kaksi vuotta aiemmin Kennedy Space Centerissä tiskiin 435,3 km/h maksiminopeuden.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hennessey, FastestLaps.com Kuvat: Hennessey, Lotus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat