7.1.2020

Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain

Parivertailu Mazda ja Corolla

Tuoreimpaan parivertailuumme ottavat osaa Mazda 3 ja Toyota Corolla viistoperäkoreilla, kaksilitraisesta bensakoneesta johdetuilla tekniikoilla ja automaattivaihteistoilla.

Kuten tunnetaan, sekä Mazda 3 että Toyota Corolla edustavat automaailmassa alempaa keskiluokkaa, ja vertailuun valitut malliversiot sen viistoperäjaostoa.

Mazda 3:sta myydään myös neliovista porrasperää, ja korkeamman maavaran CX-30 -crossover voidaan niin ikään laskea samaan tuoteperheeseen kuuluvaksi.

Corollasta erilaisia korimalleja esiintyy runsaammin, sillä Hatchbackin ja Sedanin ohella kaupataan suomalaisten suosikkikoria eli Touring Sports -farmaria.

Parivertailu Mazda ja Corolla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varustepaketti tasoittajana

Näillä kombinaatioilla vertailupariksi otettiin viisioviset viistoperät. Toinen vaihtoehto olisi ollut muodostaa taistelupari neliovisista sedaneista, mutta arvelimme hatchbackien kiinnostavan kansaa enemmän.

Valitsimme vastakkain myydyimmäksi kaavaillut versiot, jotka edustavat varustetasojen keskikastia – ei siis karvalakkeja muttei superluksustakaan.

Parivertailu Mazda ja Corolla

Vertailuun osallistuva Mazda 3 Hatchback 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus AT, kuten koko mallinimi kuuluu, on vakiovarusteinen metalliväriä lukuun ottamatta.

Mazda on vajaat 1 800 euroa Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid Active -perusautoa kalliimpi, mutta vertailu-Corollassa oleva reilun tonnin hintainen Hybrid Active Plus -paketti tuo autojen hintoja, kuten myös varustelua, lähemmäs toisiaan.

Corolla on hybridimallina aina automaattivaihteinen. Kilpakumppanin saa myös manuaalivaihteisena, mutta koska automaatti kasvattaa jatkuvasti suosiotaan, valitsimme sellaisen jo vertailun yhdenmukaisuudenkin vuoksi. Mazdan perinteisessä automaattivaihteistossa on kuusi pykälää, kun Toyotassa voimansiirto pelaa portaattomasti.

Vertailujutusta, joka ilmestyy huomenna (eli 8. tammikuuta) ilmestyvässä Moottorin numerossa 1/2020 selviää, kumpi on alemman keskiluokan tämänhetkinen talouskunkku. Lehden voit ostaa myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat