31.3.2021 Ajoneuvot Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jutussamme käydään läpi pesuohjeet autolle, kun käytettävissä on pesupaikka ja autonhoidon aloituspakettijuttumme perustarpeet. Pesu on yleisin autonhoitotehtävä. Seuraavissa vaiheissa saat pesuohjeet autolle, joilla auto puhdistuu pilaamatta maalipintaa suojaavaa vahakerrosta, eli vahaturvallisesti. Jotta lian pinttyminen maalipintaan vältetään, olisi auto hyvä pestä ohjeiden mukaisesti noin kerran kuukaudessa. Hyvin suojatun maalipinnan riittävän usein tapahtuva pesu on helppoa ja mukavaa. Ikävät autonpesuun liitettävät mielleyhtymät juontavat juurensa pahasti pinttyneiden autojen puhdistamisyrityksiin – usein vieläpä väärin välinein. Kotipesupaikan puuttuessa on olemassa tee se itse -halleja ja muita autonpesupaikkoja. Perusoletus on, että pesijällä on käytettävissään painepesuri huuhteluun. Sen rooli on esipesussa tärkeä. Auton peseminen ilman painepesuria on mahdollista, mutta sen käsittely jääköön toiseen kertaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esipesu Esipesu on ensimmäinen ja tärkein vaihe. Siinä auton pinnasta poistetaan mahdollisimman paljon likaa ja kuraa ennen kuin pintaan kosketaan mekaanisesti. Hyvän esipesun jälkeen maalipintaa vasten hangataan käsinpesuvaiheessa mahdollisimman vähän hiekkaa ja muita pieniä jälkiä, eli mikronaarmuja, aiheuttavia likapartikkeleita. Auton voi aina huuhtaista pelkällä esipesulla, mutta ilman esipesua ei tule siirtyä muihin vaiheisiin naarmuuntumisriskin takia. Esipesuaineen levittämiseen tarvitaan joko muutaman euron hintainen paineruisku tai merkittävästi arvokkaampi painepesuriin liitettävä pesuainevaahdotin. Vaahtopesuaineena tai esipesuaineena tunnettavien nesteiden valikoima on valitettavan sekava. Joukossa on useita tuotteita, jotka vievät juuri levitetyt vahat mennessään mahdollisesti jo ensimmäisellä pesukerralla. Valmistajan lupausta vahaturvallisuudesta kannattaa siksi pitää minimivaatimuksena esipesuainetta valittaessa. Esipesuaine laimennetaan veden kanssa sopivaksi liuokseksi paineruiskuun, ja myös pesuainevaahdottimen tapauksessa on syytä noudattaa valmistajan ohjeita. Esipesuaineseos levitetään autoon alhaalta ylöspäin kahdesta syystä: näin esipesuaine ehtii vaikuttamaan pisimpään kuraisissa helmoissa ja toisaalta auton yläosa pyrkii muutenkin kuivumaan ensimmäisenä pesuaineen valuessa alaspäin. Esipesuainetta ei saa päästää kuivumaan, sillä se saattaa aiheuttaa rumia jälkiä. Huuhtelu on suositeltavaa tehdä alhaalta ylöspäin, jolloin pesuainetta huuhdellaan koko ajan pois maalipinnalta. Myös toisin päin tehtävälle huuhtelulle löytyy kannatusta ja se onkin nopeampi tapa, sillä tällöin pesuainejäämät häviävät varmasti kertahuuhtelulla. Ylhäältä alaspäin huuhdellessa on kuitenkin se ongelma, että jo hetki katosta aloittamisen jälkeen kaikki esipesuaine on valunut pois pinnoilta. Jos myös vanteet halutaan pestä, on ne syytä puhdistaa viimeistään ennen käsinpesua. Näin vanteista irtoava lika ei roisku puhtaalle pinnalle enää pesujen jälkeen. Vanteiden pesu on käsitelty Moottorin Autonhoitojuttusarjan omassa artikkelissa. Käsinpesu Käsinpesu suoritetaan kahden ämpärin voimin. Toiseen ämpäriin riittää puhdas vesi pesuvälineen huuhteluun, ja vain toiseen tehdään auton pesuun käytettävä pesuaineliuos. Pesuvälineeksi on suositeltavaa valita mahdollisimman tuuhea mikrokuituinen tai lampaanvillainen pesukinnas, sillä se on maalipinnalle hellin. Pesuun käytettävän kintaan huuhtelu sujuu turvallisesti ämpärissä, jossa on erillinen hiekanerotin. Autoshampoon valinta on hankalaa, mutta kannattaa suosia puhtaaseen autoon vahaturvallisesti pyrkiviä shampoita. Liuottimia tai vahaa ei kaivata ylläpitopesuaineeseen. Ostohinnan sijaan kannattaa laskea yhden pesukerran kustannus, sillä laimennussuhteissa on valtavia eroja. Kaupan halvin shampoo voi olla kallis käyttää. Pesuaineiden laimennussuhteissa on suuria eroja, litrahinnaltaan edullinen pesuaine ei välttämättä ole halpaa käyttää. Autoa pestään ylhäältä alaspäin yhdensuuntaisin liikkein - kintaan pyörittämistä kannattaa välttää. Näin mahdollisesti syntyvä pesujälki minimoidaan. Maalipinnan tulisi myös olla kostea aina kun pesuväline lasketaan sille. Tuuhea pesukinnas on vanhanaikaista pesusientä miellyttävämpi ja maalipinnan kannalta turvallisempi pesuväline. Jokaisen pestävän alueen (esimerkiksi katto) jälkeen pesukinnas huuhdellaan puhdasta vettä sisältävässä ämpärissä, jonka jälkeen se kastetaan pesuaineämpäriin ennen seuraavaa pestävää aluetta. Pesuaine ei saa kuivua auton pintaan. Ainakin kuumana kesäpäivänä huuhtelu on tarpeen useaan otteeseen myös kesken autonpesun. Kuivaus Lopuksi puhdas auto kuivataan vesipisaroista jäävien rumien jälkien välttämiseksi. Pahimmassa tapauksessa auringonvalo saattaa tehdä pysyvän lakkavaurion vesipisaran toimiessa linssinä. Kuivaus ei ole pelkkää kosmetiikkaa. Mikrokuituliina on nopea ja turvallinen työkalu kuivaukseen. Kuivausta helpottaa veden valutus avoimen vesiletkun pään läpi, ilman painetta, katosta aloittaen ja alaspäin edeten. Tämä tosin vaatii tuoreen vahapinnan, jotta vesi todellakin valuu kuin itsestään maalipinnalta pois. Varsinaiseen kuivaukseen on suositeltavaa käyttää mahdollisimman painavaa ja tuuheaa mikrokuituliinaa. Paino kertoo laadusta valmistukseen käytetyn mikrokuidun kautta ja tämä näkyy loppukäyttäjälle liinan imukyvyssä. Erityisesti keväällä ulkona pestessä hieno hiekkapöly laskeutuu maalipinnalle sekunneissa pesun jälkeen. Tuuhea mikrokuituliina ei paina hiekanjyviä maalipintaa vasten, toisin kuin säämiskä tai kuivauslasta. Näin minimoidaan kuivausvaiheessa syntyvä mikronaarmu. Lopputuloksena saadaan puhdas ja kiiltävä auto kerta toisensa jälkeen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Jutun alkuperäinen versio on julkaistu huhtikuussa 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan