31.3.2018 Ajoneuvot Vanteiden pesu ennen tai jälkeen säilönnän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaidenvaihtosesonki tarkoittaa usein vanteiden vaihtumista. Vanteiden pesu olisi hyvä suorittaa jo ennen säilömistä, mutta viimeistään säilömisen jälkeen. Vanteiden pesu jää monesti hieman paitsioon autonhoidossa. Harva suojaa vanteet kauttaaltaan, myös sisäpinnoilta, yhtä usein kuin maalipinnan. Tämä siitäkin huolimatta, että lakkapinta on usein aivan samanlainen.Tavalliset lakatut kevytmetallivanteet kaipaavat maalipintaa vastaavaa ylläpitoa. Vanteiden pesu kauden jälkeen ei oikeastaan poikkea suuremmin auton pesemisestä ennen vahausta - muuten kuin välineiden osalta. Vanteiden ylläpitopesu on jo käsitelty juttusarjassa, mutta se ei riitä pinttyneen pien poistamiseen.Erityisesti vanteiden sisäpinnalle kertyy hurja määrä likaa mikäli niitä ei pidetä puhtaana auton ylläpitopesujen yhteydessä.Lika irtoaa sitä helpommin, mitä vähemmän aikaa se on ehtynyt jämähtää kiinni. Tästä syystä olisi hyvä puhdistaa vanteet kauttaaltaan ennen kuin ne säilötään kesän tai talven ajaksi odottamaan allelaittoa. Samalla vanteiden käsittely muuttuu merkittävästi miellyttävämmäksi, kun kädet ja vaatteet eivät likaannu toimenpiteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsipesuSamoin kuin maalipinnasta, myös vanteista tulee huuhtoa enimmät liat esipesun avulla ennen niihin koskemista pesuvälineellä. Vedellä suihkiminen ei kuitenkaan riitä, sillä asiat on tarkoitus tehdä hyvin. Pinnasta halutaan mahdollisimman puhdas ennen kosketusta.Liuotinpesuaine soveltuu vanteiden esipesuun ennen pesuvälineellä koskettamista.Siksi esipesu on suositeltavaa suorittaa liuotinpesuaineella. Laimennettavia bioliuottimia hyödynnettäessä voi suosia varsin vahvaa seosta. Valmistajan suosituksia on syytä noudattaa, mutta jopa 1:5 laimennos on täysin käyttökelpoinen jos sellainen sallitaan.Hiilivetyliuottimet eivät ole laimennettavissa ja niitä tulisi käyttää vain öljynerotuskaivolla varustetuilla pesupaikoilla. Ne ovat haitallisia ympäristölle. Hiilivetyliuottimia käytettäessä on kuitenkin mahdollista jättää väliin myöhemmin esiteltävä pienpoisto, sillä ne hoitavat osin samaa tehtävää.Pesuaineet on helpointa sumuttaa pintaan, joten suurempia pakkauskokoja hankittaessa myös sumutinpullot tulevat tarpeen.Liuotinpesuaineen levityksen ja vaikutuksen jälkeen pesuaine huuhdellaan mahdollisimman huolellisesti pois. Painepesuri auttaa pesutehoa, mutta ei ole täysin välttämätön. Liuotinpesuaineita ei saa missään nimessä päästä kuivumaan pinnalle.RaudanpoistoRaudanpoisto on jo käsitelty moottorin autonhoitojuttusarjassa erikseen ja aiemmasta artikkelista selviää tarkemmin mistä on kyse. Tämä on erityisesti vanteille tärkeä pesuvaihe jarrujen välittömän läheisyyden vuoksi.Raudanpoistoaine muuttuu tumman violetiksi reagoidessaan rautajäämien kanssa.Samasta syystä moni vannepesuaine pohjautuu samaan kemialliseen reaktioon kuin maalipinnoille tarkoitetut raudanpoistoaineet. Vannepesuaineena myytävä, rautaa poistava, tuote saattaa kuitenkin sisältää muutakin likaa puhdistavia ominaisuuksia. Nämä ovat hyviä vaihtoehtoja tähän vaiheeseen.Jos aikomuksena on, suosituksista huolimatta, vanteiden pesu vain yhdellä aineella, raudanpoiston hoitava laadukas vannepesuaine on ehdottomasti vaihtoehdoista paras. Mahdolliset pikitahrat tosin jäävät vanteisiin kiinni, mutta suurin osa muusta liasta hoitunee. Käyttö tapahtuu samoin kuin pienpoistoaineen kanssa, mutta myös brush tai vastaava työkalu sopii hyvin mikrokuitua korvaamaan.Paras väline vanteiden puhdistamiseen riippuu vanteiden muodon lisäksi käyttäjän mieltymyksistä. Kuvassa käytössä on brush.PienpoistoKuten jo todettua, hiilivetyliuottimia hyödynnettäessä pienpoiston yli voi hypätä. Muussa tapauksessa sekin on valitettavasti tarpeen. Sen voi suorittaa joko tässä vaiheessa tai jo ennen raudanpoistoa – molemmille vaihtoehdoille löytyy kannatusta.Pienpoisto on käyty Moottorin autonhoitosarjassa jo aiemmin erikseen läpi, joten sieltä on hyvä lukea pidempi selostus tarvittaessa. Aiheeseen ei siksi syvennytä tässä sen suuremmin.Piki esiintyy usein mustina paakkuina ja se erottuu hyvin vaaleilta pinnoilta. Pienpoistoaine liuottaa tahrat.Pienpoistoaine sumutetaan pintaan ja sen toimintaa on suositeltavaa tehostaa levittämällä se esimerkiksi mikrokuituliinalla tai mikrokuituisella levitintyynyllä. Vaikutusajan jälkeen, ennen kuin aine kuivuu, se huuhdellaan pois. Tämän jälkeen käsittely voidaan toistaa tai jatkaa seuraavaan vaiheeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuivaus ja suojausVanteiden pesuun tarkoitetut välineet ja työskentelyvinkit on käyty läpi kattavammin vanteiden ylläpitopesujutun yhteydessä. Jos vanteet tuntuvat vielä sormenpäällä kokeillessa karheilta, saattaa puhdistussavi olla tarpeen. Muussa tapauksessa päästään kuivaamaan.Myös vanteiden kuivaukseen on suositeltavaa käyttää mikrokuituliinaa, mutta ehkä hieman pienempää kuin koko auton tapauksessa. Helppo käsiteltävyys on tärkeää, eikä liinan haluta keräävän roskia maasta.Puhdas lopputulos on mikrokuituliinalla kuivaamista vaille valmis suojattavaksi.Lopuksi vanteet voi suojata vahalla tai muulla suojatuotteella. Luonnonvahat eivät siedä korkeita lämpötiloja, joten ainakin satunnaista ratailua näkevien autojen vanteiden suojaksi kannattaa valita jotakin synteettistä. Tavallisessa arkiajossa jarrut tuskin kuumentavat vanteita niin paljon, että asia muodostuisi ongelmaksi.Vanteille suositaan kuitenkin lämmöistä johtuen usein synteettisiä tuotteita eikä ole mitään syytä miksi näin ei toimisi. Ei tämä toki tarkoita että vanteita varten olisi välttämätöntä hankkia erillistä purnukkaa hyllylle seisomaan, vaan maalipinnalle valittu tuote käy aivan hyvin. Tärkeintä on pinnan suojaaminen – eduista pääsee nauttimaan seuraavan pesukerran yhteydessä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?