8.4.2023 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Akio Toyoda ja vallanvaihdon ichi-ni-san Teksti Aake Kinnunen Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä “Nimeni on jokaisessa näistä autoista” sanoi Akio Toyoda Yhdysvaltain kongressin edessä 2010. Nyt hymyilevä automies on luovuttanut autojätin avaimet eteenpäin – mutta pinnan alla on enemmän suunnittelua kuin moni arvaakaan. Akio Toyoda, 66, astui syrjään perheyrityksensä päivittäisestä johdosta 1. huhtikuuta alkaen. Toyoda kuitenkin jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Hänen seuraajansa, Koji Sato, 53, on jo kertonut panostavansa merkittävästi Toyotan ja Lexuksen sähköautomallistoon, jotta vuonna 2026 nähtäisiin ensimmäinen aalto uusia autoja. Myös uusi sähköautojen perusrakenne on työn alla. Moni laittoikin Toyodan lähtemisen sähköistymisen syyksi, sillä Toyoda on valtakautensa aikana keskittynyt lyhyellä tähtäimellä hybrideihin ja pitkällä tähtäimellä vetyyn. Myös Saton aikakaudella katse on edelleen pitkällä tähtäimellä vedyssä, mutta siihen ei voida siirtyä enää suoraan hybrideistä. – Olen autontekijä läpikotaisin ja niin olen muokannut Toyotaa. Mutta autontekijä on kaikki mitä olen, se on minun rajani. Presidentti Saton johtamalla tiimillä on tehtävänä muuttaa Toyota liikkuvuusyhtiöksi, Toyoda sanoi kertoessaan vallanvaihdosta. Yksi asia on vielä sähköistymistäkin vääjämättömämpää: aika. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki ajallaan Mikäli Toyotan johtohuoneen historiaa selaa taaksepäin, on melko selvää, että Toyodan siirtyminen uuteen rooliin tapahtuu tismalleen ajallaan. 13 pääjohtajasta kuuden sukunimi on ollut Toyoda, joten “ulkopuoliset” ovat vuorotelleet perheyrityksen huipulla osapuilleen puolet ajasta. Tyypillisesti roolissa on oltu vajaa kymmenen vuotta. Akio Toyoda johti perheensä imperiumia vuodesta 2009 vuoteen 2023, joten johtokausi on ollut pidemmästä päästä. Vain Toyotan autotehtaan perustaneen Kiichiro Toyodan serkku Eiji Toyoda oli pääjohtajana vielä vuoden pidempään 1970-luvun molemmin puolin. Kuva: Noriaki Mitsuhashi/N-Rak Photo Agency Myös henkilökohtainen ikä kertoo, että on aika siirtyä eteenpäin. Akio Toyoda otti tehtävän vastaan 53-vuotiaana – siis samanikäisenä kun uusi johtaja Koji Sato on nyt. Tyypillisesti tehtävässä on vasta aloitettu yli kuusikymppisenä ja kaudet ovat jääneet siksikin lyhyiksi, mutta nuorentamistrendi on tervetullut muutos. Ikänsä puolesta Akio Toyoda sai vastata kysymyksiin seuraajasta jo muutaman vuoden ajan. Kesällä 2022 hän kiteytti ettei tiedä vielä seuraajaansa, mutta tällä on oltava “vankkumaton vakaumus siitä, miksi Toyota on olemassa”. Sato on selvästi vastannut kutsuun. Ja aika kaikelle Toyodan kausi autoyhtiön huipulla alkoi autojätin ollessa miinuksella 2008 taantuman jäljiltä. 2010 edessä olivat Yhdysvaltain kongressin kuulemiset Toyotan miljoonaluokan takaisinkutsuihin liittyen. Toyoda kuvaili yli kymmenen vuotta myöhemmin kuulemisia lähes traumaattisin sävyin. Tuntikausia kestäneiden kuulemisten vastapainoksi autopomo itki jälkikäteen. – Tunsin itseni yksinäiseksi. En saanut juuri tukea yhtiöltä. Tunsin, että kaiken keskellä tämä on peliä, jotta saisin potkut tai minut sysättäisiin eroamaan, Toyoda kertoi 2021. Traumaattinen kokemus sai hänet kuitenkin tuntemaan ylpeyttä sukunsa työstä. – Nimeni on jokaisessa autossa, Toyoda kertoi kongressille. Japanissa kommenttiin suhtauduttiin varauksella, sillä Kiichiro Toyoda oli tietoisesti muuttanut automerkin nimen Toyotaksi. Muutoksen takana oli nimen yksinkertaistumisen lisäksi pyrkimys erottaa autotehdas sukukytköksestä. Yhdysvaltain reissu kääntyi kuitenkin voitoksi, sillä Larry King Livessä Toyoda kertoi rakastavansa autoja. Kommentin ansiosta Toyotalle virtasi kommentteja, että hienoa, että autojätin huipulla oli jälleen aito autoihminen. Toyodan alkuvuosien kriisit eivät kuitenkaan päättyneet tähän. Japanin maanjäristys 2011 ja siitä seurannut tsunami ja Fukushiman ydinonnettomuus ravistelivat Toyotaa entisestään. Toyodan vastaus oli pistää laajennussuunnitelmat hetkeksi tauolle ja keskittyä perusasioihin. Vastaus oli oikea, sillä Toyota palasi nopeasti voitolliseksi ja yhtiön osakkeen arvo kolminkertaistui Akio Toyodan aikana. Koronakriisi sai kuitenkin Toyodan toteamaan, että hänen valtakaudellaan ei ole ollut yhtään rauhallista vuotta. Olympiatulen kuljetus Tokion kisoihin 2021. Yritysjohtajana Toyoda uudisti. Hän kutisti johtoryhmän kolmasosaan ja pudotti muiden vastuujohtajien osuuden kymmenesosaan. Hän vihasi myötäileviä jeesmiehiä ja suosi sen sijaan suoria keskusteluja luotettujen työtovereiden kanssa. Hän myös uudisti titteleiden ja roolien välistä jakoa johtajistossa, antaen jopa uusia nimityksiä vanhemmille kollegoilleen. Esimerkiksi Mitsuru Kawai sai lisätittelikseen “oyaji” (isä), sillä tämän ikä ja kokemus antavat isällistä viisautta ohi varsinaisen pääjohtaja-varajohtaja-päällikkö-hierarkian ohi. Jäykässä japanilaisessa yrityskulttuurissa Toyoda toki aiheutti myös osansa paheksuntaa. Toyodan alter ego on testikuljettaja Morizo, sillä Toyoda vietti kuusi vuotta Toyotan päätestikuljettajan opissa. Testiradalla ja moottoriurheilussa nähty identiteetti antoi toyotalaisille mahdollisuuden jutella pääjohtajalle muina miehinä. Toisaalta urheilullisten autojen testaaminen ja suunnittelu oli Toyodan sydäntä lähellä. Hänen aikanaan Toyota toi mallistoon Subarun kanssa tehdyn yhteistyömallin GT86/GR86, BMW:n kanssa yhteistyössä tehdyn viidennen sukupolven Supran sekä rallitaipaleilta inspiroituneen GR Yaris/GR Corolla -kaksikon. Jopa huikean Lexus LFA:n tuotanto osui juuri Akion aikakaudelle. Morizo toimi inspiraationa myös uudelle pääjohtajalle Satolle. Sato tuskaili Lexuksella ollessaan mitä hän kertoisi jälleenmyyjille. Toyodan vinkki oli, että ole oma itsesi, arvostan ainutlaatuisuuttasi. – Jos Morizo on joku, joka rakastaa ajamista, minä olen joku, joka rakastaa sellaisten autojen tekemistä, jotka tuovat hymyn huulille, Sato vastasi. Toyoda ei myöskään unohtanut Lexusta. – Nimeni saattaa olla Toyoda, mutta keskimmäinen nimeni on Lexus, hän vitsaili Lexus LC:n esittelytilaisuudessa. – Uskon, että näiden 13 vuoden aikana olen luonut vakaan pohjan antaakseni viestikapulan eteenpäin, Toyoda kommentoi vallanvaihdosilmoituksen yhteydessä. Katse tulevassa Eikä Akio Toyoda katoa perheyhtiönsä johdosta tyystin. Hän ottaa hallituksen puheenjohtajan paikan Priuksen isänä pidetyltä Takeshi Uchiyamadalta, joka jää hallitukseen jäsenenä. Toyoda luonnehti Uchiyamadan roolia olla henkilö, joka sanoo hänelle sitä, mitä hän ei halua kuulla. – Ainoa asia, mitä vastaan olen aina ollut, on moottoriurheilu. Pääjohtaja ajaa kilpaa kuljettajana, vaikka hän on korvaamaton yhtiölle, Uchiyamada nauroi. Vasemmalta: Akio Toyoda, Koji Sato ja Takeshi Uchiyamada. Esimerkiksi Eiji Toyoda palveli vielä 12 vuotta hallituksen puheenjohtajana pääjohtajuutensa jälkeen. Tuo aika riittänee siihen, että Toyodan poika, Daisuke Toyoda, kohoaa merkittäviin johtotehtäviin perheensä autobisneksessä. Mutta sitä odotellessa jäämme odottamaan miten lähes 90-vuotias autofirma yhdistää henkilökuntaan ja työmenetelmiin perustuvat vahvuutensa uuteen aikaan. Toyota Production System ja sen "genchi genbutsu" (mene ja näe) ovat olleet koetuksella globalisaation, koronapandemian ja sähköistymisen tuomien uusien mahdollisuuksien myötä. Toisaalta Toyota Production System on aina perustunut jatkuvaan kehittymiseen. Autoalalla Toyodan siirtyminen kulisseihin tarkoittaa kuitenkin jälleen yhden autoihmisen väistymistä pois päivittäisistä johtotehtävistä. Onneksi meillä on vielä Farley, Blume ja Tavares. Koronakriisin iskiessä 2020 Toyoda puhui Japanin autovalmistajien liiton lehdistötilaisuudessa. – Älkää murehtiko liikaa, olkaa vilpittömiä ja auttakaa toisianne. Se on aika hyvä ohje muihinkin aikoihin. Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: Automotive News, Jalopnik Kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku