Peugeot 2008 lokakuun myydyin Euroopassa – Stellantis iskussa sirupulan keskellä
Euroopan automyyntitilastojen kestosuosikki Volkswagen Golf ei mahtunut kymmenen kärkeen lokakuussa puolijohdepulan ravistellessa vuorotellen eri autotehtaita.
Lokakuun henkilöautomarkkinoiden myydyin Euroopassa on Peugeot 2008. Mielenkiintoiseksi tilastot tekee sekin, että myyntitilastojen vakionimi, Volkswagen Golf, puuttuu kärkikympistä kokonaan puolijohdepulan takia. Tilastot kokosi autoteollisuuden analytiikkaa tuottava JATO Dynamics.
Lokakuussa polttomoottori- ja täyssähköversiona myytävä Peugeot 2008 keräsi 18 109 kappaleen myynnin. Määrä on lähes identtinen vuoden 2020 lokakuuhun verrattuna, mutta hiukan kasvanut myynti on loistava tulos Euroopan automarkkinoilla, jotka ovat 29% viime vuotta jäljessä maailmanlaajuisesta puolijohdepulasta johtuen. Mielenkiintoisesti 2008 ei ollut kotimaansa Ranskan myydyin automalli, sillä kunnia meni sisarmalli Peugeot 208:lle.
Kärkikymppi on muutenkin Stellantis-konsernin ja ranskalaisen Renaultin hallintaa. Renaultia listalla edustavat Capturin ja Clion lisäksi samaan ryhmään kuuluva Dacia Sandero. Stellantis puolestaan on vallannut listalta sijat 1., 4., 6., 7. ja 8.
Lokakuun myydyimmät henkilöautomallit Euroopassa (JATO Dynamics)
1. | Peugeot 2008 | 18 109 |
2. | Renault Clio | 14 639 |
3. | Dacia Sandero | 14 034 |
4. | Peugeot 208 | 13 978 |
5. | Ford Focus | 12 704 |
6. | Fiat 500 | 12 555 |
7. | Fiat Panda | 12 391 |
8. | Opel Corsa | 12 355 |
9. | Volkswagen T-Roc | 12 116 |
10. | Renault Captur | 12 099 |
Verrattuna viime vuoden lokakuuhun listalla on vain yksi merkittävä nousija, sillä Fiat 500 on saanut uutta puhtia myyntiinsä tänä vuonna saapuneen täyssähköisen uuden polven myötä. Myynti kasvoikin 12 prosentilla vuoden takaiseen verrattuna.
Volkswagenia lokakuun listalla edustaa T-Roc. Autovalmistajat ovat puolijohdepulan yhteydessä keskittäneet tuotantoaan katumaasturi- ja crossover-malleihin, joissa on yleensä parempi kate. Myös sähkö- ja lataushybridimallit ovat olleet listan kärjessä, sillä vähäinen tuotanto halutaan keskittää päästörajat selvittäviin malleihin.
Koko vuoden myyntitilastoissa kärkisijaa pitää edelleen selvällä erolla Volkswagen Golf, Toyota Yariksen ollessa turvallisen matkan päässä toisella sijalla.
Volkswagen Golfin kotitehdas Wolfsburgissa on ollut hiljaisimmillaan sitten vuoden 1958. Lokakuussa suosikkimalli keräsi 11 174 kappaleen myynnin, mikä on 59 prosenttia viime vuoden lokakuuta huonompi tulos.
Lähde: Automotive News / JATO Dynamics Kuva: Peugeot